Piatok, 18. august, 2017 | Meniny má Elena, Helena
Pridajte si svoje mesto

Delphi prechádza reštrukturalizáciou, hľadá zamestnancov

Marek Kolárik: Všetci ľudia majú svoju hodnotu a je dôležité nájsť pre nich taký druh práce, ktorá najviac vyhovuje ich schopnostiam.

Jedným z najväčších zamestnávateľov v regióne Záhorie a najväčším v meste Senica je spoločnosť Delphi Slovensko, ktorá v súčasnosti zamestnáva do dvetisíc zamestnancov. Spoločnosť v Senici pôsobí od roku 2001 a jej výrobný program je orientovaný na automobilový priemysel. V súčasnosti sa spoločnosť Delphi Slovensko pripravuje na viaceré zmeny, o ktorých sme sa porozprávali s jej riaditeľom Marekom Kolárikom.
Spoločnosť Delphi Slovensko sa zaoberá výrobou káblových zväzkov pre automobilový priemysel. Hoci značná časť výroby je orientovaná na bratislavský závod Volkswagen, plánuje spoločnosť rozšíriť svoju výrobu aj pre ďalšie dve veľké automobilky pôsobiace na Slovensku?
Spoločnosť Delphi na Slovensku dokončuje v tomto roku svoju reštrukturalizáciu a rozširovanie portfólia zákazníkov, ktoré bolo vynútené zmenami na trhu. Táto reštrukturalizácia bude v budúcom roku ukončená nárastom podielu nových zákazníkov na našom predaji. Samozrejme, ak chceme byť úspešní aj v budúcnosti, v horizonte niekoľkých rokov musíme udržať svoju konkurencie schopnosť v rámci dodávateľských firiem. To znamená, že potrebujeme aj naďalej pracovať na maximálnom využití našich doterajších priestorov, aby sme z nich vyťažili solídny objem výroby a samozrejme musíme pracovať aj na zvyšovaní efektivity. Ak tieto ciele budeme schopní napĺňať, tak máme veľmi dobré predpoklady čerpať ďalšie veľké zákazky v priebehu dvoch nasledujúcich rokov. Tie sú už naplánované pre Delphi Senica a v súčasnosti sa pripravujú riešenia, ako ich umiestniť priestorovo. Samozrejme, pre rozbeh týchto zákaziek musíme mať skonsolidované tímy pracovníkov a všetky podporné tímy, ktoré budú zvyšovať svoju profesionalitu tak, aby naša konkurencie schopnosť rástla.
Spoločnosť Delphi Slovensko už dnes zamestnáva do dvetisíc zamestnancov. Prejaví sa rozšírenie výroby aj na zvýšení už jestvujúceho počtu?
Zamestnanosť je v našom prípade limitovaná priestorom. V súčasnosti je závod priestorovo maximálne vyťažený a naša aktuálna zamestnanosť sa približuje k počtu dvetisíc zamestnancov. Takže maximum pre budúci rok je okolo 2200 zamestnancov. Hoci plánujeme, že naša efektivita vzrastie, nepredpokladám, že to vytvorí priestor pre zvyšovanie zamestnanosti nad toto číslo.
V súčasnosti hľadáme zamestnancov na rozšírenie našej aktuálnej výroby. Začiatkom budúceho roka na nové zákazky budeme hľadať zamestnancov na ich realizáciu. Nábory sa uskutočnia koncom tohto a začiatkom budúceho roka. Štart nových projektov predpokladáme v druhom a treťom štvrťroku 2008. Dovtedy budeme pracovať na súčasných projektoch.
V prvých rokoch existencie spoločnosti v Senici výrobu poznačovala značná fluktuácia zamestnancov, ktorí sa nedokázali prispôsobiť novým podmienkam, ktoré priniesla pásová výroba. Je naozaj práca v závode taká náročná?
Špecifikum práce v Delphi Slovensko je v tom, že musia spolupracovať pomerne veľké tímy na vytvorení jednotlivých výrobkov. To znamená, že je náročná na koordináciu jednotlivých zamestnancov a na ich riadenie. Vo výrobe máme niekoľko štruktúr riadenia ako riadenie tímov v ktorých je 15 až 30 ľudí, riadenie celých liniek, na ktorých pracuje do sto ľudí či riadenie celých zmien. Čo sa týka fyzickej náročnosti, tak to zaťaženie býva väčšinou lokálne. Predovšetkým je to práca rúk. Robili sme niekoľko výskumov s ľuďmi na ergonometriu a z ich výsledkov vyplýva, že zaťaženia sú len lokálneho charakteru a netrpí celý organizmus. Aby sme odstránili aj túto záťaž, snažíme sa ju eliminovať rotáciou pracovníkov v rámci výroby po určitom časovom období. Psychická záťaž je rovnaká ako v každom štandardnom podniku, ktorý od svojich zamestnancov vyžaduje dosahovanie cieľov na základe rozpracovania metód práce.
Určitá záťaž teda existuje. Ako sa ju spoločnosť snaží eliminovať pri tak vysokom počte zamestnancov?
Jedným zo spôsobov eliminácie je bohatý sociálny program spoločnosti. Na jednej strane zabezpečujeme a dotujeme zamestnancom závodné stravovanie a prepravu z okolitých obcí do zamestnania i domov. Na druhej strane začala spoločnosť po rozbehu výroby v Senici vytvárať sociálny fond, z ktorého v spolupráci so zástupcami zamestnancov financujeme aktivity slúžiace na regeneráciu našich zamestnancov. Tento program je veľmi rozsiahly a zahŕňa športové a kultúrne podujatia, dovolenkové pobyty pre zamestnancov. Väčšinou vo forme poskytovania poukazov, poprípade platenie vstupov na podujatia. Sociálny fond je tvorený vysoko nad rámec zákonom stanoveného minima.
Spoločnosť Delphi sa stala celosvetovým dodávateľom najrozmanitejších automobilových komponentov a systémov: od výroby zapaľovacích sviečok v roku 1908 až k súčasnej celosvetovej pozícii dodávateľa č. 2 v odbore diesel systémov, a od revolučného klimatizačného systému v roku 1954 k pokročilým HVAC systémom a k uvedeniu prvých, motorom poháňaných, posuvných dverí v trhovom segmente malých vozidiel v roku 2004. Medzinárodný koncern Delphi riadi svoju činnosť prostredníctvom sesterských spoločností a má riadiace centrá v Troyi, Mich., USA; Paríži, Tokiu a Sao Paule v Brazílii. Do roku 2004 Delphi zamestnávala približne 185 000 zamestnancov a pôsobí vo množstve vlastných výrobných objektoch, spoločných podnikoch, zákazníckych centrách a predajných mestách a technických centrách v rôznych krajinách sveta. 1. júna 2005 sa nástupcom J.T. Battenberga stal vo funkcii predsedu a generálneho riaditeľa Robert S. „Steve“ Miller. Práve vizía J.T.B. a jeho vedenie pomohlo k tomu, aby spoločnosť Delphi vyrástla na prednú globálu technologickú spoločnosť s rozmanitou zákazníckou základňou. Ako dcérska spoločnosť svetového komglomerátu General Motors je aj jedným z najväčších dodávateľov káblových zväzkov pre renomované automobilky – Ford, Opel, Volkswagen, Audi, BMW, Porsche, Peugeot, Renault, Citroen, Volvo, Lancia, Škoda a DC.

História závodu Delphi Slovensko s.r.o.
Výrobný závod Delphi Slovensko s.r.o. bol založený v máji roku 2001 ako spoločnosť s ručením obmedzeným so sídlom v Senici. Počas mesiacov október a november 2001 prebehli posledné dokončovacie práce na výrobnej hale na Čáčovskej ulici. Už v júli 2002 sa začína sériová výroba prvého projektu – VW/Porsche „Colorado“. Postupne pribúdali nasledovné projekty: jún 2004 - ŠKODA New Octavia Doors Project, marec 2005 - projekt AUDI A8, august 2005 - SOP – DaimlerChrysler 6 cylinder diesel - motorové zväzky, január 2006 - Škoda A4 – dvere, marec 2006 - DaimlerChrysler E class zväzky.
Celý výrobný proces aj s dodávkou pracuje na princípe just – in – time, trvá od 0 – 14 hod.(výroba zväzku) + 2 hod.(doprava). Maximálna dĺžka káblového zväzku je 13 metrov. Výrobok slúži na prenos elektrických impulzov vo vozidle a je jeho neoddeliteľnou súčasťou. Káblový zväzok je vyrábaný na formovacích doskách. V súvislosti s podnikateľskou činnosťou firma Delphi Slovensko využíva služby 150 dodávateľských firiem z regiónu.


  1. Skalickí hokejisti majú za sebou prvý prípravák Foto 699
  2. Letné kúpanie má ďalšiu obeť, žena zo senického okresu sa utopila na Zlatých pieskoch 535
  3. Pozor na predpisy, zajtra sa chystá dopravná kontrola 451
  4. Na Národnú púť do Šaštína mimoriadne vlaky nepôjdu, nemá ich kto zaplatiť 218
  5. Ukončili vyšetrovanie smrti dohryzeného Stupavčana 152
  6. Ukrajinec s takmer 3,7 promile spôsobil nehodu 78
  7. Veterány na zámku v Holíči Foto 59
  8. Za vraždu v Senci potrestaný nebude 57
  9. Odchovanec Skalice mení Škandináviu za Trenčín, ide za Oremusom 54
  10. Najlepší obranca ligy Skaličan Škápik: Pre hráča je česť hrať za mesto, kde sa narodil Foto 53

Najčítanejšie správy

Záhorie

Skalickí hokejisti majú za sebou prvý prípravák

Hokejisti HK Skalica odohrali prvý prípravný duel. Podľahli v ňom na domácom ľade budapeštianskemu UTE 2:3.

Letné kúpanie má ďalšiu obeť, žena zo senického okresu sa utopila na Zlatých pieskoch

Prípad vyšetruje polícia, cudzie zavinenie predbežne vylúčili.

Pozor na predpisy, zajtra sa chystá dopravná kontrola

Polícia využije aj takzvanú objektívnu zodpovednosť, pokuta príde poštou.

Na Národnú púť do Šaštína mimoriadne vlaky nepôjdu, nemá ich kto zaplatiť

Národný železničný dopravca tvrdí, že mimoriadne vlaky na Národnú púť sú stratové, arcidiecéza prispieť odmietla.

Ukončili vyšetrovanie smrti dohryzeného Stupavčana

Majiteľa svorky psov polícia obvinila.

Blízke regióny

Rušeň sa zrazil s kamiónom, šofér z Turecka nerešpektoval STOP-ku +foto

Nehoda sa stala ešte včera popoludní na železničnom priecestí v Dunajskej Strede. O nehode už informovali aj policajti.

Nezvestného M.Horvátha našla polícia dezorientovaného a vo vážnom stave

Muž bol v sobotu na hodovej zábave, vypátrali ho až v pondelok pri potoku.

Treťoligista má nového trénera

Nový kormidelník by mal priniesť do kabíny rozvahu a stabilizovať výkony hráčov.

Náhradná výsadba za vyše sto topoľov sa znova neujala +foto

Výsadba za desiatky vyrúbaných topoľov popri ceste sa neujala už druhýkrát. Z vysadených mladých líp, orechov či javorov sú len uschnuté pahýle.

Začínajú obnovovať lávku na Starohájskej ulici

Lávka patrí medzi najvýznamnejšie dopravné komunikácie v meste, denne ňou prejde približne 10-tisíc ľudí.

Všetky správy

Teroristi zaútočili v Barcelone, zahynulo najmenej 13 ľudí (minúta po minúte)

Dodávka vrazila do davu ľudí v centre mesta. K útoku sa prihlásil Islamský štát.

Plavčan oznámil abdikáciu, z tlačovky opäť ušiel

Plavčan odstúpil z postu ministra deň po výzve Roberta Fica.

Tak to už nie, Béla, odkazuje Bugárovi Paška z SNS

Prvého podpredsedu SNS nahnevalo, že ombudsmanka Patakyová podporila Dúhový pochod.

Košická schránka siahala na 29 miliónov od Plavčana. Zrazu ich už nechce

Profesor po otázkach cúvol. Vo firme je svokra hodnotiteľa, minule išlo o švagrinú.

Ak si kúpite kuracinu v Tescu, môže vás zastaviť esbéeskár

V niektorých predajniach dáva Tesco bezpečnostné prvky nielen na alkohol, ale aj na mäso.

Kam vyraziť