Senica – Odmäk v uplynulých dňoch odhalil, v akom stave sú cesty v regióne. Väčšinu z nich „zdobia“ výtlky, ktoré nielenže znepríjemňujú život vodičom, ale sú aj hrozbou dopravných kolízií.
Trnavský samosprávny kraj (TTSK) spravuje približne 1570 kilometrov ciest II. a III. triedy. Na to, aby boli v dobrom technickom stave, potrebuje do nich investovať približne 1,3 miliardy korún. Keďže ročne do opráv kraj investuje do 100 miliónov korún, na kvalitných cestách budeme jazdiť až okolo roku 2030.
Prvé zastupiteľstvo TTSK, ktoré bude rokovať aj o rozpočte na rok 2006, sa zíde túto stredu. V predbežnom návrhu z konca minulého roka je na správu a údržbu ciest plánovaných 260 miliónov korún. „Je to približne o 20 miliónov viac ako v roku 2005. Tieto peniaze sú však na správu a údržbu, nie na opravy ciest,“ informoval nás hovorca TTSK Ivan Krajčovič.
Zo spomínanej sumy sa použije okolo 65 miliónov korún na mzdy pracovníkov. „Približne 90 miliónov korún pohltia bežné opravy ciest ako frézovanie hrboľov, zalievanie dier v asfaltových povrchoch po zime, dilatačných špár na mostoch, spevňovanie okrajov, oprava odtokov a podobne. Zvyšok do 260 miliónov Sk sú položky na kosenie trávy pri cestách, obnova značenia, natieranie zábradlí, materiálu, pohonné hmoty, obnovu zelene, nákup inertného materiálu na zimný posyp, posypovej soli, zametanie ciest a podobne. To všetko zahŕňa samosprávny kraj do fondu bežných výdavkov v rámci správy a údržby ciest. Na kapitálové výdavky je vyčlenených 13 miliónov korún. Sú určené na nákup strojov a výstavbu budov, prístreškov,“ dodáva Ivan Krajčovič.
Na Záhorí sú v dezolátnom stave najmä cesty I. triedy, o ktoré sa stará Slovenská správa ciest. V oboch organizáciách však platí, že do 15. marca sa riadia harmonogramom zimného dispečingu. Až potom začnú cestári mapovať situáciu po zime a opravovať havarijné stavy. Vodičom motorových vozidiel teda zostáva ešte minimálne mesiac prechádzať po cestách so zaťatými zubami a dúfať, že si nepoškodia automobily.
Gabo Kopúnek
FOTO:autor