Martin na bielom koni sa síce tohto roku trochu poponáhľal, ale situácia na cestách nášho regiónu zatiaľ nepripomína Aljašku. Čo však nie je, môže ešte byť. Stačí si spomenúť na minulú zimu a aj otrlejším motoristom sa spotí čelo. Nestačí totiž mať len kvalitné auto s vyhovujúcim „obutím“, dôležitý je aj stav ciest. Nad nimi sa totiž vznášať nedá. Preto životy, zdravie a majetok motoristov aj chodcov strážia posýpače a odhŕňače zimnnej údržby ciest. Inak povedané, ako sypú, tak jazdíme. Spokojní celkom iste nie sú vždy všetci, každý motorista má svoje predstavy o tom, ako by mala vyzerať cesta, po ktorej sa presúva, ale predsa len...
Zaujímalo nás, aká je situácia v strediskách údržby ciest v našom regióne. Môžeme očakávať dobre odhrnuté a bezpečné cesty a nemeškajúcu dopravu, alebo sa vyzbrojiť saňami?
Stredisko údržby ciest v Senici je spravované Vyšším územným celkom Trnava. Okrem pracoviska v Senici majú ďalšie v Holíči a v Sekuliach, aby pokrytie regiónu bolo čo najrozloženejšie. Ako nás informoval vedúci strediska Ing. Havel, chemický a zmiešaný posypový materiál majú zabezpečený v množstve 2000 ton pre Senicu, 1000 ton pre Holíč, 600 ton pre Sekule. Posypová soľ im prichádza priebežne, doteraz do Senice priviezli 151 ton, 63 ton do Holíča, 30 ton do Sekúľ. Zásoby sa budú postupne dopĺňať podľa potreby. Rovnako je pripravená aj strojová technika. V stredisku Senica je k dispozícii 7 posýpačov a jedna snehová fréza, 4 posýpače a jedna fréza sú v stredisku v Holíči, 3 posýpače slúžia v Sekuliach. Vo všetkých strediskách majú tiež po dvoch nakladačoch. V Senici v týchto dňoch očakávajú moderný nový posýpač značky Mercedes od TTSK.
Ako to vyzerá s údržbou jednotlivých úsekov? Podľa Ing. Havla boli problematické a prioritné úseky údržby pripomienkované poslancami TTSK – v prvom poradí je časť cesty Holíč – Kúty, Biela hora – Senica – Holíč, št. Hranica, Kúty - št. Hranica, cestný obchvat Skalice, Sobotište – Myjava. Najväčšie starosti im vzhľadom na terén robí už tradične úsek Jablonica – Biela hora a Sobotište – Majeričky. Okrem toho, že sú to pomerne strmé úseky, sú aj frekventované a svojím smerovaním veľmi dôležité. Každoročne práve tieto dva pomerne krátke úseky vyrábajú cestárom vrásky na tvárach. A nielen im. Motoristi denne jazdiaci v týchto terénoch, dobre vedia, čo tu môžu čakať. A ako je už zvykom, vinu za mizernú zjazdnosť pripisujú okrem počasia práve tým, čo sa o ňu majú starať.
Zdá sa však, že pracovníci údržby sú už na zimu pripravení a náhla snehová či ľadová nádielka by ich nemala zaskočiť.
Cesty v Malackom okrese má pod patronátom spoločnosť Regionálne cesty Bratislava. Pred začínajúcou zimou sme sa o podrobnostiach informovali u riaditeľa spoločnosti Ing. Dušana Štofu. Na tohtoročnú zimnú údržbu je všetko pripravené. Na zvládnutie ciest v okrese sú k dispozícii nasledovné mechanizmy: VSV - (viacúčelový sypač vozoviek 6t), VSV – 6 Škoda 706, Tatra 815, Mercedes Unimog U 400, U 1250, traktor s radlicou, snehová fréza, nakladače UN 053/1, 053/2, UNC 061. V tomto roku pribudol nový sypač. V Malackom okrese spoločnosť RCB udržiava spolu 225 km ciest 1., 2. a 3.triedy. Je medzi nimi aj cesta vo vojenskom pásme medzi Lakšárskou Novou Vsou a Plaveckým Mikulášom. V zime patria medzi najnebezpečnejšie úseky tie medzi Bratislavou a Malackami (61,585 km až 64,585 km), kde sa tvoria snehové jazyky, ďalej Lozorno – Kuchyňa, tam sa vytvárajú snehové záveje a je tam nedostatočné šírkové usporiadanie. Nebezpečný je aj úsek medzi Malackami a Záhorskou Vsou od 81.000 km po 82.000 km kvôli nebezpečnej zákrute a nedostatočnej šírke vozovky a tiež úsek medzi Gajarami a Veľkými Levármi od km 0,850 po 0,950. Cesta od Stupavy po Záhorskú Ves v km 1.000 – 4.000 je známa vytváraním závejov a snehových jazykov.
Medzi neudržiavané úseky patrí nevybudovaná prašná cesta zo Záhorskej Bystrice do Marianky, taktiež z Gajár po štátnu hranicu k hraničnému pásmu, od Doľán do Sološnice (nie je vybudovaná) a od Borinky po Košariská, ktorá je prašná, nevybudovaná.
Regionálne cesty Bratislava a.s. vznikla 1. 8. 2005 transformáciou rozpočtovej organizácie RCB. Jej cieľom je vykonávať údržbu, opravy ciest a mostov na území Bratislavského samosprávneho kraja (mimo územia hlavného mesta), ako aj ponúkať svoje kapacity obciam a mestám na území BSK. V tejto etape prechádzajú na novšie technológie a vzhľadom k prestarnutému strojovému parku je prvoradým cieľom do budúcnosti jeho obnova. Po ekonomickej stránke sa spoločnosť pohybuje údajne v kladných číslach. Tohtoročný rozpočet na zimnú údržbu je o tretinu vyšší ako na minuloročnú, takže na našich cestách by snehová nádielka šarapatu narobiť nemala. - en, mb -