Nechvalne známe poplatky u lekárov a v nemocniciach poriadne „zdvíhali žlč“ pacientom a v mnohých prípadoch aj lekárom, ktorým prinášali administratívu navyše. Od septembra tohto roku budú dvadsaťkorunové „vstupenky“ do ordinácie a päťdesiatkorunové denné poplatky počas hospitalizácie patriť minulosti. Pacienti túto zmenu bez výnimky vítajú. Čo na to zdravotníci?
Lekárov dvadsiatky
z biedy nevytrhli
Detská lekárka, ktorá chce ostať v anonymite, si na tému „zajačích poplatkov“ len povzdychla. „Z biedy nás to nevytrhlo, akurát sme mali kopu nepríjemností s rodičmi, ktorí na poplatky buď nemali, alebo ich nechceli platiť. Radšej sa bez toho zaobídeme. Osobne sa domnievam, že v konečnom dôsledku príde viac pacientov, pretože ani za recept sa už nebude platiť dvadsať korún a ľudia si návštevu lekára a vybranie lieku budú môcť dovoliť.“
Na názor kompetentných sme sa tiež spýtali riaditeľky Polikliniky, n.o. v Senici Mgr. Aleny Kovačičovej. Zaujímalo nás, ako sa so zrušením poplatkov vyrovnajú lekári zamestnaní či v zmluvnom vzťahu s poliklinikou.
„Zatiaľ ešte nevieme presne odhadnúť dosah, ale nepredpokladáme vážnejšie straty. Od zdravotných poisťovní sa očakáva navýšenie kapitácie o šesť korún na pacienta pre lekárov prvého kontaktu. Očakáva sa aj navýšenie pre odborných lekárov,“ informovala nás riaditeľka Kovačičová. Dodala, že nepredpokladá, že by zrušenie poplatkov citeľne zasiahlo do chodu ordinácií.
Oslovili sme aj niekoľko pacientov v poliklinike a boli sme zvedaví, čo na túto novinku hovoria oni.
„Konečne hádam niečo ušetrím. Som často chorá aj hospitalizovaná, poplatky mi odčerpávali z rodinného rozpočtu,“ hovorí Jarmila zo Senice.
„Podľa mňa vymyslia zase niečo iné, pacient je vždy na tej horšej strane,“ povedal Milan z Prietrže.
Pacient má možnosti
brániť sa
Nie vždy sa spolupráca lekára s pacientom vyvíja podľa predstáv zúčastnených strán. Častokrát je pacient presvedčený, že lekár jeho prípad zanedbáva alebo ho nelieči správne. Nie každý však vie, že v prípade nespokojnosti má možnosť sťažovať sa. Ako a kde, sme sa takisto spýtali A. Kovačičovej.
„Na lekárov – zamestnancov Polikliniky, n. o. sa môže nespokojný pacient sťažovať priamo na riaditeľstve, písomne alebo ústne. Každú sťažnosť osobne preskúmam a vyvodím dôsledky, ak je opodstatnená. Na lekárov, ktorí sú v poliklinike v podnájme, sa sťažovať môžu buď na Vyššom územnom celku, na Úrade pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, eventuálne vo svojej zdravotnej poisťovni.“
Aké najčastejšie dôvody na sťažnosť majú súčasní pacienti? Najčastejšie ľudia protestujú voči nedoržiavaniu pracovného času lekárov a ordinačných hodín, prípadne majú výhrady k liečbe. Veľmi často sa sťažujú príbuzní pacientov.
„Všetko je vecou komunikácie. Mnohé problémy by nevypukli, keby pacienti s lekármi od začiatku správne komunikovali,“ dodala riaditeľka Kovačičová.
Zmena sa dotkne
najmä nemocníc
Ako ovplyvní zrušenie poplatkov chod ambulancií, sme sa snažili zistiť u MUDr. Jána Bullu v Malackách. „Poplatky situáciu v podstate výrazne neovplyvňovali. Platili tí, ktorí prišli raz za čas do ordinácie s akútnym ochorením, chronicky chorí prakticky neplatili. Horšie to podľa môjho názoru bude v nemocniciach, napríklad v Nemocničnej a.s. majú množstvo ambulancií, kde vyšetria denne stovky pacientov, plus majú aj príjem z hospitalizácií.“
Na otázku, či sa po zavedení poplatkov znížil počet pacientov, MUDr. Bulla odpovedá: „Ľudia spočiatku, akoby protestne, začali lekára navštevovať menej. V priebehu mesiaca sa ale počet pacientov ustálil na približne rovnakej úrovni ako predtým.
Problém poplatkov bol v tom, že po ich zavedení sa následne vytvorilo množstvo výnimiek. Každý zákon, ktorý po zavedení vzápätí nasleduje vykonávacia vyhláška, určujúca poradie pätnástich výnimiek, je zlý zákon. Mohla byť ustanovená iná inštitúcia, dajme tomu odbor sociálnych vecí na obvodnom úrade, ktorá by kompenzovala poplatky, ktoré dotyčný u lekára zaplatil. Zákon stanovil, že poplatok nie je za vyšetrenie, ale za elektronické spracovanie dát pri vyšetrení. Vzápätí prišla novela, že oslobodený je ten, kto príde kvôli vyšetreniam do siedmich dní, ten, kto príde opakovane len pre predpísanie liekov a podobne. Vnášalo to do systému chaos.
Nás, obvodných ambulancií, sa zmena takmer nedotkne. Ale dotkne sa to veľkých zariadení, napríklad fakultných nemocníc. Kto tam prišiel, automaticky šiel najskôr cez prijímaciu kanceláriu, kde zaplatil dvadsať korún.“
- en, mb -