Streda, 13. december, 2017 | Meniny má Lucia
Pridajte si svoje mesto

Motoristov čakajú aj extrémne opatrenia

Svetelnou križovatkou v centre Senice prejde denne okolo 25 tisíc automobilov. Podľa prieskumu najviac automobilov cez stred mesta prechádza od Holíča, takmer osem tisíc. Z nich viac než tisíc sú kamióny a nákladné autá. Prognóza na ďalšie roky nie je pre okresné mesto priaznivá. Podľa štúdie sa v roku 2010 počet denne prichádzajúcich automobilov od Holíča zvýši o takmer tisíc a súčasná križovatka sa ocitne na hranici prejazdnosti.
Už dnes je však situácia v cestnej doprave najmä v rannej a popoludňajšej špičke pre viacerých Seničanov neúnosná. Podľa slov primátora mesta Ľubomíra Parízeka je to nechcená daň, ktorú musí obyvateľ znášať za iné pohodlie, ktoré prináša bývanie v meste.
Vedenie mesta však na danú situáciu nerezignovalo. „Už pred rokmi sme nechali odborníkom vypracovať podrobnú analýzu dopravy v meste a prognózu jej vývoja až do roku 2030. Vedeli sme, aká situácia môže nastať. Preto sme na jej riešenie prispôsobili nielen územný plán mesta, ale výstavbou niektorých križovatiek a komunikácií podmienili realizáciu zámerov viacerých investorov. Tie sa postupne stanú súčasťou obchvatov mesta, ktoré jediné dokážu odbremeniť dopravu cez centrum.“
Odborníci na zlepšenie dopravnej situácie prichystali viacero návrhov, no tie sa z viacerých príčin nedali v Senici zrealizovať. Aby bol zabezpečený plynulý prejazd mestom, museli by ho pretínať dve štvorprúdové cesty. Plynulosti premávky by mohla napomôcť aj kruhová križovatka s dvomi okruhmi, lenže jej výstavba by bola pre štát veľmi finančne náročná, pretože by sa vzhľadom na bezpečnosť museli pre chodcov vybudovať nadchody alebo podchody.
Aj preto bolo pre štát jednoduchšie zrekonštruovať jestvujúcu svetelnú signalizáciu. Hoci ide o modernú, snímačmi dynamicky riadenú križovatku, množstvo kompromisov pri zosúladení jednotlivých cyklov vždy uprednostňuje hlavný ťah na úkor ostatných. V smere od Holíča si aj tak v dopravnej špičke motoristi musia počkať okolo ôsmich minút i viac. K spomaleniu jej prejazdnosti však napomáha aj bezpečnostné opatrenie policajtov, ktorých rozhodnutím už automobil pri zmene smeru nevchádza s inými súbežne do križovatky, ale sa riadi vlastnou svetelnou signalizáciou.
Senica leží na trase paneurópskeho dopravného koridoru a v širšom centre nákladnej dopravy, kam sa sústreďuje hlavne priemyselná výroba. „Jediným spôsobom, ako odbremeniť mesto od tranzitnej dopravy, je budovanie obchvatov. Túto stratégiu sme nielen prijali, ale v tomto roku aj začali realizovať vďaka financiám, ktoré sme získali na budovanie priemyselného parku. Ten mestu najskôr pomôže riešiť problémy s dopravou a až potom zamestnanosť. V súčasnosti sa buduje tzv. malý obchvat a jednotlivé časti veľkého obchvatu mesta, ktorými sa odbremení nákladná doprava na ťahu Trnava – Kúty. Sprevádzkovaný bude v októbri 2007,“ upresňuje primátor Parízek.
Spomínaný veľký obchvat mesta by mal byť vybudovaný do roku 2014. Autá sa naň budú napájať už pri Surovinách a poza areál Slovenského hodvábu sa bude opäť pripájať na jestvujúcu cestu I. triedy v smere na Holíč pri hypermarkete Tesco. „Všetky stavebné práce na obchvatoch nemôžu zaťažovať rozpočet mesta. Preto sme prijali uznesenie, ktoré zaväzuje jednotlivých investorov budovať ich jednotlivé časti. Napríklad vybudovanie obchodného centra a supermarketu Hypernova sme podmienili vybudovaním kruhovej križovatky pri Tescu a účelovej komunikácie za Kolóniou, ktorá neskôr vytvorí časť obchvatu. Na ňu sa pripojí odľahčovacia komunikácia, ktorá bude pretínať areál Slovenského hodvábu a vytvorí predel medzi plánovanou priemyselnou a obchodnou zónou. Takto aspoň z časti odbremeníme hlavnú križovatku v centre.
Súčasne sa bude budovať aj tzv. východný obchvat mesta, ktorým sa spojí Sotinská cesta so Štefánikovou ulicou a Vajanského ulicou pri odbočke na Hlboké.
Bokom neostane ani Čáčov, hoci kamiónovej dopravy sa zbaví až pri budovaní veľkého obchvatu mesta. Ďalší menší obchvat pre osobné a úžitkové automobily sa vytvorí v súčinnosti s realizáciou výstavby golfového ihriska ešte do roku 2008. Povedie okolo letiska a na cestný ťah na Kúty na napojí až za Čáčovom.“
Mesto sa s problémom dopravy vysporiadava krok za krokom. Koncepciu jeho riešenia si musí vytvoriť samo, pretože sa tejto povinnosti štát zbavil delimitáciou ciest na mestá a vyššie územné celky. „Prípravou týchto projektov vlastne suplujeme úlohu štátu. Namiesto toho, aby zabezpečil koncepciu dopravy, zbavil sa starostlivosti o cesty. Peniaze na ne si však nechal a použil na výstavbu tunelov a diaľnic. Aby bola doprava v meste plynulá, koncepčne ju riešime aj na cestách, ktoré nám nepatria.“
Podľa slov primátora to chce čas, peniaze a synergický prístup k riešeniam potrieb mesta prostredníctvom rôznych investorov. Pomocnú ruku v riešení dopravy podal aj Trnavský samosprávny kraj, ktorý je vlastníkom druhej najfrekventovanejšej cesty v meste. Okrem riešenia obchvatu v rámci územného plánu vyššieho územného celku sa bude podieľať aj na rekonštrukcii cesty medzi Sotinou a Kunovom, ktorá sa zrealizuje v budúcom roku.
Podľa odhadov by mal byť veľký obchvat mesta dobudovaný do roku 2014. Potom sa začne riešiť cestná sieť aj v rámci mesta. Súčasná hlavná svetelná križovatka zmení svoj tvar do písmena „T“ a vytvorí tak priestor pre vybudovanie nového šošovkovitého námestia s pešou zónou. „Kým sa však prepracujeme k realizácii tohto projektu, musíme vyriešiť súčasné problémy v doprave. Pre lepšiu prejazdnosť Hurbanovej ulice v smere od autobusovej stanice po svetelnú križovatku pripravujeme rozšírenie cesty o tretí odbočovací pruh.
Hustotu premávky v centre však spôsobujú prichádzajúce automobily zvonka. Príchodom zimy sa dá predpokladať, že sa počet domácich motoristov zvýši. Aby sme odbremenili dopravu v ich prospech, v najnutnejších prípadoch pristúpime v súčinnosti s políciou a colníkmi k takým opatreniam, ktoré zamedzia nákladným automobilom vstupu do mesta počas rannej a poobednej dopravnej špičky. Je to extrémne opatrenie, ktoré sa použije vtedy, ak nebude iného východiska,“ dodáva Ľubomír Parízek.
- gak-


  1. Silný vietor zlomil vianočný strom Foto 324
  2. Stavebný boom pri hraniciach, mladých láka bývanie na dedine 259
  3. Do skalickej nemocnice príde denne vyše tisícka pacientov 171
  4. V meste plánujú výstavbu obytného súboru Nový majer 83
  5. Podujatie Vianočná prehliadka sa nakoniec nekoná 76
  6. Mestskí poslanci na Záhorí si ročne prídu na stovky eur 34
  7. V Senici zhorelo auto, škody sa vyšplhali na tisíce eur Foto 26
  8. Do mestského potoka unikli neznáme látky, analyzujú vzorky 15
  9. Z kontajnera ukradli pneumatiky a disky za viac ako 20-tisíc eur 12
  10. Storočnú staničnú budovu v Kútoch čaká modernizácia Foto 10

Najčítanejšie správy

Záhorie

Silný vietor zlomil vianočný strom

Silný vietor poškodil vianočný strom na Námestí sv. Trojice v Stupave. Ten sa pod náporom vetra zlomil v kmeni. Informuje o tom mesto na sociálnej sieti.

Stavebný boom pri hraniciach, mladých láka bývanie na dedine

Obec Moravský Svätý Ján sa postupne rozrastá. Aktuálne tu vyhlásili verejnú súťaž na vybudovanie infraštruktúry k pätnástim novým stavebným pozemkom. Stavebné práce sa začnú od nového roka.

Do skalickej nemocnice príde denne vyše tisícka pacientov

Skalická nemocnica zabezpečuje starostlivosť pre viac ako 150-tisíc obyvateľov regiónu. Pacientom poskytuje najmä diagnostikovanie, nastavenie a liečenie chorôb. Denne sa nemocnica postará o vyše tisíc pacientov. V súčasnosti toto zdravotnícke zariadenie prechádza viacerými rekonštrukciami, dostalo aj miliónovú dotáciu.

V meste plánujú výstavbu obytného súboru Nový majer

V meste Stupava chcú postaviť obytný súbor Nový majer s troma bytovými objektmi a 77 bytovými jednotkami.

Podujatie Vianočná prehliadka sa nakoniec nekoná

Pre slabý záujem sa tento rok nakoniec neuskutoční podujatie s názvom Vianočná prehliadka.

Blízke regióny

Neďaleko Trnavy zomrel muž pri kontrole stožiarov vysokého napätia

K nešťastiu došlo medzi Trnavou a Bučanmi. Podľa predbežných informácií, mladého muža, zamestnanca nemenovanej firmy, pritlačila kotviaca noha vozidla s vysokozdvižnou plošinou.

Obyvatelia kraja vyprodukovali najviac odpadu na obyvateľa na Slovensku

Obyvatelia Trnavského kraja vyprodukovali v minulom roku najviac odpadu na obyvateľa spomedzi všetkých krajov na Slovensku.

FOTO: V Trenčíne budú opravovať a vyrábať vojenské i civilné Tatry

Záujem o vozidlá a špeciály postavené na podvozkoch Tatra vo svete rastie. Vďaka dopytu vznikla v Trenčíne slovenská vetva známej moravskej značky.

FOTO: V Trenčíne dokončili parkovisko na Mládežníckej

Novootvorený priestor ponúka 141 vyznačených parkovacích miest. Vodiči tu zatiaľ môžu parkovať zdarma.

Poslanci sa boja, že mesto bude za žalobu na City Arenu platiť

Primátor Trnavy Peter Bročka reagoval na list, ktorý zaslali poslancom predstavitelia spoločnosti City Arena. Podľa jeho vyjadrení mestu žiadne finančné následky za žalobu a podania na Európsku komisiu nehrozia, maximálne úhrada trov konania v prípade prehry na súde.

Všetky správy

Faktúra za Kiskove lety stojí na vode

Premiér Robert Fico sa už takmer mesiac vyhráža tým, že pošle Andrejovi Kiskovi faktúru na takmer milión eur za lety do Popradu.

Kiska vymenuje za ústavných sudcov Laššákovú aj Mamojku

Spor o ústavných sudcov sa ťahá už viac ako tri roky. Prezident po rozhodnutí súdu vybral z kandidátov, ktorých zvolil Smer.

Drgonec: Ústavný súd vytvára prostredie, v ktorom sa hovorí o obžalobe prezidenta

Prezident môže vidieť päť kandidátov na ústavných sudcov, nie sedem, ako tvrdí Ústavný súd. Ten urobil chybu, tvrdí odborník

Zbrane zo Slovenska znovu zabíjali v zahraničí

Hoci sa medzinárodná operácia začala už v marci, slovenského predajcu zbraní doteraz nikto nekontaktoval.