Najhlavnejším bodom rokovania 4. riadneho zastupiteľstva TTSK bol Návrh organizačnej štruktúry Trnavského samosprávneho kraja. Schváleniu tohto dokumentu, ktorý jasne vyjadruje vzťahy medzi jednotlivými útvarmi ako nadriadenosť, podriadenosť, partnerstvo a prehľadne uvádza informáciu o tom, ako je úrad konštituovaný, však predchádzala búrlivá diskusia. Napokon poslanci za KDH hlasovali tak, ako dávali najavo už pred zastupiteľstvom, proti tomuto návrhu organizačnej štruktúry.
„Dosť ma to zaskočilo, pretože na Rade TTSK, ktorá predchádzala zastupiteľstvu, zástupcovia KDH nemali k tomuto dokumentu zásadné pripomienky,“ hovorí Zdenko Čambal, podpredseda TTSK pre vnútornú správu. Na zastupiteľstve po predložení materiálu rozprúdili rozsiahlu diskusiu a predloženú organizačnú štruktúru odmietli. Argumentovali tým, že nie je v takom stave, aby ju zastupiteľstvo mohlo schváliť. Pritom KDH už pri inaugurácii predsedu informovala, že súčasný model organizačnej štruktúry je nevyhovujúci a sami pripravia nový. To sa však doteraz nestalo. S novou organizačnou štruktúrou sa však stotožnili ostatní poslanci zo štyroch poslaneckých klubov a návrh bol schválený.
V čom je tento dokument pre krajskú samosprávu tak dôležitý?
„Organizačná štruktúra presne odráža všetky najdôležitejšie činnosti, ktoré úrad zabezpečuje. Doterajšia štruktúra, tzv. maticová, bola už pre dnešné potreby nevyhovujúca a hlavne neprehľadná. Návrh je vlastne základným dokumentom, ktorý je živý. Nie je taxatívne daný, preto sa v rámci vývoja bude meniť a dopĺňať. Ide o modernú štruktúru, ktorá premieta v sebe všetky zákonitosti, ktoré pre Slovensko a TTSK vyplynuli z členstva SR v EÚ, ako aj prijatie novej legislatívy a využívanie nového finančného rozpočtu EU.
„Nová organizačná štruktúra zahŕňa aj dva nové útvary. Môžete ich priblížiť?
„Novinkou je vzdelávací inštitút a v budúcnosti pribudne aj Regionálna rozvojová agentúra TTSK pre využívanie prostriedkov Európskej únie. TTSK je spolu s Trenčianskym a Nitrianskym samosprávnym krajom zaradený do tzv. vyššej formy samosprávy NUTS II, ktorá má v rámci nového programovacieho obdobia Európskej únie na roky 2007 až 2013 omnoho väčšie šance získať finančné prostriedky z fondov EÚ ako samostatná krajská zložka. Nakoľko Trnava je ľahko dostupná po diaľnici z Trenčína či rýchlostnej komunikácii z Nitry (súčasne je najbližšie k Bratislave – riadiacemu orgánu MVRR SR) a leží v strede sídelných miest, predurčuje Trnavu, aby sa stala sídlom inštitúcií tak pre TTSK, ako aj s možným využívaním pre ostatné kraje. Najskôr však tomu musia predchádzať rokovania županov. Je to z našej strany vízia do budúcnosti, preto boli zaradené do novej organizačnej štruktúry.“
Prinesie nový model aj zmeny v počte zamestnancov Úradu TTSK?
„Nová organizačná štruktúra počíta aj so zvýšením počtu zamestnancov, ale ich potreba sa odráža od množstva kompetencií, ktoré na krajskú samosprávu prešli decentralizáciou zo štátu. Jedným z argumentov poslancov KDH bola aj obava z toho, či rozpočet TTSK ráta so zvýšením mzdových nákladov na tento rok. Súčasná maticová štruktúra zahŕňa 189 pracovníkov, nová organizačná štruktúra 201. V súčasnosti však na úrade pracuje len približne 153 zamestnancov, takže ich obava bola neopodstatnená. Keď aj budú nové dva útvary zriadené, bude to proces postupný a do konca roka 2006 nepríde k navýšeniu rozpoču TTSK. Nový inštitút a agentúra by zamestnávali spolu desať zamestnancov. Nadväzne na tento materiál sa pripravuje ďalší, ktorý presne určí pracovné náplne, kompetencie, práva a povinnosti jednotlivých zamestnancov. Jedná sa hlavne o štatút, organizačný poriadok, pracovný poriadok a iné dokumenty, ktoré v predošlom volebnom období v TTSK absentovali. Takto sa správa vecí verejných a služba občanom viac priblíži tomu, komu má slúžiť, t.j. občanovi. Ide o princíp subsidiarity, teda občan, či predstaviteľ z radov podnikateľov, živnostníkov alebo inej formy samosprávy, bude komunikovať priamo, bez prostredníkov, s kompetentnými zamestnancami a odbornými útvarmi TTSK. - gak-