Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

Pred búrkou sa skrýval v náručí motorky


V dobách biketrialového praveku bolo meno JAKEŠ jedným z najvýznamnejších mien slovenského cyklotrialu. Karel Jakeš z Brezovej pod Bradlom bol organizátorom prvého preteku v SR, zorganizoval malosériovú výrobu na tú dobu geniálneho biku, ktorý sám navrhol a v neposlednom rade k cyklotrialu priviedol aj svojho syna Ivana. Ivan Jakeš bol v druhej polovici 80. rokov asi prvou biketrialovou slovenskou star a v tom čase ako jediný Slovák dokázal preháňať jazdcov z Čiech. Ale v 14. rokoch Ivan prešiel od biku na motokrosový stroj a časom sa stal jedným z najlepších slovenských motokrosárov a endurákov. Postupne získal 3 tituly majstra SR v motokrose, 4 tituly v endure, zúčastnil sa celkovo trinástich motocyklových šesťdňových (raz ako člen víťazného klubového teamu), je vicemajster Európy v endure a takto by sme mohli v menovaní jeho úspechov pokračovať ešte dlho. Dnes 33-ročný Ivan pritom nikdy netajil, že za skvelú jazdeckú techniku vďačí najmä svojim začiatkom na cyklotrialovom stroji.

Skryť Vypnúť reklamu

Po návrate z úspešnej novozélandskej šesťdňovej v súčasnej dobe Ivan finišuje s prípravami na Relly Paríž Dakar, ktorá bude tento rok štartovať pre zmenu v portugalskom Lisabone. Po lesných cestách Bielych Karpát preháňa závodný superšpeciál pre púštne súťaže značky KTM. Je to jednovalcový štvortakt o objeme 660 kubíkov s štyrmi ventilmi v hlave a Ivan s týmto terénnym strojom bez problémov dosahuje rýchlosti aj okolo 170 km/h. Jeho zvuk je neskutočný a nedá sa prirovnať k žiadnej motorke, ktorú som doteraz videl. Cena motorky je zrovnateľná s cenou nového auta VW Passat. Okrem kondičky a techniky Ivan obháňa aj sponzorov, pretože aj napriek tomu, že bude štartovať v jednom tíme s Jarom Katriňákom, potrebuje zohnať ešte posledné dva milióny Sk. Tak držme Ivanovi palce, nech mu všetko klapne a nech spolu s Jarom prídu až do senegalského Dakaru tak, aby vo výsledkovej listine figurovali čo najvyššie!

Skryť Vypnúť reklamu

Pred búrkou sa skrýval v náručí motorky
Ivan Jakeš, druhý Slovák, ktorý sa zúčastnil na prestížnej Rely Lisabon - Dakar, sa v nedeľu večer vrátil na Slovensko. Zo súťaže odstúpil v 6. etape pre poruchu elektriny. Pre jazdca Environ Servis Moto Teamu to však bol aj tak nevšedný zážitok.
Triasli sa vám pred štartom v Lisabone kolená?
Pochopiteľne, že som bol nervózny ako pred všetkými dôležitými pretekami a tieto boli jedny z najdôležitejších v mojom živote.
Prvý raz ste boli na podujatí takého druhu. Bolo to pre vás ťažšie ako enduro?
Nie je to ľahšie. Človek málo spí, treba pri tom veľa rozmýšľať, neustále sledovať GPS. Jazdec musí veľa improvizovať, pritom ísť čo najrýchlejšie a sledovať štyri prístroje naraz. Je to náročné nielen fyzicky, ale hlavne na koncentráciu. Nezodpovedá to tvrdeniam jedincov, ktorí hovoria, že Dakar je iba pre starých jazdcov.
Ako vám išla na prvý raz navigácia?
V druhej a tretej africkej etape mi to už problémy nerobilo. Nie tak ako jazdcom prvej dvadsiatky, ale určite som sa zlepšil a veľa naučil.
Zaspávali ste dobre v púšti?
V Portugalsku a v prvej marockej etape sme poriadne vymrzli, v noci tam bolo mínus päť stupňov. Bolo to veľmi ťažké a tvrdé. V Afrike som tiež toho veľa nenaspal. Pred nešťastnou šiestou etapou som zažmúril oči iba na tri hodiny, pretože som do jednej robil motorku a už o pol štvrtej som vstával.
Akým dojmom zapôsobila na vás púšť?
Mal som z nej veľký strach. Počas plavby trajektom sme sa s Jarom Katriňákom o tom rozprávali, Upokojoval ma, takisto ako aj českí jazdci, ktorí Dakar absolvovali. V priebehu prvej africkej etapy však obavy zo mňa spadli.
Zažili ste na vlastnej koži aj piesočnú búrku ?
Keď som v šiestej etape odštartoval, nebolo vidieť ani na krok. Búrka sa začala hneď po štarte. Šiel som štyridsiatkou, videl tak na päť metrov. Predo mnou šiel nejaký motorkár. Na chvíľu piesková chumelica ustala. Súpera som predbehol a zrazu mi zhasla motorka. Navôkol tma. Znovu začalo fúkať, tak som rýchlo uhol z cesty, aby ma ktosi zozadu nenabral, lebo mi nesvietili ani svetlá. Odstavil som motorku, schúlil sa za ňu a tri hodiny som bol v jej náručí, aby vietor na mňa nefúkal piesok. Všetko šlo totiž na mňa. Bolo to hrozné, piesočná búrka sa nedá porovnať so žiadnym živlom.
Nebáli ste sa, že do vás niekto narazí?
Použil som neónové tyčinky, ktoré signalizovali idúcim jazdcom, že na trati je niekto s poruchou.
Viete už, prečo vám „odišla“ motorka?
Zaregistroval som akurát, že sa mi zadymilo z elektriny, zrejme vyhorený kábel. Nemal som možnosť sa na ňu pozrieť, pretože organizátori motorku hneď naložili na zberný kamión, ktorý ju odviezol aj s ďalšími do Ataru.
Prišli ste do styku s miestnym obyvateľstvom?
Mal som jeden zážitok, pri ktorom mi nebolo všetko jedno. Stalo sa to vMaroku, keď som nútene zastavil. Zhŕklo sa okolo mňa asi dvadsať výrastkov. Mal som čo robiť, aby som vyviazol bez ujmy. Zapáčila sa im moja prilba, potom rukavice, telefón a nakoniec siahali po všetkom. Najskôr sa tvárili, že to chcú len ohmatať, potom si vyskúšali rukavice, šklbali mi prilbu z ruky. Zrazu jeden z nich vzal kameň do ruky, tak som si nasadil prilbu na hlavu a privolal rýchlo pomoc, pretože to už začalo byť dosť divoké. Odesať minút tam boli policajti a všetko bolo v poriadku.
Ako ste vnímali cestu v zbernom kamióne?
To bol veľmi nepríjemný zážitok. Doprial by som ho všetkým zlým ľuďom. Človek sedí v malom uzavretom priestore, nevidí pred seba, za seba, nemôže poriadne dýchať, pretože vonku sa práši a vzduch prechádza cez malé škáry. Sedieť v tom dvadsať hodín nie je žiadna sranda.
Čo na budúci rok ?
Dúfam, že sa na Rely Dakar znovu dostanem. Urobím pre to všetko, začnem tvrdo trénovať. Treba však iné motorky, tieto sú síce dobré, ale ťažké. Najlepší jazdia už s o päťdesiat kilogramov ľahšími, ktoré majú aj väčší výkon. Uvidíme, či sa to podarí.
Slovenskí motocykloví reprezentanti Jaroslav Katriňák a Ivan Jakeš budú štartovať aj na nadchádzajúcom jubilejnom 30. ročníku Rely Dakar. Pre TASR to potvrdil manažér slovenského Environ Servis Moto Tímu Marián Novikmec. „Obaja jazdci po tom túžia a my už teraz pripravujeme všetko pre ich ďalší štart,“ povedal Novikmec. Dôležité pritom budú, samozrejme, financie. Náklady prípravy a účasti na práve skončenom 29. ročníku vysoko presiahli sumu 5 miliónov Sk, nie sú ešte všetky vyčíslené a budú sa skôr približovať k dvojnásobku tejto sumy. „Finančná podpora z nášho tímu bude opäť, v najbližších dňoch sa rozbehnú aj rokovania o predĺžení zmluvy s hlavným reklamným partnerom MOL Group Slovnaf. Zmluva garantovala plnú finančnú podporu na skončený Dakar iba Katriňákovi, k Jakešovi sme urobili iba dodatok, teraz by mali mať zabezpečenie na rovnakej úrovni.“ - sita, komo-

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  5. Vitajte v postapokalyptickom svete
  6. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  7. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  8. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  9. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  10. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  1. Úprava osobného motorového vozidla
  2. Important information for Brazilians living in Slovakia
  3. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  4. Vitajte v postapokalyptickom svete
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  7. Päť chýb pri zateplení strechy
  8. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  9. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  10. Prebudili ste sa už v sude, sene alebo teepee? Je to zážitok!
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 30 071
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 16 037
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 13 912
  4. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 13 789
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 724
  6. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 10 429
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 603
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 592
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 357
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 142
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Záhorie - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Záhorie

Zrekonštruovaný Dom smútku v Senici už tento týždeň obnoví obrady

Za sedem mesiacov dostal objekt novú strechu, okná, dvere, vynovený bol aj interiér a jeho vybavenie.

Situácia v nemocniciach začína byť veľmi zlá, hovorí Naď

Testovanie je podľa Jaroslava Naďa jediná vec, ktorá môže Slovensko zachrániť pred lockdownom.

Minister obrany SR Jaroslav Naď.

Začali rekonštruovať rozbitú cestu v Malackách

Cesta po rekonštrukcii nebude mať chodník, čo viacero obyvateľov vníma negatívne.

Ulica J. Kubinu

Prebieha sčítavanie bytov a domov v kraji

Súbežne so sčítaním bytov a domov sa pripravuje sčítanie obyvateľov, ktoré príde na rad budúci rok.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Vojaci kontrolujú miesta určené na testovanie Oravcov

Samosprávy musia do piatka rána pripraviť priestory, kde sa uskutočnia odbery. Oravcov budú testovať trikrát.

Prinášame informácie o pripravovanom testovaní na Orave

Získať dobrovoľníkov ku odberom je v niektorých dedinách ťažké, v Sihelnom bude pomáhať aj starosta.

Koronavírus si vyžiadal prvú obeť z radov zdravotníkov

Obvodný lekár v Lokci podľahol ochoreniu COVID-19, mal len 48 rokov.

V nemocnici v Čadci zomrel pacient na COVID-19

Čadca je červeným okresom, Kysucké Nové Mesto ostáva oranžovým.

Už ste čítali?