Oddelenie údržby v spoločnosti Delphi Senica možno prirovnať k malej firme v rámci veľkého podniku. Svedčí o tom nielen počet 66 zamestnancov, ale aj rôznorodosť činností, ktoré vykonáva. „Naše oddelenie sa skladá nielen z úseku údržby, ale aj z úseku správy budov, skladu materiálovo-technologických zásob a úseku enviromentalistiky, ktorý rieši problematiku odpadov škodlivých a nebezpečných látok, recykláciu či odpredaj odpadu z výroby,“ približuje oddelenie jeho riaditeľ Marián Bartúnek.
„V sklade materiálovo-technologických zásob uchovávame diely, ktoré sa najčastejšie opotrebovávajú a kazia. Pri iných strojoch, ako napríklad Komaxy, všetky mechanické časti nie je možné mať na sklade. Vzhľadom na túto skutočnosť máme zmluvy s dodávateľmi, ktorí dodajú potrebné súčiastky v danom termíne.“
Výroba káblových zväzkov sa v Delphi Senica realizuje v rámci trojzmennej prevádzky, čo nedáva veľa priestoru na údržbu strojov a zariadení. Na druhej strane vyžaduje čo najmenšie prestoje pri poruchách. Ako sa darí údržbe prekonávať tieto úskalia výroby?
„Údržbu strojov a zariadení síce rozdeľujeme na preventívnu a operatívnu, ale obe sú navzájom úzko previazané. Keď stúpne operatívna údržba na niektorom zo zariadení, tak musíme k danému stavu prispôsobiť aj preventívnu. Na druhej strane sa však preventívna údržba musí korektne rozdeliť medzi všetky stroje s prihliadnutím na kapacity počtu údržbárov z čoho vyplýva, že ak na nejakom zariadení chceme zvýšiť preventívnu údržbu, tak ju zároveň musíme niekde ubrať. V rámci nej sa jednotlivými úkonmi snažíme predchádzať možným poruchám.
Ak už k poruche príde, operatívne ich musia zamestnanci v čo najkratšom čase odstrániť. Aj preto sa snažíme preventívnu údržbu plánovať tak, aby operatívna bola čo najmenšia.“
Vo výrobnej hale je množstvo rôznych strojov a zariadení. Môže sa stať, že pracovníci údržby si nedokážu s nejakou poruchou poradiť?
„Vzhľadom k tomu, že máme pre každý stroj či zariadenie spracované detailné záznamy o údržbe a z vlastných poznatkov a skúseností dostatok informácií o ich činnosti, takéto situácie sa nestávajú. Vďaka tejto databáze je údržba na dosť vysokej úrovni.
To sa týka aj samotnej kontroly údržbárov. Každý jeden prestoj je zaznamenaný v databáze s uvedením času a počtu ľudí, koľkí sa na danom úkone podieľali. Na základe toho dokážeme robiť štatistiky. Napríklad, koľko hodín práce pripadá na jedného zamestnanca v rámci operatívnej či preventívnej údržby. Taktiež technici pre špeciálne procesy vyhodnocujú, kde boli najväčšie prestoje, a či vznikli chybou technológie, operátora alebo údržby. Hodnotia aj samotnú pracovnú činnosť údržbárov, ich zručnosti, vedomosti i schopnosti ďalej sa vzdelávať.“
Takže sa nedá tvrdiť, že by údržbári počas pracovnej doby zaháľali.
„Nie. Údržbári majú pracovný deň tak nabitý úlohami, že im niekedy pri niektorých úlohách vypomáhame spolu so zástupcom. Ich úlohou je flexibilne reagovať na všetky požiadavky a potreby výroby. Hoci nemajú presne stanovené časové limity na jednotlivé úkony, pravidlom zostáva, že každý prestoj musí trvať čo najkratší čas. Aj preto máme so všetkými technikmi každý deň poradu, na ktorej rozoberáme všetky prestoje a vyhodnocujeme, či boli adekvátne dlhé, či došlo k pochybeniu z našej strany alebo operátora. Odozvy z porady následne v podobe úloh zaznamenávame do akčného plánu.“
Môže teoreticky nastať situácia, že by sa naraz pokazili najdôležitejšie zariadenia a musela by sa zastaviť výroba, pretože by ich údržbári nestíhali včas opraviť?
„Teoreticky môže nastať viacero takýchto výnimočných situácií a nemusia priamo súvisieť s poruchami. Stačí, ak je v Senici výpadok elektrického prúdu. V takýchto situáciách sa postupuje podľa krízového scenára, takže na odstránení problému sa podieľajú všetky oddelenia. Existujú tzv. Emergency plány, kde sú v databáze dokumentov zaznamenané jednotlivé postupy, čo treba robiť, keby k niečomu došlo. Napríklad pri spomínanom výpadku elektrickej energie sa v rámci postupov zo siete odpojili pre výrobu v tom čase nepotrebné lokality, pretože náhradný agregát dokázal vyrábať elektrinu len pre tie najdôležitejšie stroje a zariadenia.
Tieto Emergency plány sa týkajú aj zariadení, ktoré nemáme vo výrobe duplikované. Napríklad keby nefungovala kamera na kontrolu káblových zväzkov, potom by celý proces kontroly musel postupovať podľa Emergency plánu pre výpadok kamery.
Výnimočné situácie sa stávajú stále. Ale nie také, aby sme nevedeli, čo robiť a neboli schopní ich v nejakom vhodnom termíne riešiť.“
GABO KOPÚNEK