Po rokoch útlmu obdobie úspešnosti projektov

Rozhovor s primátorom Stupavy Ing. Jánom Belešom

Stupava prežíva v súčasnosti nebývalý rozmach. Nielen vďaka svojej blízkosti k hlavnému mestu, ale aj vďaka úspešnosti pri získavaní prostriedkov z fondov EÚ. Už onedlho bude mesto vďaka zrekonštruovanej Hlavnej ulici dôstojnou vstupnou bránou na Záhorie. Prinášame rozhovor s primátorom Stupavy, v ktorom sa dotkneme citlivých tém súčasnosti.
V dnešnej dobe býva v mestách Slovenska hlavnou témou zväčša budovanie kanalizácie, obchvatu a miestnych komunikácií. Je tomu tak aj v Stupave?
„No samozrejme, ale u nás rezonujú našťastie aj tie veci, ktoré súvisia s obnovou miest a obcí. V tejto oblasti mesto Stupava podalo projekty a bolo úspešné. Prvý projekt, ktorý bol úspešný je úprava centrálnej mestskej zóny, kde sme dostali peniaze na úpravu chodníkov, mestského mobiliáru, sadové úpravy a fasády domov. Ďalší projekt, ktorý uspel, bola modernizácia mestskej časti Stupava – Sever. Je to časť od Kostola sv. Štefana smerom na Novú ulicu.
V projekte sú obsiahnuté aj úpravy verejných priestranstiev, úprava budovy mestského úradu, požiarnej zbrojnice, rozšírenie chodníkov, vybudovanie parkovísk a sadovnícke úpravy. Chceme prinavrátiť budove mestského úradu jej pôvodnú historickú podobu.
Získali sme tiež prostriedky na projekt v rámci podpory turistiky. Pôjde o vybudovanie technickej infraštruktúry pre rekreačnú zónu mesta Stupava. Rekreačnou zónou sa chápu hotelové zariadenia, ktoré sú v parku plus novovybudované relaxačné centrum v areáli bývalého kúpaliska. V samotnej realizácii to bude znamenať budovanie kanalizácie až po penzión na Novej ulici (v dĺžke 2,8km), chodníkov a parkovísk. Zmeny sa budú týkať aj dvoch autobusových zastávok a mestského mobiliáru.“
Poďme k citlivej téme odkanalizovania územia mesta. Podľa niektorých vyjadrení je odkanalizovanosť miest a obcí Malackého okresu o dosť nižšia ako celoslovenský priemer.
„Je podaný projekt do Kohézneho fondu, ktorý má Bratislavská vodárenská spoločnosť a.s. Bol spracovaný a teraz sa musí prepracovať. Je pravda, že určitá dynamika zo strany Bratislavskej vodárenskej spoločnosti tam chýba, a že na tento problém nieje kladený väčší akcent. Ono je to spôsobené zrejme tým, že BVS, v ktorej hlavný akcionár je mesto Bratislava, musí riešiť najmä problémy Bratislavy, čo tiež nie sú problémy zanedbateľné. Situácia je žiaľ taká, že doteraz ten prepracovaný projekt nebol podaný, nebol úspešný a uvažuje sa o jeho opätovnom podaní začiatkom roka 2007. Je to prisľúbené aj samotným primátorom mesta Bratislavy, generálnym riaditeľom BVS pánom Gemeranom. Tvrdia, že projekt podaný bude a v ňom Stupava riešená je. No ja tomu budem veriť vtedy, keď príde nejaké rozhodnutie, že projekt bol úspešný.
Žiaľ, tým, že bol presunutý do Kohézneho fondu a keď požiadate z jedného balíka, nemôžete žiadať súčasne aj z druhého a aby neprišlo k istej duplicite, sme svojim spôsobom blokovaní. No ale snažíme sa využívať iné opatrenia a potom následne dávame echo na BVS-ku, aby určité časti, ktoré sme odkanalizovali z iných prostriedkov, aby z toho projektu boli vyčiarknuté. Tento rok to ešte ide, ale na budúci rok, ak bude projekt podaný, to už nepôjde. Stupava nemá 180mil.Sk, aby sama zo svojho rozpočtu svoje územie odkanalizovala. Bez zdrojov EÚ, alebo BVS to nieje možné.“
Otázka budovania obchvatu je v Stupave azda prioritná. Ako sa veci okolo obchvatu vyvíjajú?
„Písal som pánovi županovi Bajanovi, pretože som si pri jeho dvoch poskytnutých rozhovoroch prečítal, že je treba vybudovať obchvaty okolo miest Modra, Senec, Pezinok. Jedným listom som mu len pripomenul, že vnímam situáciu tak, že aj na tejto strane samosprávneho kraja je treba vybudovať obchvaty. Myslím si, že Stupava má tieto problémy ďaleko najväčšie a je ďaleko najviac zaťažená tranzitnou dopravou. Pretože cesta 1/2 z Bratislavy do Brna, ktorá je spojnicou týchto dvoch veľkých miest, ide rovno cez Stupavu po celej dĺžke mesta. Silne obmedzuje a znepríjemňuje život všetkým ľuďom, ktorí v Stupave bývajú. Cez víkendy, najmä v sobotu dopoludnia sa nedá cez Stupavu prejsť, taká je preplnená. Na tejto ceste sú v tomto roku mesačne priemerne tri vážne dopravné nehody. Nie je nezvyklé, že sú na prechode pre chodcov zrazení chodci, napriek tomu, že je tu zóna 40.
Na nedávnej porade k otázkam obchvatu sme sa dozvedeli, že realizácia napojenia Stupavy na diaľnicu plánovaná na rok 2007 sa odkladá na rok 2010. A taktiež, čo sa týka napojenia Stupavy na cestu, ktorá vedie na Vysokú pri Morave a Zohor, tak tam sa s ministerstvom dopravy nevieme dostať do nejakej zhody. Pritom sú to pre nás zásadné priority.“
Predchádzajúca vládna garnitúra chcela vyčleniť z prostriedkov EÚ na roky 2007-2013 pre BSK 1 percento. Môžete sa vyjadriť k tomu absurdnému návrhu?
„Toto je skutočne rozhodnutie, ktoré je totálne nešťastné, nespravodlivé a znevýhodňuje. Jedno percento, to je tragédia. Bolo to politické rozhodnutie a vrcholne nemiestne. Dve politické strany rozhodnú, že sem pôjde jedno percento, a že ešte aj z toho jedného percenta bude polovica určená na znalostnú ekonomiku.“
- mb -

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Záhorie

Komerčné články

  1. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood
  2. Jesenný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  3. Jesenné MUST-TRY dobroty, ktoré potešia vaše chuťové poháriky
  4. Blíži sa dvanásty ročník filmovej prehliadky Be2Can
  5. Spoločnosť EY Slovensko vyhlásila jubilejný 20.ročník súťaže EY
  6. Pridaj sa do komunity, ktorá ťa posunie
  7. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s
  8. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov
  1. Jesenný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  2. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood
  3. Blíži sa dvanásty ročník filmovej prehliadky Be2Can
  4. Slovensko na nohách. Začína 10. ročník Európskeho týždňa športu
  5. Jesenné MUST-TRY dobroty, ktoré potešia vaše chuťové poháriky
  6. Spoločnosť EY Slovensko vyhlásila jubilejný 20.ročník súťaže EY
  7. Bez nich by elektrina netiekla.
  8. Pridaj sa do komunity, ktorá ťa posunie
  1. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne 7 539
  2. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 3 911
  3. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 3 302
  4. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov 2 783
  5. Slováci vytvorili mlieko, ktoré nemá obdobu v celej Európe 2 447
  6. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 2 309
  7. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 2 102
  8. Bez nich by elektrina netiekla. 1 695
  1. Marek Namešpetra: Privat Slovakia
  2. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom.
  3. Julius Kravjar: Slovenské vody liečivé (1)
  4. Ján Roháč: Naozaj nepovažujeme cykloturizmus za dôležitý?
  5. Ernest Klotton: Fico vydáva energetickú závislosť na Rusku za prejav národnej suverenity
  6. Martin Kresák: Ekonomický analfabetizmus košického magistrátu: Zbytočný nákup športového areálu za 1,6 milióna
  7. Martin Zielosko: Jedna bitka za druhou
  8. Štefan Šturdzík: Robo je kráľ a to mu nikto , bohužiaľ nevezme.
  1. Radko Mačuha: Takto sa to robí, do Šimečkovej matere. 21 022
  2. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 15 222
  3. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 10 955
  4. Daniel Guľaš: Všetko dobré, Ľuboš. 9 873
  5. Ivan Čáni: Kolaborant a vlastizradca Blaha sa už aj strihá kvôli Rusom. 9 762
  6. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 9 456
  7. Otilia Horrocks: Keď Monika Beňová moralizuje z miesta pre ZŤP 8 865
  8. Martin Ondráš: Zákon čo legalizuje podvod? Alebo ako Slovensko stratí kontrolu nad pôdou 7 283
  1. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval.
  2. Radko Mačuha: Začnú nás stíhať za porušovanie národnej identity?
  3. Marian Nanias: Problémy na tureckej JE Akkuyu.
  4. Radko Mačuha: Už aj Verejné záchody chráni Ústava Slovenskej Republiky.
  5. Tupou Ceruzou: Neotravujte
  6. INESS: Socializmus skončil, ale láska k štátnemu stále žije
  7. Tupou Ceruzou: Iný
  8. Věra Tepličková: Keď zavolá rodina, vycestuje Martina
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Záhorie - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Záhorie

Nehodu vyšetrujú dopravní policajti.


Tržby za prvých osem mesiacov tohto roka sú najsilnejšie v 33-ročnej histórii AAA AUTO. Sú vyššie ako za celý rok 2017.


Erika Jurinová, Richard Staškovan, Juraj Oravec

Integrácia dopravy prináša celý rad výhod, no pre cestujúcich je podstatné, že cestovanie je jednoduchšie a lacnejšie.


Tréner Michal Ščasný ešte ako tréner MŠK Žilina.

Prídu na zápas oba fanúšikovské tábory?


Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu