Okres a mesto Malacky neustále zápasia s množstvom negatívnych javov. Nepriaznivý stav je dlhodobý a zlepšenia v zásadných oblastiach nie sú otázkou mesiacov, ale skôr rokov. Problémy sa odstránia len maximálnym nasadením a úsilím zodpovedných činiteľov.
Ale ani to nemusí stačiť. Veď príkladov, kedy sa deklarované predsavzatia nesplnili, je veľké množstvo. Či už sa tak udialo stratou dôvery vo vlastné schopnosti, až po rezignáciu kvôli nesplneným predstavám o hladkom a zdarnom priebehu. Na vine je často uprednostnenie osobných záujmov predstaviteľov štátnych inštitúcií a tiež ich predstavy o vhodnosti postupov a dôležitosti jednotlivých zdola presadzovaných projektov. Prednosť takmer vždy dostane projekt navrhovaný masovejšie a bližší predstavám úradnej moci.
Nejde výhradne o takzvaný lobizmus, mnohokrát je chybou nedostatočná decentralizácia štátnej moci, kedy zmena nastáva len na papieri a všetky procesy prebiehajú bez väčších zmien v starých, zabehnutých koľajách. O zvýhodňovaní väčších aglomerácii nemožno samozrejme pochybovať, nesmie sa to však diať tak necitlivo, ako k tomu prichádza v našom štáte. Rozvoj vidieka je zatiaľ iba ružovým snom malej hŕstky ľudí a z dedín sa podľa všetkého postupne stávajú len nocľahárne. Ak vôbec existuje stratégia rozvoja slovenského vidieka, existuje opäť len sama pre seba, na papieri.
Mesto Malacky a Malacký okres zápasia s nedostatočnou podporou zo strany štátu. Nespokojných okresov je na Slovensku pravdaže viacero, ale už len kvôli blízkosti hlavného mesta by sa žiadalo venovať Malackému viacej pozornosti. Očakávania po zvolení slovenského hlavného mesta boli vysoké, veď nie je obvyklé, aby bol v tesnej blízkosti nejakého hlavného mesta očividne zaostalý región. Zaostalý v zásadných oblastiach, ako je odkanalizovanosť územia, stav cestnej infraštruktúry, stav historických pamiatok (Levársky, Malacký, Stupavský kaštieľ, Plavecký hrad), dopravná obslužnosť v regióne (riedke autobusové spoje), tiež zaostávaním kvôli problémom s únikom mnohých schopných ľudí do Bratislavy. Pred časom zrušené okresné inštitúcie zatĺkli posledný klinec do rakvy s predstavou o rozvinutom vidieku. Všetko sa vrátilo do starých časov okresu Bratislava-vidiek. Pozitívne zmeny (zriadenie okr. inštitúcií) boli asi iba vyhodením peňazí daňových poplatníkov do vetra. Aj keď sa azda všetko dalo riešiť buď personálnymi, alebo štruktúrnymi zmenami. Každý, kto zrazu po dlhom čase navštívi niektorú z obcí Malackého okresu, ktorej potrebám je zo strany vyšších mocenských kruhov venovaná taká pozornosť, aká je, bude žasnúť nad dojmami z návštevy. Aký obrovský rozdiel, oproti vyčačkaným námestiam väčších aglomerácií, sa tu naskytuje. A ak sa dozvie o chýbajúcej kanalizácii, stave vôd v studniach ľudí, tak zapochybuje o príslušnosti Slovenska k medzinárodným organizáciám, ako sú EÚ a OECD.
Z času na čas sa nesmelo vraví aj o diskriminácii Záhoria. Niektoré skutočnosti tomu aj naozaj nasvedčujú. Veď ako si vysvetliť neúspechom korunované 30 ročné úsilie Malaciek o cestný obchvat a takisto neviem koľkoročné rovnaké úsilie Stupavy? Obrovské množstvo ľudí býva popri hlavnom cestnom ťahu z Bratislavy do Kútov. Po mnohých rokoch utrpenia títo občania už dávno očakávajú odbremenenie ich mesta od tranzitnej dopravy. Nie tak dávno popri ich domoch prechádzal jeden kamión za druhým. Spoplatnením ciest prvej triedy nastalo síce určité zlepšenie, dovolím si však tvrdiť, že v súčasnosti po ceste často prechádzajú kamióny bez diaľničnej známky. Prosím o prepáčenie, ak sa mýlim, ale neverím, že by na tomto úseku niekedy polícia kontrolovala vodičov nákladnej dopravy ohľadom zaplatenia diaľničnej nálepky. A bolo by asi príliš trúfalé, ak by sme od našich kontrolných orgánov žiadali, aby na zmienenom úseku vykonávali kontrolu možnej preťaženosti kamiónov.
Starostovia obcí okresu môžu takisto pozorovať dlhé časové intervaly medzi sviatočnými dňami, kedy ich obec navštívila dopravná hliadka prípadne vybavená aj radarom. A preto sa tak často práve po ich dedine premávajú autá rýchlejšie ako určenou 40-kou.
S avizovanou navrhnutou možnosťou čerpania len pol percenta z objemu prostriedkov, určených z fondov EÚ pre Slovensko, tak môžu starostovia a primátori v najbližších rokoch zabudnúť na odkanalizovanie územia, modernizáciu cestnej infraštruktúry a výraznejšie rozvojové programy. Zúfalá situácia a ešte zúfalejšie vyhliadky možno pominú, ak by tohtoročná zmena vlády priniesla okresu Malacky nové a priaznivejšie vetry. Vo forme zrušenia diskriminačných ustanovení a zmeny prístupu štátnej administratívy k vidieckym samosprávam.
MarekBrna