Trnava - Celoslovenského testovania vedomostí sa minulý týždeň malo zúčastniť 65-tisíc deviatakov. Tí, ktorí sa MONITORU 9 nemohli zúčastniť, budú testy písať v náhradnom termíne 14. marca. Novinkou testovania bolo, že testovania sa po prvý raz zúčastnia aj žiaci so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Výnimku mali deti s mentálnym postihnutím. Pre týchto žiakov sa obsah a náročnosť testov nezmenil, na rozdiel od rovesníkov však mali viac času na vypracovanie testov. Ich testy boli navyše aj graficky upravené a okrem pomôcok mohli mať pri sebe aj osobného asistenta.
Testy MONITORU 9 vychádzali z učiva od 5. ročníka až po prvý polrok 9. ročníka ZŠ. Obsahovali po 30 úloh. Na matematiku mali žiaci 90 minút a 60 minút na materinský jazyk a literatúru.
O objektivite takéhoto monitorovania deviatakov však možno polemizovať. Hoci Štátna školská inšpekcia plánovala v spolupráci s krajskými školskými úradmi náhodnými kontrolami v školách a na rozdiel od minulých rokov mali byť po prvý raz prítomní na testovaní aj delegovaní zástupcovia stredných škôl, veselo sa opisovalo. Aj o náročnosti testov sa dá pochybovať, pretože pri ich riešení dosahovali 95 percentnú úspešnosť aj dvanásťroční školáci.
Výsledky Monitoru 9 majú preukázať kvalitu vyučovania na jednotlivých základných školách. Ak berieme do úvahy, že dnešné školstvo je závislé na počte žiakov v triede, žiaden z riaditeľov týchto škôl by nehazardoval s vlastnou existenciou len preto, aby vyšli najavo slabšie výchovno-vzdelávacie výsledky. Rodičia by do takej školy dieťa nedali. Na druhej strane ani učiteľ nie je hlúpy, lebo slabé výsledky by ohrozili jeho zamestnanie.
Otázka znie, načo sú takéto testovania? S nedostatkom žiakov bojujú aj stredné školy, ktoré sú tiež finančne závislé od ich počtu. Kde sú tie časy, keď žiak so zníženou známkou zo správania alebo zlým prospechom nemal šancu študovať na gymnáziu či strednej odbornej škole.
Výsledky monitorovania budú spracované najneskôr do 20. marca a následne vyhlásené ministerstvom školstva. Prihláška každého deviataka na strednú školu už bude obsahovať údaj o tom, ako obstál v testovaní z oboch predmetov. Riaditeľ strednej školy je povinný pri prijímačkách brať do úvahy aj výsledky MONITORU 9. Miera zohľadnenia je však v jeho kompetencii.
Dnes o všetkom rozhodujú peniaze. Bez nich neprežijú ani školy, ani učitelia. Tak prečo neuspokojiť ministra školstva, vedenie školy a seba tiež výbornými výsledkami. Väčšine žiakom a rodičom je to totiž jedno. Gabo Kopúnek