Rodičia detí všetkých vekových kategórií dobre poznajú otrepané pravidlo, že s malými deťmi sú malé starosti, s veľkými veľké. Niekedy to však môže platiť aj naopak. Stačí si predstaviť troj-štvorročného potomka vo fáze vzdoru, s ktorým nepohne dobré ani zlé slovo. Neskôr pribudnú trampoty v škôlke a sotva sa kto nazdá, je tu škola a nastanú zlé časy pre dieťa. Častokrát, bohužiaľ, aj pre učiteľov a spolužiakov nezvládnutého synčeka či rozmaznanej dcérušky.
Ak rodičia nezachytia varovné signály včas, môže sa stať, že na akýkoľvek výchovný zásah bude neskoro.
Aké možnosti majú rodičia a pedagógovia, ktorí nevedia, ako si poradiť s problémovým dieťaťom? V každom prípade by mali pri prvých náznakoch abnormálneho správania, či už agresívneho alebo naopak príliš utiahnutého, vyhľadať odbornú pomoc.
Navštívili sme Pedagogicko-psychologickú poradňu v Senici, inštitúciu, ktorá má v kompetencii individuálny prístup k poradenstvu a psychologickej pomoci deťom a mladým ľuďom od 3 do 18 rokov. Psychologička Mgr. Hana Bzdúšková nás informovala, že v poradni pravidelne pôsobia traja psychológovia, dvaja špeciálni pedagógovia, dvaja sociálni pracovníci a jeden kontaktár. Práce majú dosť, takpovediac nad hlavu. Zaoberajú sa ťažkosťami detí v učení, výchovnými problémami, osobnými a vzťahovými krízami, radia pri voľbe povolania, organizujú poradenstvo pre učiteľov a rodičov. Zaoberajú sa hodnotením školskej zrelosti detí pred zápismi do základných škôl. V aktuálnej databáze evidujú viac ako 500 detí.
Najčastejšími problémami, s ktorými sa deti obracajú na tunajších pracovníkov, sú ťažkosti s učením. Hana Bzdúšková otvorene pripustila, že súčasný systém vzdelávania je nastavený na viac ako priemerný intelekt a časť detí, ktorá kritériá nespĺňa, má malú šancu, že bude prospievať bez problémov. Nároky škôl a rodičov na kvalitu výsledkov žiakov stresuje a prináša aj ďalšie psychické problémy. Ak sa rýchlo neposkytne pomoc, dieťa skončí v bludnom kruhu. Najťažšie chvíle takéto deti prežívajú pred vysvedčením, hlavne koncoročným. Psychológovia preto apelujú na rodičov, aby správne zhodnocovali možnosti svojich detí a svoj vlastný prínos k ich výsledkom.
Osobitnou kapitolou je detská agresivita, najčastejšie ventilovaná v školách a ústiaca až do šikanovania slabších spolužiakov. V mnohých prípadoch sa práve takto odzrkadľujú problémy vo vzťahoch rodičov alebo dôsledky z rozpadu rodiny. Ak existuje spolupráca rodičov dieťaťa so školou a psychológom, je to lepší prípad. Horší je, ak prvý signál psychológovi dá škola a rodičia nie sú ochotní priznať, že s ich dieťaťom niečo nie je v poriadku. Obvykle obviňujú školu a okolie, že žiaka očierňujú a chcú sa mu pomstiť.
Vzťahové problémy prežívajú častejšie mladí ľudia medzi 13 – 18 rokmi. Stredoškoláci prichádzajú na prvý kontakt s psychológom sami. Ak je ich problém vážnejší, vyžaduje sa spolupráca s rodičom.
Využiť služby pedagogicko-psychologickej poradne nie je hanbou ani priznaním duševnej slabosti. Odborné poradenstvo, ktoré tu poskytujú, môže v mnohých prípadoch zachrániť ľudský život alebo ho aspoň podstatne zmeniť k lepšiemu. AndreaEngelová