V utorok 2. januára odcestovala na 29. ročník Rely Dakar (6. - 21. januára 2007) Slovenská časť výpravy Environ Servis moto Teamu, ktorí je súčasťou nadnárodného Dakar Teamu Skupiny MOL, na čele s motocyklovými jazdcami Ivanom Jakešom z Brezovej pod Bradlom a Jaroslavom Katriňákom. Autami sa presunuli do Budapešti a odtiaľ letecky do Lisabonu. Ivan Jakeš bude mať na púštnej rely premiéru, pre Katriňáka to bude už štvrtý štart. Podporný servis zabezpečuje slovenský Environ Servis moto Team z Vranova nad Topľou.
Dvojica skúsených slovenských motocyklových pretekárov Ivan Jakeš a Jaroslav Katriňák má pred sebou ďalšiu veľkú výzvu. Počas dvoch januárových týždňov tohto roka sa chcú pokúsiť dokončiť najťažšiu motoristickú rely v africkej púšti, ktorá podobne ako vlani aj tentoraz nesie názov Lisabon - Dakar.
„Na Dakare som nováčikom, nepopieram, že sa budem musieť ešte veľa učiť a v tom sa spolieham aj na skúsenejšieho kolegu Jara Katriňáka. O tom, že budem jazdiť na svetoznámej púštnej rely, som sa dozvedel až koncom novembra, po návrate z tohtoročnej Šesťdňovej z novozélandského Taupa. Rád by som prišiel na svojom motocykli až do Dakaru, na konkrétne umiestenie pritom nepomýšľam,“ povedal pred odchodom Ivan Jakeš.
“Na samotnú prípravu som nemal veľa času, lebo v krátkom čase som si musel vybaviť viaceré veci, pričom, najväčší problém sa ukázal samotný motocykel. Na jeho získanie nezostalo veľa času, ale nakoniec sa vedeniu nášho tímu podarilo získať motocykel z Maďarska, špeciál KTM 660 Rallye. Keď som ho prvý raz videl, mal som aj rešpekt, lebo tento motocykel sa nedá porovnávať s tými predchádzajúcimi, na ktorých som jazdil. Dobre drží stopu a má aj veľmi dobrý posed. Na takom som ešte nesedel. Tak ako pred každými pretekami, aj teraz pociťujem isté napätie, čo je isto normálne. Pred samotnou rely nemám žiadne veľké očakávania. Zážitky budem rozprávať, až keď sa z Afriky vrátim,“ prezradil Ivan Jakeš.
Dvaja Slováci sa na púštnu rely vydajú po prvý raz, obaja sa vyjadrili aj k možnej spolupráci na trati.
„Ivan je kamarát, poznáme sa už dlhé roky. Viem, že keď sa mi pokazí motorka, neostanem na púšti sám. Zosadne a pomôže mi. Jazdci z iných tímov by sa pri mne len pristavili, spýtali, či nie som zranený a išli ďalej“, hovorí Katriňák.
„Ak sa bude dať, tak si chceme pomáhať úplne všade. Dúfam, že Jaro mi neutečie a počas etapy sa občas uvidíme aj na trati. Ak nie, aspoň pred štartom prehodíme pár slov. Nemám strach. Trochu sa obávam iba divokého a neprehľadného marockého pohoria Atlas a jeho roklín,“ doplnil skúsenejšieho kolegu Ivan Jakeš.
Slováci štartujú v medzinárodnom Dakar tíme skupiny MOL spolu s motocyklistami z Maďarska a Rumunska, maďarským autom a kamiónom. Skupina má 23 členov vrátane mechanika, Katriňákovho brata Rastislava.
Uvedomujú si aj nástrahy najprestížnejšej, ale aj najnebezpečnejšej rely sveta. Veď za dvadsaťosem ročníkov bol iba jeden, pri ktorom nikto z jeho účastníkov tragicky nezahynul.
Slovenských reprezentantov, v prípade dobrých výsledkov, by nemala minúť aj zatiaľ neurčená cieľová odmena od hlavného sponzora Slovnaftu, a.s. Víťaz Rely Dakar dostane od organizátorov cca 500 tis. Sk, avšak iba štartovné na pretekára je 11000 eur, za motocykel 4000 eur plus ďalšie poplatky. Náklady na prípravu a štart Jakeša a Katriňáka si vyžiadajú rozpočet viac ako 5 mil. Sk.
Motorky KTM 660 sú zo špeciálnej limitovanej série. Bolo vyrobených iba 45 kusov a konštruktéri motocykel takpovediac „ušili“ práve na túto súťaž. Musí mať napríklad väčšiu nádrž, čo je potrebné najmä na dojazd v dlhých etapách a hlavne na piesku, kde je spotreba veľmi vysoká. Motor má obsah 660 ccm, silu okolo 70 koní a samozrejmosťou je aj satelitný navigačný systém. O cene tohto superstroja však nikto nechce veľmi hovoriť. Tvorí totiž len časť nákladov na účasť v Rallye Dakar.
Na 8696 kilometrovú trať rely (z toho je 5010 km rýchlostných skúšok) vyrazí tento rok 250 motocyklov, 187 áut a 88 kamiónov. Štart bol 6. januára v Lisabone. Najdlhšia 6. etapa z Tan Tan do Zouératu meria 817 km, najkratšia 14. etapa z Kayes do Tambacound 458 km. Odtiaľ nasleduje etapa do Dakaru.
- komo -,sita