Na opravu a rekonštrukciu všetkých ciest II. a III. triedy potrebuje Trnavský samosprávny kraj (TTSK) približne miliardu korún. Pri súčasnom rozpočte by sa vodiči kvalitných povrchov vozoviek dočkali v horizonte dvoch desiatok rokov. Na májovom zastupiteľstve TTSK však poslanci odsúhlasili čerpanie miliardového úveru z Európskej investičnej banky (EIB), čím sa oprava ciest zníži na kratší časový horizont.
„Môžem motoristom verejne prisľúbiť, že cesty v správe Trnavského samosprávneho kraja by mali byť do troch rokov v relatívnom poriadku,“ informoval nás podpredseda TTSK Zdenko Čambal. „Schválené čerpanie úveru z EIB by podľa zmluvy malo byť realizované v najbližších necelých troch rokoch.“
Poslanci TTSK prijali koncepciu financovania výstavby, rekonštrukcie, modernizácie a opráv ciest a mostov vo vlastníctve TTSK. „Analýza stavebného stavu ciest II. a III. triedy, ktoré prevzal TTSK do vlastníctva od 1. januára 2004, potvrdzuje nevyhnutnú potrebu získania ďalších finančných prostriedkov do oblasti cestného hospodárstva. Schválený rozpočet bežných a kapitálových výdavkov v odvetví dopravy na rok 2007 postačuje iba na zabezpečenie základných funkcií správy ciest, bežnej a zimnej údržby ciest, nevyhnutných opráv a na režijné a prevádzkové náklady rozpočtovej organizácie Správa a údržba ciest TTSK. Tieto finančné prostriedky v žiadnom prípade nepostačujú na výstavbu, rekonštrukciu a modernizáciu ciest II. a III. triedy vo vlastníctve TTSK. Aj preto sme zabezpečili finančné prostriedky z ďalších možných zdrojov s výhľadom na roky 2007 až 2009. Miliardový úver z EIB je účelovo viazaný na opravu a údržbu ciest, takže ho samosprávny kraj nemôže čerpať na iné účely,“ vysvetľuje Z. Čambal.
Trnavský samosprávny kraj má vo vlastníctve približne 1600 kilometrov ciest II. a II. triedy. Na základe prieskumu ich stavu ku koncu minulého roka je vo veľmi dobrom technickom stave 893 km ciest (v okresoch Senica a Skalica 103 km), v dobrom 11 km (1,5 km), vo vyhovujúcom 172 km (100 km), v nevyhovujúcom 456 km (122 km) a havarijnom stave 55 km (30,5 km). Na ich údržbu a opravu však nevyužije iba peniaze z EIB, ale aj z rozpočtu TTSK v čiastke cca 90 miliónov korún ročne. „Okrem úveru z EIB budeme čerpať aj úver z komerčných bánk vo výške 500 miliónov Sk. Je predpoklad, že po tejto investícii ostanú komunikácie v technicky vyhovujúcom stave na obdobie 20 až 25 rokov. Závisí to však aj od súčasného silného rozvoja regiónu a hlavne zvýšenej kamiónovej dopravy,“ dodal Zdenko Čambal.
Podľa jeho slov sa však niektoré cesty III. triedy celkovej opravy nedočkajú. Najmä tie, ktoré končia v osadách a nepokračujú ďalej. V takomto prípade sa budú opravovať povrchy súčasným bežným spôsobom.
- gak-