Pondelok, 27. september, 2021 | Meniny má CypriánKrížovkyKrížovky

Pred búrkou sa skrýval v náručí motorky


V dobách biketrialového praveku bolo meno JAKEŠ jedným z najvýznamnejších mien slovenského cyklotrialu. Karel Jakeš z Brezovej pod Bradlom bol organizátorom prvého preteku v SR, zorganizoval malosériovú výrobu na tú dobu geniálneho biku, ktorý sám navrhol a v neposlednom rade k cyklotrialu priviedol aj svojho syna Ivana. Ivan Jakeš bol v druhej polovici 80. rokov asi prvou biketrialovou slovenskou star a v tom čase ako jediný Slovák dokázal preháňať jazdcov z Čiech. Ale v 14. rokoch Ivan prešiel od biku na motokrosový stroj a časom sa stal jedným z najlepších slovenských motokrosárov a endurákov. Postupne získal 3 tituly majstra SR v motokrose, 4 tituly v endure, zúčastnil sa celkovo trinástich motocyklových šesťdňových (raz ako člen víťazného klubového teamu), je vicemajster Európy v endure a takto by sme mohli v menovaní jeho úspechov pokračovať ešte dlho. Dnes 33-ročný Ivan pritom nikdy netajil, že za skvelú jazdeckú techniku vďačí najmä svojim začiatkom na cyklotrialovom stroji.

Skryť Vypnúť reklamu

Po návrate z úspešnej novozélandskej šesťdňovej v súčasnej dobe Ivan finišuje s prípravami na Relly Paríž Dakar, ktorá bude tento rok štartovať pre zmenu v portugalskom Lisabone. Po lesných cestách Bielych Karpát preháňa závodný superšpeciál pre púštne súťaže značky KTM. Je to jednovalcový štvortakt o objeme 660 kubíkov s štyrmi ventilmi v hlave a Ivan s týmto terénnym strojom bez problémov dosahuje rýchlosti aj okolo 170 km/h. Jeho zvuk je neskutočný a nedá sa prirovnať k žiadnej motorke, ktorú som doteraz videl. Cena motorky je zrovnateľná s cenou nového auta VW Passat. Okrem kondičky a techniky Ivan obháňa aj sponzorov, pretože aj napriek tomu, že bude štartovať v jednom tíme s Jarom Katriňákom, potrebuje zohnať ešte posledné dva milióny Sk. Tak držme Ivanovi palce, nech mu všetko klapne a nech spolu s Jarom prídu až do senegalského Dakaru tak, aby vo výsledkovej listine figurovali čo najvyššie!

Skryť Vypnúť reklamu

Pred búrkou sa skrýval v náručí motorky
Ivan Jakeš, druhý Slovák, ktorý sa zúčastnil na prestížnej Rely Lisabon - Dakar, sa v nedeľu večer vrátil na Slovensko. Zo súťaže odstúpil v 6. etape pre poruchu elektriny. Pre jazdca Environ Servis Moto Teamu to však bol aj tak nevšedný zážitok.
Triasli sa vám pred štartom v Lisabone kolená?
Pochopiteľne, že som bol nervózny ako pred všetkými dôležitými pretekami a tieto boli jedny z najdôležitejších v mojom živote.
Prvý raz ste boli na podujatí takého druhu. Bolo to pre vás ťažšie ako enduro?
Nie je to ľahšie. Človek málo spí, treba pri tom veľa rozmýšľať, neustále sledovať GPS. Jazdec musí veľa improvizovať, pritom ísť čo najrýchlejšie a sledovať štyri prístroje naraz. Je to náročné nielen fyzicky, ale hlavne na koncentráciu. Nezodpovedá to tvrdeniam jedincov, ktorí hovoria, že Dakar je iba pre starých jazdcov.
Ako vám išla na prvý raz navigácia?
V druhej a tretej africkej etape mi to už problémy nerobilo. Nie tak ako jazdcom prvej dvadsiatky, ale určite som sa zlepšil a veľa naučil.
Zaspávali ste dobre v púšti?
V Portugalsku a v prvej marockej etape sme poriadne vymrzli, v noci tam bolo mínus päť stupňov. Bolo to veľmi ťažké a tvrdé. V Afrike som tiež toho veľa nenaspal. Pred nešťastnou šiestou etapou som zažmúril oči iba na tri hodiny, pretože som do jednej robil motorku a už o pol štvrtej som vstával.
Akým dojmom zapôsobila na vás púšť?
Mal som z nej veľký strach. Počas plavby trajektom sme sa s Jarom Katriňákom o tom rozprávali, Upokojoval ma, takisto ako aj českí jazdci, ktorí Dakar absolvovali. V priebehu prvej africkej etapy však obavy zo mňa spadli.
Zažili ste na vlastnej koži aj piesočnú búrku ?
Keď som v šiestej etape odštartoval, nebolo vidieť ani na krok. Búrka sa začala hneď po štarte. Šiel som štyridsiatkou, videl tak na päť metrov. Predo mnou šiel nejaký motorkár. Na chvíľu piesková chumelica ustala. Súpera som predbehol a zrazu mi zhasla motorka. Navôkol tma. Znovu začalo fúkať, tak som rýchlo uhol z cesty, aby ma ktosi zozadu nenabral, lebo mi nesvietili ani svetlá. Odstavil som motorku, schúlil sa za ňu a tri hodiny som bol v jej náručí, aby vietor na mňa nefúkal piesok. Všetko šlo totiž na mňa. Bolo to hrozné, piesočná búrka sa nedá porovnať so žiadnym živlom.
Nebáli ste sa, že do vás niekto narazí?
Použil som neónové tyčinky, ktoré signalizovali idúcim jazdcom, že na trati je niekto s poruchou.
Viete už, prečo vám „odišla“ motorka?
Zaregistroval som akurát, že sa mi zadymilo z elektriny, zrejme vyhorený kábel. Nemal som možnosť sa na ňu pozrieť, pretože organizátori motorku hneď naložili na zberný kamión, ktorý ju odviezol aj s ďalšími do Ataru.
Prišli ste do styku s miestnym obyvateľstvom?
Mal som jeden zážitok, pri ktorom mi nebolo všetko jedno. Stalo sa to vMaroku, keď som nútene zastavil. Zhŕklo sa okolo mňa asi dvadsať výrastkov. Mal som čo robiť, aby som vyviazol bez ujmy. Zapáčila sa im moja prilba, potom rukavice, telefón a nakoniec siahali po všetkom. Najskôr sa tvárili, že to chcú len ohmatať, potom si vyskúšali rukavice, šklbali mi prilbu z ruky. Zrazu jeden z nich vzal kameň do ruky, tak som si nasadil prilbu na hlavu a privolal rýchlo pomoc, pretože to už začalo byť dosť divoké. Odesať minút tam boli policajti a všetko bolo v poriadku.
Ako ste vnímali cestu v zbernom kamióne?
To bol veľmi nepríjemný zážitok. Doprial by som ho všetkým zlým ľuďom. Človek sedí v malom uzavretom priestore, nevidí pred seba, za seba, nemôže poriadne dýchať, pretože vonku sa práši a vzduch prechádza cez malé škáry. Sedieť v tom dvadsať hodín nie je žiadna sranda.
Čo na budúci rok ?
Dúfam, že sa na Rely Dakar znovu dostanem. Urobím pre to všetko, začnem tvrdo trénovať. Treba však iné motorky, tieto sú síce dobré, ale ťažké. Najlepší jazdia už s o päťdesiat kilogramov ľahšími, ktoré majú aj väčší výkon. Uvidíme, či sa to podarí.
Slovenskí motocykloví reprezentanti Jaroslav Katriňák a Ivan Jakeš budú štartovať aj na nadchádzajúcom jubilejnom 30. ročníku Rely Dakar. Pre TASR to potvrdil manažér slovenského Environ Servis Moto Tímu Marián Novikmec. „Obaja jazdci po tom túžia a my už teraz pripravujeme všetko pre ich ďalší štart,“ povedal Novikmec. Dôležité pritom budú, samozrejme, financie. Náklady prípravy a účasti na práve skončenom 29. ročníku vysoko presiahli sumu 5 miliónov Sk, nie sú ešte všetky vyčíslené a budú sa skôr približovať k dvojnásobku tejto sumy. „Finančná podpora z nášho tímu bude opäť, v najbližších dňoch sa rozbehnú aj rokovania o predĺžení zmluvy s hlavným reklamným partnerom MOL Group Slovnaf. Zmluva garantovala plnú finančnú podporu na skončený Dakar iba Katriňákovi, k Jakešovi sme urobili iba dodatok, teraz by mali mať zabezpečenie na rovnakej úrovni.“ - sita, komo-

Najčítanejšie na My Záhorie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Od legendárneho trhoviska po hanbu Bratislavy. Ako sa menilo Trnavské mýto?
  2. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  3. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  4. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  5. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi
  6. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  7. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  8. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  9. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  10. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  1. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  2. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  3. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  4. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  5. Termming vo Veľkých Kapušanoch modernizuje tepelné hospodárstvo
  6. Slováci prepadli SENCORMÁNII a hľadajú najstarší spotrebič
  7. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou?
  8. Samočistiace vypínače chránia pred infekciami
  9. Hobbymarket OBI predstavil nový koncept predajne v Michalovciach
  10. Aktuálne radarové a slovenské hlásenia v autokamere?
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 7 055
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 234
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 4 754
  4. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 650
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 4 439
  6. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 4 033
  7. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 476
  8. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy? 3 427
  9. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 402
  10. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty 2 646

Blogy SME

  1. Denis Jánošík: Nevidiaci a slabozraký
  2. Ladislav Boršoš: Valloslava/nahlas…
  3. Marcel Burkert: Šokujúce slová Dr. Urbánka, ktorý 20 rokov pracoval pre fy ako Pfizer, Johnson a iné.
  4. Ivo Nesrovnal: Vďaka Angele Merkelovej!
  5. Peter Chudý: Ako policajný funkcionár zničil stopy na mieste činu (vraždy/samovraždy) alebo v polícii sú stále ľudia, ktorí tam nemajú čo robiť.
  6. Zuzana Cascino: Striptér duše
  7. Štefan Vidlár: Za ty prachy z Bruselu
  8. Štefan Vidlár: Úvaha o korupčnej amnestii
  1. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 4 882
  2. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes. 4 300
  3. Andy Morávek: Tomuto štátu už nedarujem ani jedinú kvapku mojej krvi. Nezaslúži(š) si ju! 3 923
  4. Pavel Dvořák: Ako ma zmenilo desať rokov v Číne 3 800
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch 3 763
  6. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov. 3 753
  7. Peter Chudý: Ako policajný funkcionár zničil stopy na mieste činu (vraždy/samovraždy) alebo v polícii sú stále ľudia, ktorí tam nemajú čo robiť. 3 340
  8. Stanislav Martinčko: Bude Róbert Fico aj Borisovi Kollárovi ďakovať za dobre odvedenú prácu? 3 171
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  4. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  5. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
  6. Adam Valček: Kauza DPB: Predaj vyše stotisíc pokút skontrolujú, toto sú ďalšie pochybnosti
  7. Adam Valček: Kauza DPB: Čo robiť, keď Platiť sa oplatí pýta stovky eur za pokutu z MHD
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Záhorie - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Záhorie

Ilustračné foto.

Z územia mestskej časti Turá Lúka v Myjave bude Vojenský technický a skúšobný ústav (VTSÚ) Záhorie v pondelok (27. 9.) od 5.00 do 12.00 h realizovať skúšobnú činnosť.


TASR 12 h
Ilustračné foto.

Práce na výstavbe cyklotrasy Pezinská - priemyselný park v Malackách sa blížia k záveru.


SITA 15 h

Na Záhorácku stenu slávy, ktorú tvoria ozubené kolieska s menami významných osobností regiónu, pribudlo desiate meno rodáka zo senickej mestskej časti Kunov Vladimíra Jamárika.


TASR 25. sep
Ilustračná fotografia.

Zmena súčasného stavu by obci podľa jej starostu výrazne pomohla.


TASR 25. sep

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Obeť mala len 27 rokov.


25. sep

Vodič motocykla neprežil náraz do dopravnej značky. Osobné auto, v ktorom boli aj dve deti, sa zrazilo s domiešavačom.


25. sep

Dieťa spadlo do podzemnej nádoby na zber dažďovej vody.


a 1 ďalší 25. sep

Prinášame vám prehľad novorodeniatok, ktoré sme odfotili v trenčianskej a myjavskej pôrodnici. Ich fotky boli zverejnené v MY Trenčianskych novinách.


23 h

Blogy SME

  1. Denis Jánošík: Nevidiaci a slabozraký
  2. Ladislav Boršoš: Valloslava/nahlas…
  3. Marcel Burkert: Šokujúce slová Dr. Urbánka, ktorý 20 rokov pracoval pre fy ako Pfizer, Johnson a iné.
  4. Ivo Nesrovnal: Vďaka Angele Merkelovej!
  5. Peter Chudý: Ako policajný funkcionár zničil stopy na mieste činu (vraždy/samovraždy) alebo v polícii sú stále ľudia, ktorí tam nemajú čo robiť.
  6. Zuzana Cascino: Striptér duše
  7. Štefan Vidlár: Za ty prachy z Bruselu
  8. Štefan Vidlár: Úvaha o korupčnej amnestii
  1. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 4 882
  2. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes. 4 300
  3. Andy Morávek: Tomuto štátu už nedarujem ani jedinú kvapku mojej krvi. Nezaslúži(š) si ju! 3 923
  4. Pavel Dvořák: Ako ma zmenilo desať rokov v Číne 3 800
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch 3 763
  6. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov. 3 753
  7. Peter Chudý: Ako policajný funkcionár zničil stopy na mieste činu (vraždy/samovraždy) alebo v polícii sú stále ľudia, ktorí tam nemajú čo robiť. 3 340
  8. Stanislav Martinčko: Bude Róbert Fico aj Borisovi Kollárovi ďakovať za dobre odvedenú prácu? 3 171
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  4. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  5. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
  6. Adam Valček: Kauza DPB: Predaj vyše stotisíc pokút skontrolujú, toto sú ďalšie pochybnosti
  7. Adam Valček: Kauza DPB: Čo robiť, keď Platiť sa oplatí pýta stovky eur za pokutu z MHD
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho

Už ste čítali?

Skryť Zatvoriť reklamu