Dá sa nejako zabrániť zhubnému pôsobeniu od „senzácií“ závislých médií? Iba ak zabránením vzniku samotných „senzácií“. To však dnešné zriadenie zvané demokracia neumožňuje. Zatiaľ nám demokracia naservírovala aj smutnú skúsenosť s nekritickým preberaním „výdobytkov“ západnej civilizácie u nás, keď napr. slušnosť, skromnosť a nenápadnosť odsúva ľudí so statusom celebrity na okraj záujmu. Zisk tlačí na producentov médií, treba zaujať, konkurencia je veľká. Istý denník si začal slovenských občanov získavať na svoju stranu pravidelným uverejňovaním holej ženy na poprednej strane. Na najnižšie pudy zameraná taktika je už vo svete osvedčená a zabrala samozrejme aj u Slovákov. Čo tam po založení a vierovyznaní väčšiny... To čo bolo pred rokom 1989 nepredstaviteľné, sa s nadšením implantovalo do života našej spoločnosti a dnes sa takmer nikto nepozastavuje nad obrovskou amorálnosťou v širokej ponuke bulvárnych plátkov. Nie je to len nejaký denník, sú to aj časopisy, samozrejme televízny program, ale už aj rozhlas. Keď sme pri časopisoch, ich úroveň sa zlepšila azda len po stránke grafickej. Obsah, až na malé výnimky, zodpovedá zabehnutej stratégii vo svetových médiách. Podľa hesla: Občan nechce premýšľať, občan sa chce baviť. Zhubné pôsobenie väčšiny časopisov je nesporné. Zanikli už u nás pomerne morálne nezvrátené ženské časopisy (ostal im len starý názov), nahradil ich nový, „svieži“ formát, určujúci žene, čo je momentálne „in“. Ako sa treba obliekať, nad čím treba premýšľať, akého muža si treba hľadať atď., atď. Novinové stánky sú dnes v skutočnosti bahniskom, z ktorého vyviera ponuka smradľavej zmesi výplodov ľudskej nedôstojnosti. Keďže je demokracia, snáď mi tú vetu uverejnia. Poďme ďalej. Úspešnosť bulvárnych produktov a neúspešnosť tých obsahovo lepších nabáda zanalyzovať konečne stav spoločnosti a určiť postup pre nápravu. Existuje možnosť, pomocou vhodných zákonov ukončiť bezmedzné prekračovanie únosnosti. Začať premyslene podporovať takzvané menšinové žánre, napríklad prostriedkami z výnosov z pokút, uložených porušovateľom (nového, prísneho) mediálneho zákona. Možno si to niekto neuvedomuje, ale médiá majú na vývoj spoločnosti veľký vplyv. Doterajšia ponuka z ich produkcie nás nasmerovala veľmi zlým smerom. Marek Brna