Rekreačný prístav začalo mesto budovať v tomto roku ako súčasť projektu cezhraničného partnerstva s mestom Hodonín v programe Iniciatíva spoločenstva INTERREG. Je zrkadlovou iniciatívou k už existujúcemu prístavu U jezu na rieke Morave. Na jeho financovaní sa podieľala s 12 miliónmi korún Európska únia a tri milióny do projektu vložilo Mesto Skalica.
Prístav Skalica umožní výstup a nástup na plavidlá rekreačnej plavby po Baťovom kanále aj na slovenskom území, čo doteraz nebolo možné. Mesto očakáva od tejto aktivity predovšetkým oživenie cestovného ruchu a prílev turistov aj do samotnej Skalice.
Dnes ešte suchý kanál, voda doň sa začne napúšťať koncom apríla, pretína štátna hranica, ktorú možno prekračovať suchou nohou s občianskym preukazom. Súčasťou skalického prístavu bude aj riečny hraničný priechod na odbavovanie lodí i cestujúcich.
„Baťov kanál nebude slúžiť iba pre pravidelnú lodnú plavbu, ale aj pre individuálnu vodnú turistiku. Súčasťou prístavu bude aj priestor pre člny, kanoe i hausboaty,“ informoval nás Vladislav Horňák, vedúci Oddelenia strategického rozvoja a marketingu MsÚ Skalica. „Vybudovaný je vjazd pre súkromné hausboaty, jeden si môžu záujemcovia aj požičať už od 1. mája spolu s člnkami.“
Na 1. mája pripravuje bohatý kultúrny a športový program, okrem plavby po kanáli aj súťaže v hode veslom, v jedení utopencov, v pití piva, ďalej preťahovanie lanom, lov rybičiek, beh s plávacím kolesom či zhadzovanie veslom.
Baťov kanál je historickou vodnou cestou z rokov 1934 - 1938, vybudovanou pre zvýšenie hladiny spodných vôd, pre závlahy a lodnú prepravu lignitu. Bol dlhý 50 km a spojil Otrokovice s Rohatcom. Kanál sa skladal z plavebných komôr, sústavy závlahových a drenážnych kanálov. Je čiastočne vedený po rieke Morave a čiastočne umelým korytom. Po druhej svetovej vojne prestal slúžiť svojmu účelu. Až začiatkom 90. rokov sa otázka „starej“ vodnej cesty dostala do popredia záujmu v oblasti oživenia turisticko-rekreačných aktivít v povodí rieky Moravy.
„Hĺbka Baťovho kanála sa v prístave i po jeho 63 kilometrovom toku zo Skalice až po Otrokovice pohybuje okolo 1,5 metra. Spomínaná výletná loď je prispôsobená ponorom k výške vodnej hladiny, takže by problémy s uviaznutím nemali nastať. Jej pravidelná premávka bude od 1. mája do 26. augusta na trase Strážnice – Skalica – Petrov – Skalica – Strážnice. Kto sa chce však odviezť loďou až do Otrokovíc, musí na českej strane presadnúť na inú loď. Celá loď sa však dá aj objednať pre organizovanú turistiku,“ uviedol Vladislav Horňák a dodal, že pravidelnú víkendovú plavbu dotuje Mesto Skalica približne 30 tisícami korún.
Súčasťou skalického prístavu bude aj budova, v ktorej bude sídliť turisticko-informačná kancelária, občerstvenie a sociálne zariadenia pre návštevníkov i člnkárov a obyvateľov hausboatov. Chýbať nebude nová prístupová cesta a parkoviská.
Skalica by v budúcnosti nemusela byť poslednou zastávkou na dolnom toku Baťovho kanála. Už dnes sa pripravujú plány na sprevádzkovanie plavebnej komory a úpravu toku kanála až po rieku Morava pri Hodoníne, ktoré sa majú zrealizovať do dvoch rokov. Štúdia hovorí o možnosti splaviť rieku Morava až k sútoku s riekou Dyje pri Sekuliach.
GABO KOPÚNEK