Malacky – V súčasnosti sú slabou stránkou mesta najmä tri oblasti – dopravná situácia, absencia nájomného bývania a chýbajúca kanalizácia na tretine územia. Ide o problémy závažné, ich riešenie si vyžiada mnoho finančných prostriedkov a väčšinou je závislé od tzv. politickej vôle. Aby sme zistili, ako sa k zmienených „slabinám“ stavia samospráva, obrátili sme sa na vedenie Mesta.
Občania sa čoraz častejšie dožadujú cestného obchvatu. Poukazujú na hustotu premávky v centre, najmä v čase špičky. Obchvat by zabezpečil dôležité odklonenie tranzitnej dopravy. Snahy samosprávy v tomto smere (jeho zakreslenie do územného plánu) sa datujú už od roku 1986. „Cestný obchvat mesta Malacky sa týka štátnej cesty 1/2, patrí teda do kompetencie štátu. V jednoznačnom záujme mesta je odklonenie dopravy a odbremenenie centra mesta; riešenie je však limitované územím a už existujúcimi obmedzeniami (diaľnica). V súčasnosti hľadáme možnosti riešenia komunikáciou so štátnymi orgánmi i potenciálnymi investormi v Priemyselnom parku Záhorie,“
Informovali nás na MsÚ v Malackách:
Taktiež nájomné byty sú v súčasnosti výhodným riešením bytovej otázky najmä mladých rodín. Kým v okresoch Skalica a Senica sa v posledných rokoch nájomné bytovky postavili takmer v každej obci, v mestách Skalica, Holíč, Senica má už takmer stovku bytov, v Malackách sa od roku 1989 nevybudovali žiadne. „Rozvoj bytovej výstavby plánuje Mesto Malacky v dvoch zónach: Jánošíkova I a Jánošíkova II. Práve v zóne Jánošíkova II pripravujeme podmienky na realizáciu výstavby nájomných bytov. V súčasnosti pripravujeme projektovú dokumentáciu pre územné rozhodnutie. Následne sa začne územné a po ňom stavebné konanie. Zároveň hľadáme partnera na realizáciu projektu – výstavbu bytov. Podľa úspešnosti v tomto smere bude potom buď mesto žiadateľom o dotáciu zo Štátneho fondu rozvoja bývania, alebo v partnerstve s dodávateľom výstavby bude sprostredkovateľom pomoci zo ŠFRB pre individuálnych stavebníkov.“ Zo stanoviska MsÚ tak vyplýva aj možnosť, že opäť v Malackách pribudnú len byty určené do osobného vlastníctva.
Problém odkanalizovania mesta trápi najmä časti s individuálnou bytovou výstavbou na východ od železničnej trate. Na projekt, ktorý má podať Bratislavská vodárenská spoločnosť, sa už nespolieha napríklad Stupava. Zo združenia obcí, dlhoročne sa usilujúcich o získanie grantu, vystúpila. „Výstavba kanalizácie je závislá od možností, ktoré v novom programovacom období poskytnú eurofondy. V Bruseli sú v tomto období v pripomienkovom procese jednotlivé operačné programy. Dôležitý pre nás bude Operačný program životné prostredie – predpokladáme, že po jeho pripomienkovaní a schválení budú koncom roka vypísané výzvy na predkladanie projektov. Požiadali sme Bratislavskú vodárenskú spoločnosť, a.s., ktorá bude žiadateľom o príspevok na realizáciu výstavby kanalizácie, aby už teraz s predstihom aktualizovala projekt s dôrazom na ceny a technické riešenia,“ znie stanovisko Mesta.
MAREKBRNA