Pripravované zvyšovanie platov slovenských učiteľov je (možno) na obzore. Sociálny status učiteľov základných škôl je aj kvôli výške zárobkov nižší, ako by sa patrilo. Ministerstvo školstva ale deklaruje snahu o vyrovnanie mzdy učiteľov na úroveň priemernej mzdy v národnom hospodárstve. Sú v súčasnosti asi jedinou skupinou vysokoškolsky vzdelaných ľudí, ktorí nedosahujú zárobok vo výške priemernej mzdy.
Aká perspektíva potom čaká školstvo, ktoré, ako je známe, trpí chronickým nedostatkom mladých kvalitných odborníkov?
Čo na to riaditelia
a učitelia?
Zaujímalo nás, čo si o pripravovanej zmene platov svojich podriadených myslia riaditelia škôl v regióne. Riaditeľ istej senickej školy sa vyjadril s neskrývaným potešením, pretože takéto rozhodnutie by mohlo pritiahnuť do školstva šikovných a schopných ľudí. Obáva sa len toho, aby sa zdroje na toto zvýšenie „opäť nehľadali tak, že sa zvýši len niekomu a tým ostatným sa uberie...“ Riaditeľka menšej školy v obci neďaleko Senice vyhlásila, že na niečo také už dlho čaká nielen ona, ale aj jej učiteľský kolektív.
Mladý učiteľ na sídliskovej škole sa na našu otázku, či ho poteší prípadné zvýšenie platu, len usmial a poznamenal, že by mu urobilo radosť aj sto korún, ktoré by dostal navyše, pretože v situácii, v ktorej sa nachádza (hypotéka na byt), potrebuje každé prilepšenie. Ak sa nič nezlepší v dohľadnom čase, mieni odísť zo školstva.
Učiteľka v stredných rokoch, donedávna vyučujúca na strednej škole v menšom meste, zo školstva odchádza – do služieb komerčnej poisťovne. Hoci nevie, čo ju čaká, je pevne rozhodnutá. Školských služieb má podľa vlastných slov po krk. „Nie je to zaplatené, poviem vám na rovinu. Okrem toho disciplína študentov je oveľa horšia ako v minulosti, hoci vzdelanostná úroveň je vďaka internetu oveľa vyššia. Zvyšuje sa sebavedomie aj spotrebná požiadavka mladých ľudí. V takých podmienkach sa učí veľmi zle.“
Platby školám podľa normatívu predstavujú riziko, že kvôli nedostatočnému počtu žiakov môžu učitelia prísť o osobný príplatok. V roku 2006 sa pri výpočte mzdových nákladov pre základné školy prakticky nezohľadňovala kvalifikovanosť učiteľa či dĺžka praxe. Jednotlivé zariadenia dostali prostriedky iba podľa počtu žiakov. Známy je aj takzvaný modernizačný dlh. Väčšinou dnes chýbajú prostriedky na modernizáciu odborných učební a zlepšenie ich vybavenosti učebnými pomôckami.
Práca pedagóga je náročná hlavne po psychickej stránke, viesť vyučovací proces si vyžaduje značnú flexibilitu a prirodzenú osobnú autoritu. Značné množstvo duševných síl spotrebujú pri žiakoch „nespratníkoch“. Závažnejšie výchovné problémy žiakov rieši v školách väčšinou pracovník kvalifikovaný na výkon výchovného poradcu. Častá je tiež spolupráca s Pedagogicko – psychologickou poradňou, vo veľkom sa zavádzajú preventívne programy zamerané proti šikanovaniu.
Riaditeľka Základnej školy na Štefánikovej ulici v Malackách Mgr. Terézia Sopóciová má účinnosť preventívnych opatrení overenú. Na ich škole v nedávnej minulosti žiaci vyplňovali dotazník, vďaka čomu sa podarilo odhaliť dve triedy, v ktorých sa šikanovanie vyskytlo. Vďaka vykonaným opatreniam sa nežiadúci jav podarilo odstrániť. K otázke problémových žiakov riaditeľka Sopóciová uviedla: „Správanie sa detí odráža návyky v ich rodinnom prostredí. Nedostatočná výchova súvisí so zaneprázdnenosťou rodičov, snažiacich sa finančne zabezpečiť rodinu. Ak si zoberieme vysoké nároky zamestnávateľov - napríklad v priemyselných parkoch -, tak po príchode z práce neraz ani nemajú dosť síl venovať sa svojim potomkov. Problémové správanie u detí je výsledkom dnešnej doby a určitej krízy rodiny, ktorá je kvôli ekonomickej situácii nútená uprednostniť hmotné zabezpečenie pred výchovou.“
Zisťovali sme napríklad aj to, ako sú v pedagogickom zbore zastúpení muži. Zistenie, že učiteľov zamestnávajú len dvoch, nás aj vzhľadom k platovým pomerom v školstve neprekvapilo. Riaditeľka školy Mgr. Terézia Sopóciová nás ubezpečila, že na ich škole učí len ten, kto učiť chce. Iní vraj zo školstva už dávno zutekali. - en, mb-