Senica - Jednotlivé SAD majú možnosť v priebehu roka prehodnotiť a optimalizovať linky a spoje. To sa koncom roka stalo aj v okresoch Senica a Skalica, kde podobné kroky spravila SKAND Skalica. K jej návrhu optimalizácie sa mohli vyjadriť štatutári miest a obcí, ktorých sa priamo dotýkala. Starostovia sa však v stanovenom termíne k tejto optimalizácii vyjadrili minimálne, preto aj bol spracovaný a následne aj odsúhlasený zastupiteľstvom TTSK nový cestovný poriadok.
Ten začal platiť koncom minulého roka a postavil pred hotovú vec viacerých obyvateľov najmä obcí, ktorým vznikli problémy dostať sa do práce alebo z práce domov. Rušenie spojov vo veľkom počte prekvapilo aj samotných starostov. Zaujímali sme sa, či zastupiteľstvo TTSK môže spätne revidovať svoje rozhodnutie a chýbajúce linky opäť zabezpečiť.
„SKAND Skalica spraví ročne 1,6 milióna kilometrov výkonov a v rámci ekonomickej optimalizácie rušili 67 tisíc kilometrov výkonov. Netvrdím, že je to málo, ale oproti celkovému počtu je to zlomok,“ informoval nás podpredseda TTSK Zdenko Čambal. „V súčasnosti aj na podnet starostov a primátorov dotknutých obcí prichádza k revízii. Tam, kde optimalizácia nevyjadrovala skutočný stav, sa chýbajúce linky budú opätovne zavádzať. Nový cestovný poriadok, ktorý bude platiť od 1. júna je už sprístupnený na jednotlivých autobusových zastávkach. Čo sa týka liniek zabezpečených SKAND Skalica, prišlo k obnoveniu približne troch tisíc kilometrov, takže razantné zmeny v spojoch občania nemôžu očakávať.“
Cenový výmer i cestovné poriadky schvaľujú samosprávne kraje, ktoré zo svojich prostriedkov vyrovnávajú dopravným spoločnostiam straty za prepravu osôb vo verejnom záujme. Sadzba dotácie na jeden kilometer je však v každom kraji iná. Aj preto napríklad občan, ktorý cestuje zo Senice do Trnavy dopravnou spoločnosťou z Trenčianskeho kraja, zaplatí viac za lístok, ako keď ho prepravuje nitriansky dopravca. „V súčasnosti sa pripravuje nový cenový výmer, ktorým sa zjednotí výška dotácie. Vzhľadom k vývoji na trhu s ropou sa zatiaľ zvýšenie cestovného neplánuje. Zľavnené cestovné by sa malo poskytovať aj naďalej, hoci štát odmieta samosprávnym krajom vykryť straty za rok 2005, ktoré predstavujú čiastku okolo 300 miliónov korún. Štát sa chcel zbaviť určitej zodpovednosti, no spravil tak iba primárne prechodom kompetencií na samosprávne kraje. Sekundárne sa ich nezbavil, pretože nebol vyčlenený a zabezpečený finančný transfer zo štátneho rozpočtu na jednotlivé kraje na vyrovnávanie strát pri zabezpečovaní prepravy vo verejnom záujme. Bude musieť prísť k dohode so štátom, aby tie finančné prostriedky boli v dostatočnej miere uvoľnené, na druhej strane treba tiež zdôrazniť, že jednotlivé kontrolné úrady na samosprávnych krajoch budú musieť v rámci svojich kompetencií skontrolovať vecnosť a výšku predkladaných nákladov jednotlivých SAD či zodpovedajú realite. Aby sa nestalo, že v nákladových položkách bude zahrnuté niečo iné než preprava osôb.
Pevne verím, že príde k rokovaniu jednotlivých županov s príslušnými ministerstvami a zástupcami prepravných firiem, aby došlo k dohode aby boli v prospech občanov.“ - gak-