Stupava prežíva v súčasnosti nebývalý rozmach. Nielen vďaka svojej blízkosti k hlavnému mestu, ale aj vďaka úspešnosti pri získavaní prostriedkov z fondov EÚ. Už onedlho bude mesto vďaka zrekonštruovanej Hlavnej ulici dôstojnou vstupnou bránou na Záhorie. Prinášame rozhovor s primátorom Stupavy, v ktorom sa dotkneme citlivých tém súčasnosti.
V dnešnej dobe býva v mestách Slovenska hlavnou témou zväčša budovanie kanalizácie, obchvatu a miestnych komunikácií. Je tomu tak aj v Stupave?
„No samozrejme, ale u nás rezonujú našťastie aj tie veci, ktoré súvisia s obnovou miest a obcí. V tejto oblasti mesto Stupava podalo projekty a bolo úspešné. Prvý projekt, ktorý bol úspešný je úprava centrálnej mestskej zóny, kde sme dostali peniaze na úpravu chodníkov, mestského mobiliáru, sadové úpravy a fasády domov. Ďalší projekt, ktorý uspel, bola modernizácia mestskej časti Stupava – Sever. Je to časť od Kostola sv. Štefana smerom na Novú ulicu.
V projekte sú obsiahnuté aj úpravy verejných priestranstiev, úprava budovy mestského úradu, požiarnej zbrojnice, rozšírenie chodníkov, vybudovanie parkovísk a sadovnícke úpravy. Chceme prinavrátiť budove mestského úradu jej pôvodnú historickú podobu.
Získali sme tiež prostriedky na projekt v rámci podpory turistiky. Pôjde o vybudovanie technickej infraštruktúry pre rekreačnú zónu mesta Stupava. Rekreačnou zónou sa chápu hotelové zariadenia, ktoré sú v parku plus novovybudované relaxačné centrum v areáli bývalého kúpaliska. V samotnej realizácii to bude znamenať budovanie kanalizácie až po penzión na Novej ulici (v dĺžke 2,8km), chodníkov a parkovísk. Zmeny sa budú týkať aj dvoch autobusových zastávok a mestského mobiliáru.“
Poďme k citlivej téme odkanalizovania územia mesta. Podľa niektorých vyjadrení je odkanalizovanosť miest a obcí Malackého okresu o dosť nižšia ako celoslovenský priemer.
„Je podaný projekt do Kohézneho fondu, ktorý má Bratislavská vodárenská spoločnosť a.s. Bol spracovaný a teraz sa musí prepracovať. Je pravda, že určitá dynamika zo strany Bratislavskej vodárenskej spoločnosti tam chýba, a že na tento problém nieje kladený väčší akcent. Ono je to spôsobené zrejme tým, že BVS, v ktorej hlavný akcionár je mesto Bratislava, musí riešiť najmä problémy Bratislavy, čo tiež nie sú problémy zanedbateľné. Situácia je žiaľ taká, že doteraz ten prepracovaný projekt nebol podaný, nebol úspešný a uvažuje sa o jeho opätovnom podaní začiatkom roka 2007. Je to prisľúbené aj samotným primátorom mesta Bratislavy, generálnym riaditeľom BVS pánom Gemeranom. Tvrdia, že projekt podaný bude a v ňom Stupava riešená je. No ja tomu budem veriť vtedy, keď príde nejaké rozhodnutie, že projekt bol úspešný.
Žiaľ, tým, že bol presunutý do Kohézneho fondu a keď požiadate z jedného balíka, nemôžete žiadať súčasne aj z druhého a aby neprišlo k istej duplicite, sme svojim spôsobom blokovaní. No ale snažíme sa využívať iné opatrenia a potom následne dávame echo na BVS-ku, aby určité časti, ktoré sme odkanalizovali z iných prostriedkov, aby z toho projektu boli vyčiarknuté. Tento rok to ešte ide, ale na budúci rok, ak bude projekt podaný, to už nepôjde. Stupava nemá 180mil.Sk, aby sama zo svojho rozpočtu svoje územie odkanalizovala. Bez zdrojov EÚ, alebo BVS to nieje možné.“
Otázka budovania obchvatu je v Stupave azda prioritná. Ako sa veci okolo obchvatu vyvíjajú?
„Písal som pánovi županovi Bajanovi, pretože som si pri jeho dvoch poskytnutých rozhovoroch prečítal, že je treba vybudovať obchvaty okolo miest Modra, Senec, Pezinok. Jedným listom som mu len pripomenul, že vnímam situáciu tak, že aj na tejto strane samosprávneho kraja je treba vybudovať obchvaty. Myslím si, že Stupava má tieto problémy ďaleko najväčšie a je ďaleko najviac zaťažená tranzitnou dopravou. Pretože cesta 1/2 z Bratislavy do Brna, ktorá je spojnicou týchto dvoch veľkých miest, ide rovno cez Stupavu po celej dĺžke mesta. Silne obmedzuje a znepríjemňuje život všetkým ľuďom, ktorí v Stupave bývajú. Cez víkendy, najmä v sobotu dopoludnia sa nedá cez Stupavu prejsť, taká je preplnená. Na tejto ceste sú v tomto roku mesačne priemerne tri vážne dopravné nehody. Nie je nezvyklé, že sú na prechode pre chodcov zrazení chodci, napriek tomu, že je tu zóna 40.
Na nedávnej porade k otázkam obchvatu sme sa dozvedeli, že realizácia napojenia Stupavy na diaľnicu plánovaná na rok 2007 sa odkladá na rok 2010. A taktiež, čo sa týka napojenia Stupavy na cestu, ktorá vedie na Vysokú pri Morave a Zohor, tak tam sa s ministerstvom dopravy nevieme dostať do nejakej zhody. Pritom sú to pre nás zásadné priority.“
Predchádzajúca vládna garnitúra chcela vyčleniť z prostriedkov EÚ na roky 2007-2013 pre BSK 1 percento. Môžete sa vyjadriť k tomu absurdnému návrhu?
„Toto je skutočne rozhodnutie, ktoré je totálne nešťastné, nespravodlivé a znevýhodňuje. Jedno percento, to je tragédia. Bolo to politické rozhodnutie a vrcholne nemiestne. Dve politické strany rozhodnú, že sem pôjde jedno percento, a že ešte aj z toho jedného percenta bude polovica určená na znalostnú ekonomiku.“
- mb -