Dopravná situácia v Malackách a v Stupave je vskutku katastrofálna. Stredom menovaným miest prechádza cesta prvej triedy, spojnica miest Bratislava a Brno. Tomu zodpovedá aj hustota premávky a s tým spojená vysoká koncentrácia exhalátov a vysoká hladina hluku. Obe mestá v súčasnosti vo veľkom investujú do rekonštrukcií hlavných ulíc, tie však nanešťastie svojou frekventovanosťou ťažko môžu spĺňať reprezantatívnu funkciu. A o nejakom korzovaní nemôže byť pritom ani reči.
V ústredí Slovenskej správy ciest sme sa pokúsili dozvedieť, či sa pri plánovaní investičných aktivít ráta v nasledujúcich troch rokoch aj s budovaním obchvatov Malaciek a Stupavy. To, čo sme sa dozvedeli, nás vôbec neprekvapilo. Hovorkyňa inštitúcie argumentovala výsledkami dopravného sčítania a spoplatnením ciest I. triedy pre nákladnú dopravu. Aj keď by sa kontrola zakúpenia diaľničných nálepiek dôsledne kontrolovala, osobné vozidlá ju na prejazd úsekom nepotrebujú. Legislatíva navyše na zmienenej ceste nepovoľuje inštalovanie spomalovacích retardérov. A tak sa Malacky a Stupava zrejme ešte dlhú dobu budú vyznačovať veľkou hustotou (a rýchlosťou) dopravy - so všetkými sprievodnými javmi. Hluk, smog, nebezpečie. V hierarchii slovenských miest im predsa patrí dané miesto. Kde, to si nemusíme vysvetľovať.
- mb -