V sobotu dopoludnia sa divákom predstavili preletmi klub Aero Slovakia z Nitry s lietadlami Z 37 známymi ako Čmeliakmi, vládna letka so známym „Tučkom“ TU 154 M či Očovskí bačovia, leteckí záchranári, leteckí hasiči a ďalší.
Na ploche letiska popri odstavených lietadlách, odmínovacom systéme Božena či obrnenom Aligátorovi predviedli ukážky svojej činnosti aj vojenskí kynológovia i Čestná stráž OS SR. Popoludní bolo piešťanské letisko „prepadnuté“ zo vzduchu a obsadené výsadkármi. Nad hlavami obecenstva prelietavali vrtuľníky MI17 a MI24 z leteckej základne Prešov a Albatrosy zo Sliača. Po krátkom bombardovaní „povstalcami obsadeného územia“ sa podarilo letisko uviesť do pokoja, zajatci boli za potlesku divákov odvedení a letecká šou mohla pokračovať podľa pripraveného programu. V ňom sa predviedol aj český letecký akrobatický tím Fly Bull s kúskami, ktoré vyrážali dych.
S myšlienkou pripraviť Národný letecký deň prišiel pred niekoľkými mesiacmi Trnavský samosprávny kraj, ktorý je spolu s rezortom obrany hlavným organizátorom. Predsedu Tibora Mikuša inšpirovala podobná, ale oveľa menšia akcia na letisku v neďalekom Bolerázi. „Malo to vtedy úspech, prišlo dosť ľudí. Vtedy sa zrodil nápad ukázať vo veľkom, na čo môžu byť Slováci právom hrdí - na naše obranné sily, armádu, políciu, záchranárov,“ povedal. Mikuš je presvedčený, že prvý ročník podujatia založil tradíciu, ktorá nebude prerušená. Piešťanské letisko je teraz v tretinovom vlastníctve krajskej samosprávy, mesta Piešťany a štátu.
Národné letecké dni otvoril minister obrany František Kašický. Z Národných leteckých dní sa tešil aj náčelník Generálneho štábu Ozbrojených síl SR Jaroslav Bulík. „Je to príležitosť ukázať po dvoch rokoch budovania profesionálnej armády, že rozdiel medzi vojakom povinnej služby a profesionálom je, a to predovšetkým vo výcviku a celkovom zvládnutí techniky,“ uviedol.
Do pozemných ukážok zaradili organizátori bojové umenia v podaní príslušníkov špeciálneho pluku zo Žiliny, pyrotechnickú prácu, činnosť obsluhy raketového komplexu S-300, hasenie požiaru zo vzduchu bambi-vakom a tiež aj ochutnávku pravého vojenského chleba z poľnej pekárne a prehliadku exponátov Vojenského historického múzea, ktoré je priamo v areáli letiska. V ňom sa nachádza aj replika lietadla, na ktorom sa vydal na svoj posledný let M. R. Štefánik.
Odvážni parašutisti
z Kuchyne
Piešťanské nebo tiež patrilo odvážnym parašutistom z výsadkovej záchrannej služby. Spadá pod ozbrojené sily a slúži pre záchranu pilotov alebo lietadiel, ktoré sa buď katapultujú na území nepriateľa alebo v nedostupnom teréne. „Sme nasadzovaní tam, kde sa nemôžu dostať pozemné záchranné zložky, ako sú hasiči a rýchla zdravotná služba. Do neprístupných terénov sa dostávame pomocou vrtuľníka, zlaňovania alebo priamo zoskokom,“ povedal nám veliteľ skupiny výsadkovej záchrannej služby z leteckej základne Kuchyňa. Skupiny však pôsobia aj na letisku Sliač a Prešov. Sú nasadzované pri všetkých leteckých nešťastiach. „Či je to vojenské alebo civilné lietadlo, ide sa vždy do nedostupného terénu. Povodne a požiare nie sú výnimkou,“ dodal. Výsadková záchranná služba nechýbala ani pri leteckom nešťastí v maďarskej obci Hejce, kde pri páde lietadla vracajúceho sa z misie v Kosove zahynulo 42 vojakov. Záchranár si pred zoskokom môže k padáku pripnúť aj batoh s potrebným materiálom, pri tandemovom zoskoku si môže zobrať špecialistu alebo lekára. Ich práca nie je len o zachraňovaní. „Je to aj o príprave lietajúceho personálu, pilotov, letovodov a letušky, na záchranu a núdzové opustenie lietadla, či už po núdzovom pristátí na zemi alebo vo vzduchu.“
Slovenský vrtuľník bol
aj v Bosne a Hercegovine
Medzi ukážkami vzdušnej a pozemnej techniky bol aj slovenský vrtuľník Mi-17, ktorý bol nasadený v rámci misie SFOR na základni v bosnianskom Bugojne.
Jeho prevádzku v Bosne a Hercegovine zastavili v októbri pred štyrmi rokmi po tom, ako sa na východe Slovenska pri obci Pušovce zrútila rovnaká helikoptéra. Vtedy v nej zahynuli 4 členovia posádky. Svoje lety opäť obnovil koncom novembra, keď viac ako 50 dní strávil na pristávacej dráhe.
„Vrtuľník, má všestranné využitie. Väčšinou sa používa na prepravu osôb. Môže plniť aj záchranárske úlohy a používa sa aj na pozemnú pátraciu hliadku alebo plní bojové úlohy. Jeho kapacita slúži pre 22 osôb,“ vysvetlil technik lietadla Daniel Halický z letiska v Prešove.
Lietadlo je vybavené kamerou na snímanie
Dopravné lietadlo L 410 FG slúži na fotogrametrické snímkovanie. „Ide o snímkovanie zemského povrchu napríklad kvôli výrobe máp,“ vysvetlil technik lietadla Norbert Čubák z letiska v Kuchyni. Posádku lietadla tvoria dvaja piloti a jeden palubný technik. Medzi nimi je aj navigátor a operátor, ktorý obsluhuje kameru. „Tá je umiestnená pod lietadlom a pri snímkovaní sa obsluhuje zvnútra.“
Petra Nagyová, tasr -