Malacky – Prednostom Mestského úradu v Malackách je Ing. Dušan Vavrinec. Práve jemu sme položili otázky k práve prebiehajúcemu auditu.
„Audit súvisí s celým procesom prechodu kompetencií zo štátnej správy na samosprávu. Tento náročný proces sa začal v roku 2002 mnohými novými opatreniami, ktoré samosprávy museli zrazu zabezpečiť. Museli si prispôsobiť organizačné štruktúry a prijať odborníkov do tých oblastí, ktoré decentralizáciou vznikli. Bolo to v oblastí matrík, cestného hospodárstva, stavebného konania, sociálnych vecí, štátneho fondu rozvoja bývania, na úseku školstva. Nové kompetencie pribúdali a my sme museli reagovať na vzniknutú situáciu. Skôr, než sme začali protokolárne preberať delimitované činnosti, bolo nevyhnutné stanoviť postup, ako tento organizačne a aj finančne náročný proces zvládnuť.
K tomu, aby sme ho zvládli na príslušnej úrovni a aby sme naše činnosti zabezpečili čo najkvalitnejšie, boli sme nútení dať si svoju činnosť posúdiť nezávislými inštitúciami. Prvým krokom bolo vykonanie tzv. personálneho auditu. Ten nám naznačil, či profesne spĺňame kritériá na kvalifikáciu zamestnancov. Počas obdobia, kedy boli postupne delimitované mnohé činnosti, sme museli reagovať aj na mnohé iné skutočnosti. Jednou z nich a dosť podstatnou bolo presťahovanie MsÚ do nových priestorov, čím sme chceli istým spôsobom centralizovať výkon samosprávnych funkcií. Súčasná budova je niekoľkonásobne väčšia ako predchádzajúca. S tým súvisel aj celkový nárast povinností, ktoré sú spojené so správou a prevádzkou samotnej budovy MsÚ.
Ďalšou zmenou, na ktorú sme museli reagovať, bolo, že sa zmenila legislatíva v oblasti dane s pridanou hodnotou. Rozhodli sme sa, že činnosti, ktoré nám zabezpečovala obchodná spoločnosť formou dodávateľských vzťahov, si budeme zabezpečovať čiastočne sami. Tým vznikne úspora výdavkov z rozpočtu Mesta na činnosti v úseku verejných prác. Delimitovali sme časť pracovných činností z obchodnej spoločnosti TEKOS na MsÚ, aby sme ušetrili na dani z pridanej hodnoty. Táto transformácia mala však dopad na rozšírenie štruktúry MsÚ. Takže musíme priznať, že celý doterajší proces bol poznačený aj rozširovaním organizačnej štruktúry úradu.
V súčasnosti sme si preto chceli jednoznačne zadefinovať, či po tomto náročnom období spĺňame požiadavky na kvalitný výkon služby občanom a chceme takisto odstrániť prípadné nedostatky vo výkone nových prenesených kompetencií. Zhrniem to tým, že procesný audit by mal byť analýzou toho, či predchádzajúce aktivity zamerané na zabezpečenie spomínaných činností, boli správne a či procesy, ktoré v súčasnosti prebiehajú, zabezpečujeme efektívne. Cieľom je identifikácia možných zbytočných a duplicitných činností a navrhnutie optimalizácie výkonu zmienených postupov v rámci originálnych a prenesených kompetencií samosprávy. Aplikácia výsledkov auditu má viesť aj k riešeniu najvyhovujúcejšej formy organizačnej štruktúry, aby sa v konečnom dôsledku zvýšila spokojnosť občanov s poskytovanými službami.
Veríme, že k tomu dopomôže aj nedávno zriadená klientská kancelária. Spomeniem aj novinku, ktorou je zavedenie jednotného informačného systému. Výsledkom auditu bude aj zmena systému riadenia a síce na systém riadenia procesov. Je to niečo nové, zavádzajú to už niektoré väčšie mestá, ako napr. Martin. Dokonca Martin a Trenčín sa uchádzajú o získanie medzinárodného certifikátu ISO 9000. Nevylučujem, že aj my budeme týmto smerom postupovať. Smerom k tejto najvyššej méte, ktorá by mala automaticky zabezpečovať požadovanú kvalitu, ktorú chceme jednotlivými krokmi dosiahnuť. Všetko je to rad opatrení, ktoré v konečnom dôsledku môžu vyústiť do toho, že poskytovanie služieb na MsÚ bude na príslušnej kvalite, merateľnej možno aj medzinárodnými meradlami.“ MarekBrna