Cirkev sa prostredníctvom hlasov z Konferencie biskupov Slovenska nechala počuť, že spoločnosť nie je naklonená kultúre života, ale jej autormi sú skôr stúpenci či propagátori myšlienok a hodnôt kultúry smrti. Brožúrka údajne obsahuje myšlienky, ktoré nie sú zhodné s morálkou prinášajúcou človeku šťastie v oblasti sexuálneho života, konkrétne interrupcia, eutanázia a technické zneužitie antikoncepcie.
Metodická príručka podľa jej tvorcov ponúka učiteľom pomoc pri vyučovaní o telesných a citových zmenách v dospievaní, priateľstve a láske, anatómii ľudského tela, negatívnom vplyve návykových látok na sexuálne správanie, plánovanom rodičovstve, prenosných chorobách. Rozoberajú však aj sexuálne a reprodukčné zdravie a práva, rodovú rovnosť a sexuálne násilie. Súčasťou príručky sú aj pracovné listy pre žiakov.
Podľa hovorkyne ministerstva školstva Viery Trpišovej Štátny pedagogický ústav vypracuje odborné stanovisko, a na základe neho rezort rozhodne, či metodická príručka a pracovné listy budú schválené ako metodický materiál v rámci učebných osnov výchovy k manželstvu a rodičovstvu. Podľa SPR na Slovensku nie je dosť vyškolených učiteľov na výučbu týchto tém. Neexistujú štandardy, čo majú deti vedieť a je na učiteľovi, čo im povie a odkiaľ berie informácie. Preto chce v septembri začať aj s tréningom učiteľov tzv. sexuálnej výchovy.
Prvý zdroj – internet
Toľko k doterajším medializovaným diskusiám k tejto téme. V našej mozaike nazrieme, ako sa s problematikou diskusie o príručke a s praxou v oblasti sexuálnej výchovy pasujeme na Záhorí. Do tejto oblasti sme načrtli spolu s riaditeľmi základných škôl v Senici, Sobotišti, Sološnici a Jablonici.
Riaditeľka Základném školy na Sadovej ulici v Senici Svetlana Chábelová vníma problematiku sexuálnej výchovy cez prizmu skúseností z ich školy takto: „Príručku naša škola neobdržala. S jej obsahom som sa zoznámila na internete. Na našej škole sa sexuálnej výchove venujeme v rámci výchovy k manželstvu a rodičovstvu na hodinách etiky, občianskej výchovy. Je zakomponovaná v časovo-tematických plánoch. Priestor dostáva na hodinách prírodopisu. No každoročne organizujeme v tejto oblasti aj besedy.“
Spájanie síl
V podhorí Malých Karpát, zareagoval na tému novej príručky a praxe v sexuálnej výchove riaditeľ Základnej školy v Sološnici Ivan Kordík: „Učiteľka, ktorá je v škole zodpovedná za výchovu k manželstvu a rodičovstvu, už v júni z dvojdňového školenia v Bratislave, organizovaného Metodicko - pedagogickým centrom Bratislavského kraja, priniesla pre potreby školy diskutovanú príručku na vyučovanie sexuálnej výchovy. Túto výchovu vyučujeme už dlho v rámci výchovy k manželstvu a rodičovstvu. Všetci vyučujúci ju majú zapracovanú do tematických plánov jednotlivých vyučovaných predmetov, podobne ako environmentálnu výchovu, vždy k učivám, v ktorých sa dá využiť.“
V ktorých predmetoch ju nájdeme v Sološnici najčastejšie? „Najviac sa sexuálna výchova na I. stupni vyučuje v prírodovede, kde učitelia využívajú príručku „Nenič svoje múdre telo“. Na II. stupni sa najviac vyučuje v prírodopise v 7. ročníku, kde sa vyučuje anatómia. V etickej výchove sa sexuálna výchova v rámci výchovy k manželstvu a rodičovstvu vyučuje najmä vo vyšších ročníkoch, v občianskej výchove v 7. i 9. ročníku sa vyučuje v rozsahu jedného tematického celku zhruba 2 - 3 mesiace. V náboženskej výchove sú sexuálnej výchove venované v 8. a 9. ročníku dva okruhy, ktoré sa v diskusiách rozoberajú z duchovného hľadiska.“
Potomkovia habánov
a sexuálna výchova
V Sobotišti, s tradíciami habánov a novokrstencov, po ktorých zostali v obci aj stavebné pamiatky, habánsky mlyn, kľúčiareň či zvonica, sú si tiež vedomí, že sexuálna výchova nesmie v živote dospievajúcich detí absentovať. Čo pre ňu robia tam, sme sa dozvěděli od riaditeľa Základnej školy v Sobotišti Josefa Serdahelyho. „Pripravovanú príručku o sexuálnej výchove som ešte nevidel. Na internete som sa s ňou zatiaľ nezoznamoval, mali sme iné problémy. Robili sme plynofikáciu školy, nové vodovody…Čo sa týka našej doterajšej praxe, pomáha nám pri výchove práca Pedagogicko-psychologickej poradne zo Senice. Jej pracovníci nám robia pre každý ročník, od druhého, tretieho až po deviaty, cyklus stretnutí, prednášok, seminárov. A každá jedna téma obsahuje primerane veku aj prvky sexuálnej výchovy.“
Dôležitá je aj pripravenosť učiteľov . „Naša fundovaná učiteľka prírodopisu Vlasta Krajčíková sa zúčastňuje na rôznych školeniach, je veľmi aktívna, a pracuje s krúžkom mladých zdravotníkov, kde sme dlhoročne v súťažiach na stupňoch víťazov. Často sa dostávame aj na krajské súťaže. Celým týmto systémom to primerane veku cielene prenáša aj do vyučovania.“ Sobotišťania podľa J.Serdahelyho „využívali v tejto oblasti aj služby detských lekárov. V rámci prednášok, v rámci anonymných stretnutí s deťmi, bez nás učiteľov, aby tam bola zachovaná istá atmosféra, takisto tejto téme bola venovaná pozornosť. K obsahu príručky mi je v tejto etape ťažko sa vyjadriť. Som však presvedčený, že sexuálna výchova by v žiadnom prípade nemala byť tabuizovaná. Mala by byť primerane veku podávaná deťom, aby jednoducho neboli nevedomí, ale mali potrebné vedomosti v tejto oblasti.“
Adam a Eva, láska
a jej riziká
Je symbolické, že obec Jablonica má v erbe strom Poznani. Jabloň a Adama s Evou. Ako sa tam vyrovnávajú so sexuálnou výchovou? Čo si myslia o metodickém príručke, ktorá možno príde do škôl na druhý stupeň?
Viera Horkavá, riaditeľka Základnej školy v Jablonici: „Metodická príručka sexuálnej výchovy na druhom stupni základných škôl sa k nám zatiaľ nedostala. Je k dispozícii na internete, kde sme mali možnosť sa s touto pomôckou mohli zoznámiť.“ A doterajšia prax v sexuálnej výchove v Jablonci? „Myslím si, že pre žiakov je táto výchova dosť potrebná. U nás máme koordinátorku k výchove k manželstvu a rodičovstvu, pani učiteľku Ľubomíru Kukanovú. Venujeme sa jej na hodinách etickej výchovy a občianskej výchovy. Sexuálna výchova je potrebná, lebo aj v tomto školskom veku sa už deti zamilovávajú. Podľa mňa by mali vedieť nielen o tých pekných stránkach lásky, ale aj o rizikách, ktoré sa môžu pri zamilovanosti vyskytnúť.“ A ako Jabloničania vnímajú šance, ktoré sa núkajú v obsahu novej metodickej príručky? Viera Horkavá reaguje: „So sexuálnou výchovou podľa metodickej príručky by sme na škole problémy nemali mať. A v oblasti etickej výchovy a náboženstva vyučujúci týchto predmetov spolupracujú, a podieľajú sa teda spoločne aj na výchove v tejto citlivej sexuálnej oblasti.“
Nový školský rok štartuje, a s ním azda nielen diskusia, ale aj prax v oblasti sexuálnej výchovy naznačí, nakoľko budeme vo výchove k manželstvu a rodičovstvu úspešní. Aj počet rozvrátených manželstiev, či naopak, šťastných voľných zväzkov, v ktorých ľudia navzájom žijú v láske a pochopení aj bez (obrazne povedané) manželského chomúta, sú dostatočnými signálmi, že doteraz tabuizovanú výchovu v sexuálnej oblasti treba stále prehlbovať a robiť čoraz príťažlivejšími formami, na úrovni tretieho tisícročia.
Milan Soukup