Každý deň opúšťa brány senického závodu Delphi takmer 30 tisíc káblových zväzkov určených pre viaceré významné svetové automobilky. Ich výroba je založená prevažne na manuálnej práci operátorov. Aj preto až 90 percent z celkového počtu 2100 zamestnancov tvoria pracovníci vo výrobe. „Manuálna práca si vyžaduje dostatok zručnosti pri formovaní alebo dokončovaní káblového zväzku. Aj preto vo výrobe pracuje 60 percent žien, pretože sú zručnejšie ako chlapi.
Variabilita hlavného kokpitového káblového zväzku je rôznorodá. Na jeho výrobe sa podieľa dvadsať operátorov, ktorí ho musia vyrobiť v limite 5 až 6 minút. Aj preto musí operátor vopred vedieť a rozmýšľať, aký káblový zväzok vyrába. Napomáhajú im pokladacie plány, ktoré zobrazujú zloženie zväzku auta podľa výbavy. Výroba malých zväzkov je jednoduchšia, pretože ich variabilita je malá. Kým tím operátorov dokáže za zmenu vyrobiť 80 veľkých káblových zväzkov, operátor malých zväzkov za ten istý čas aj cez 200.
Každý z operátorov káblových zväzkov má vo výrobe svoju špecifickú pozíciu. Pri ich absencii za nich prácu preberajú tzv. skokani, čiže vyškolení pracovníci, ktorí ovládajú viacero výrobných procesov. Ťažšie zastupiteľní sú však vysoko školení pracovníci špeciálnych strojov, kde sa vykonávajú špecializované výrobné procesy. Vychovať a udržať si dobrého zamestnanca je preto pre nás veľmi dôležité. Aj preto sa snažíme zamestnancov motivovať nielen finančnými odmenami či trinástym platom, ale aj bohatým sociálnym programom,“ hovorí Miroslav Szegény.
Najväčšia časť výroby závodu smeruje do Volkswagenu Bratislava, kde sa denne vyrobí 450 až 480 automobilov. „Keďže pre túto automobilku pracujeme systémom Just in Time, čiže vždy načas, náš denný výrobný plán kokpitových káblových zväzkov je nastavený na 470 kusov. Aj keď sú jednotlivé zväzky odlišné vďaka širokému spektru doplnkov podľa výberu konečného zákazníka, plán pre bratislavský závod stíhame plniť. Museli sme sa však prispôsobiť výrobnému procesu tejto automobilky, ktorá začala pracovať na tri zmeny.“
Táto zmennosť síce nebola viacerým zamestnancom pochuti, no prispôsobili sa heslu: Náš zákazník, náš pán. V súčasnosti na jednej zmene pracuje 630 zamestnancov, ktorí pracovný týždeň začínajú, podobne ako v Bratislave, v pondelok rannou zmenou. „Pretože vyrábame nielen na domáci trh, výrobu sme museli prispôsobiť aj smerom k odberateľom v zahraničí. Najmä čo sa týka štátnych sviatkov,“ konštatuje Miroslav Szegény.
Z roka na rok rastie požiadavka zákazníkov na kvalitu senických výrobkov. „Konkurencia automobiliek závisí na kvalite a zákazníci vyvíjajú tlak na nás, aby výrobné procesy jednotlivých zväzkov boli vždy stopercentne kvalitné. Aj preto u nás robia pravidelné audity, v rámci ktorých musíme zákazníkom ukázať, že dokážeme vyrábať kvalitne. Inak by sme z dôvodu slabej kvality prišli o výrobné projekty a ľudia o prácu. Toho sa však zatiaľ nemusíme obávať. Výroba síce prechádza reštrukturalizáciou, no tá sa týka nábehu na výrobu káblových zväzkov pre PSA a motorových zväzkov pre Mercedes. Vďaka záujmu dvoch veľkých automobiliek v regióne o naše výrobky budeme musieť ešte pár stoviek zamestnancov prijať.“
Noví potencionálni zamestnanci Delphi sa nemusia obávať, že by do pracovného rytmu podniku nezapadli. „Niektorí zamestnanci prídu do neho skôr, iní neskôr. Závisí to od ich zručnosti. Novým zamestnancom vždy dávame na starosť jednoduchšie práce. Ide nám o to, aby sa oboznámili s prácou nielen v školiacom stredisku, ale najmä priamo vo výrobe. Hneď v prvý deň od neho určite nebudeme vyžadovať, aby plnil normu na 50 alebo 100 percent. Každý jeden zamestnanec má 30 dňovú nábehovú krivku, ktorá sa s rozvojom jeho zručností adekvátne upravuje,“ dodáva MiroslavSzegény.