„Jej najväčšou výhodou je predovšetkým to, že v priebehu niekoľkých sekúnd vie operátor určiť, kde sa volajúci v núdzi nachádza a poskytnúť mu okamžitú pomoc,“ uviedol Kaliňák. Doplnil, že systém tiež dokáže vylúčiť možnosť omylov a rovnako pomáha pri identifikácii tých, ktorí sa pokúsia o zneužitie tiesňovej linky 112. „Len za prvých päť mesiacov tohto roka sme zaznamenali viac ako stoštyridsaťpäť tisíc neoprávnených volaní z celkového počtu sto päťdesiat tisíc prijatých hovorov,“ informoval vedúci odboru Krízového riadenia Krajského úradu v Trnave Jozef Kluka. Krajský úrad sa na dobudovaní trnavského koordinačného strediska podieľal sumou 12 miliónov korún. Čiastkou 800-tisíc korún prispelo ministerstvo zdravotníctva. Náklady, ktoré investovalo do nového systému v rámci Slovenska Ministerstvo vnútra, sa vyšplhali do výšky pol miliardy korún. Podľa Kaliňáka aj v prípade rušenia krajských úradov sa koordinačné stredisko IZS nebude sťahovať, ale ostane v súčasných priestoroch. Úlohou integrovaného záchranného systému je koordinovať činnosť všetkých záchranných zložiek - rýchlej zdravotnej pomoci, hasičov, ako aj polície. Tie sa tak budú môcť rýchlejšie dostať na miesto udalosti. Ministerstvo vnútra v spolupráci s rezortom zdravotníctva zároveň spustilo aj celoštátnu informačnú kampaň Poznaj číslo 112 a správne ho využívaj.
RENÁTA KOPÁČOVÁ,
foto: autorka