Streda, 20. september, 2017 | Meniny má Ľuboslav(a)
Pridajte si svoje mesto

Delphi prechádza reštrukturalizáciou, hľadá zamestnancov

Marek Kolárik: Všetci ľudia majú svoju hodnotu a je dôležité nájsť pre nich taký druh práce, ktorá najviac vyhovuje ich schopnostiam.

Jedným z najväčších zamestnávateľov v regióne Záhorie a najväčším v meste Senica je spoločnosť Delphi Slovensko, ktorá v súčasnosti zamestnáva do dvetisíc zamestnancov. Spoločnosť v Senici pôsobí od roku 2001 a jej výrobný program je orientovaný na automobilový priemysel. V súčasnosti sa spoločnosť Delphi Slovensko pripravuje na viaceré zmeny, o ktorých sme sa porozprávali s jej riaditeľom Marekom Kolárikom.
Spoločnosť Delphi Slovensko sa zaoberá výrobou káblových zväzkov pre automobilový priemysel. Hoci značná časť výroby je orientovaná na bratislavský závod Volkswagen, plánuje spoločnosť rozšíriť svoju výrobu aj pre ďalšie dve veľké automobilky pôsobiace na Slovensku?
Spoločnosť Delphi na Slovensku dokončuje v tomto roku svoju reštrukturalizáciu a rozširovanie portfólia zákazníkov, ktoré bolo vynútené zmenami na trhu. Táto reštrukturalizácia bude v budúcom roku ukončená nárastom podielu nových zákazníkov na našom predaji. Samozrejme, ak chceme byť úspešní aj v budúcnosti, v horizonte niekoľkých rokov musíme udržať svoju konkurencie schopnosť v rámci dodávateľských firiem. To znamená, že potrebujeme aj naďalej pracovať na maximálnom využití našich doterajších priestorov, aby sme z nich vyťažili solídny objem výroby a samozrejme musíme pracovať aj na zvyšovaní efektivity. Ak tieto ciele budeme schopní napĺňať, tak máme veľmi dobré predpoklady čerpať ďalšie veľké zákazky v priebehu dvoch nasledujúcich rokov. Tie sú už naplánované pre Delphi Senica a v súčasnosti sa pripravujú riešenia, ako ich umiestniť priestorovo. Samozrejme, pre rozbeh týchto zákaziek musíme mať skonsolidované tímy pracovníkov a všetky podporné tímy, ktoré budú zvyšovať svoju profesionalitu tak, aby naša konkurencie schopnosť rástla.
Spoločnosť Delphi Slovensko už dnes zamestnáva do dvetisíc zamestnancov. Prejaví sa rozšírenie výroby aj na zvýšení už jestvujúceho počtu?
Zamestnanosť je v našom prípade limitovaná priestorom. V súčasnosti je závod priestorovo maximálne vyťažený a naša aktuálna zamestnanosť sa približuje k počtu dvetisíc zamestnancov. Takže maximum pre budúci rok je okolo 2200 zamestnancov. Hoci plánujeme, že naša efektivita vzrastie, nepredpokladám, že to vytvorí priestor pre zvyšovanie zamestnanosti nad toto číslo.
V súčasnosti hľadáme zamestnancov na rozšírenie našej aktuálnej výroby. Začiatkom budúceho roka na nové zákazky budeme hľadať zamestnancov na ich realizáciu. Nábory sa uskutočnia koncom tohto a začiatkom budúceho roka. Štart nových projektov predpokladáme v druhom a treťom štvrťroku 2008. Dovtedy budeme pracovať na súčasných projektoch.
V prvých rokoch existencie spoločnosti v Senici výrobu poznačovala značná fluktuácia zamestnancov, ktorí sa nedokázali prispôsobiť novým podmienkam, ktoré priniesla pásová výroba. Je naozaj práca v závode taká náročná?
Špecifikum práce v Delphi Slovensko je v tom, že musia spolupracovať pomerne veľké tímy na vytvorení jednotlivých výrobkov. To znamená, že je náročná na koordináciu jednotlivých zamestnancov a na ich riadenie. Vo výrobe máme niekoľko štruktúr riadenia ako riadenie tímov v ktorých je 15 až 30 ľudí, riadenie celých liniek, na ktorých pracuje do sto ľudí či riadenie celých zmien. Čo sa týka fyzickej náročnosti, tak to zaťaženie býva väčšinou lokálne. Predovšetkým je to práca rúk. Robili sme niekoľko výskumov s ľuďmi na ergonometriu a z ich výsledkov vyplýva, že zaťaženia sú len lokálneho charakteru a netrpí celý organizmus. Aby sme odstránili aj túto záťaž, snažíme sa ju eliminovať rotáciou pracovníkov v rámci výroby po určitom časovom období. Psychická záťaž je rovnaká ako v každom štandardnom podniku, ktorý od svojich zamestnancov vyžaduje dosahovanie cieľov na základe rozpracovania metód práce.
Určitá záťaž teda existuje. Ako sa ju spoločnosť snaží eliminovať pri tak vysokom počte zamestnancov?
Jedným zo spôsobov eliminácie je bohatý sociálny program spoločnosti. Na jednej strane zabezpečujeme a dotujeme zamestnancom závodné stravovanie a prepravu z okolitých obcí do zamestnania i domov. Na druhej strane začala spoločnosť po rozbehu výroby v Senici vytvárať sociálny fond, z ktorého v spolupráci so zástupcami zamestnancov financujeme aktivity slúžiace na regeneráciu našich zamestnancov. Tento program je veľmi rozsiahly a zahŕňa športové a kultúrne podujatia, dovolenkové pobyty pre zamestnancov. Väčšinou vo forme poskytovania poukazov, poprípade platenie vstupov na podujatia. Sociálny fond je tvorený vysoko nad rámec zákonom stanoveného minima.
Spoločnosť Delphi sa stala celosvetovým dodávateľom najrozmanitejších automobilových komponentov a systémov: od výroby zapaľovacích sviečok v roku 1908 až k súčasnej celosvetovej pozícii dodávateľa č. 2 v odbore diesel systémov, a od revolučného klimatizačného systému v roku 1954 k pokročilým HVAC systémom a k uvedeniu prvých, motorom poháňaných, posuvných dverí v trhovom segmente malých vozidiel v roku 2004. Medzinárodný koncern Delphi riadi svoju činnosť prostredníctvom sesterských spoločností a má riadiace centrá v Troyi, Mich., USA; Paríži, Tokiu a Sao Paule v Brazílii. Do roku 2004 Delphi zamestnávala približne 185 000 zamestnancov a pôsobí vo množstve vlastných výrobných objektoch, spoločných podnikoch, zákazníckych centrách a predajných mestách a technických centrách v rôznych krajinách sveta. 1. júna 2005 sa nástupcom J.T. Battenberga stal vo funkcii predsedu a generálneho riaditeľa Robert S. „Steve“ Miller. Práve vizía J.T.B. a jeho vedenie pomohlo k tomu, aby spoločnosť Delphi vyrástla na prednú globálu technologickú spoločnosť s rozmanitou zákazníckou základňou. Ako dcérska spoločnosť svetového komglomerátu General Motors je aj jedným z najväčších dodávateľov káblových zväzkov pre renomované automobilky – Ford, Opel, Volkswagen, Audi, BMW, Porsche, Peugeot, Renault, Citroen, Volvo, Lancia, Škoda a DC.

História závodu Delphi Slovensko s.r.o.
Výrobný závod Delphi Slovensko s.r.o. bol založený v máji roku 2001 ako spoločnosť s ručením obmedzeným so sídlom v Senici. Počas mesiacov október a november 2001 prebehli posledné dokončovacie práce na výrobnej hale na Čáčovskej ulici. Už v júli 2002 sa začína sériová výroba prvého projektu – VW/Porsche „Colorado“. Postupne pribúdali nasledovné projekty: jún 2004 - ŠKODA New Octavia Doors Project, marec 2005 - projekt AUDI A8, august 2005 - SOP – DaimlerChrysler 6 cylinder diesel - motorové zväzky, január 2006 - Škoda A4 – dvere, marec 2006 - DaimlerChrysler E class zväzky.
Celý výrobný proces aj s dodávkou pracuje na princípe just – in – time, trvá od 0 – 14 hod.(výroba zväzku) + 2 hod.(doprava). Maximálna dĺžka káblového zväzku je 13 metrov. Výrobok slúži na prenos elektrických impulzov vo vozidle a je jeho neoddeliteľnou súčasťou. Káblový zväzok je vyrábaný na formovacích doskách. V súvislosti s podnikateľskou činnosťou firma Delphi Slovensko využíva služby 150 dodávateľských firiem z regiónu.


  1. Urgent v Malackách bude, aj keby ho ministerstvo do siete nezaradilo 1 559
  2. Nezvestného Gabriela zo Senice už našli 558
  3. Televízia BBC natáčala v Senici 156
  4. Predpoveď počasia pre Záhorie na celý týždeň 142
  5. Hlboké - obec, kde sa písali dejiny 108
  6. V Malackách slávnostne spustili MHD, prvých päť dní bude bezplatná 85
  7. Na Záhorí sa zajtra opäť poriadne rozprší 57
  8. Volby do VÚC 2017 Senica: Zoznam kandidatov na poslancov 43
  9. V Radošovciach horel rodinný dom, v Lábe hospodárska stavba 37
  10. Online prenos: Senica sa predstaví v Dunajskej Strede 24

Najčítanejšie správy

Záhorie

Urgent v Malackách bude, aj keby ho ministerstvo do siete nezaradilo

Frešo povedal, že okres Malacky je príliš veľký na to, aby v Malackách urgent nebol.

Nezvestného Gabriela zo Senice už našli

Polícia po ňom pátrala od soboty.

Televízia BBC natáčala v Senici

Na letisku v Senici sa natáčal dokument ku konferencii o vesmíre, tá sa bude konať o mesiac.

Predpoveď počasia pre Záhorie na celý týždeň

Leto je už len dávno spomienkou a babie leto je zase v nedohľadne.

Hlboké - obec, kde sa písali dejiny

V tomto roku si pripomíname 200. výročie narodenia Jozefa Miloslava Hurbana.

Blízke regióny

Slovensku hrozí blamáž: Úrady 25 rokov nerozhodli o pozemkoch slávneho rodu

Traja súrodenci sa štvrť storočia nemôžu domôcť pozemkov po predkoch, na ktoré majú zo zákona právo. Bezradnosť v boji so slovenskými úradmi ich zrejme poženie až na medzinárodné súdy.

Naraz odstúpilo celé vedenie dediny. Starosta hovorí o šikanovaní podnikateľom

Doplňujúce voľby budú až na jar. Kto dovtedy povedie Žitavany, nie je zatiaľ jasné.

Radovan sa rútil Trenčínom. Do pôrodnice mu doprovod robila polícia

Policajti uplynulý utorok spozorovali auto, ktorého vodič sa rútil po Bratislavskej ulici v Trenčíne a nebezpečne predbiehal ostatné autá.

Policajti pátrajú po mladíkovi, môže byť ozbrojený a nebezpečný +video, foto

Iba 19 ročný Patrik Žigo z Váhoviec je podozrivý zo spoluúčasti na ozbrojenom prepade čerpacej stanice v Pustých Úľanoch.

Pri školskej jedálni sa zrazili dve autá

Nehoda sa stala dnes krátko pred jedenástou. Dvoch zranených previezli do nemocnice.

Všetky správy

Protischránkový register má prvú obeť, vypovedali nájom bratislavskej stanice

Developer, ktorý mal vlani dokončiť rekonštrukciu hlavnej stanice, výpoveď nájmu pozemkov spochybňuje.

Ficovi nestačila porážka Danka, potreboval ho úplne zosmiešniť

Čo by Fico nesmel urobiť, ak by postupoval podľa ústavy.

Saganov debut na MS: žalúdočné problémy a hnev

Petra Sagana čakajú už ôsme majstrovstvá sveta. Pozrite, ako sa mu darilo na tých predchádzajúcich.

Minúta po minúte: Príroda opäť vyčíňa, Mexiko zasiahlo ďalšie zemetrasenie

Hurikán Maria mierne zoslabol a dorazil na pobrežie Portorika.

Návrat Ščurka z basy k hokeju: vražda, klamstvá aj podozrenie z korupcie

Pôvodne mu hrozilo až 20 rokov. Prečo dostal hokejista Ščurko za brutálnu vraždu rozhodcu Mareka Liptaja len mierny trest.

Kam vyraziť