V skalickom regióne ubudlo od 9. decembra 2005 41 autobusových spojov na jedenástich linkách. Poslanci Trnavského samosprávneho kraja (TTSK) s návrhom súkromného dopravcu SKAND Skalica súhlasili. Vo všetkých prípadoch išlo o spoje, ktoré dosahovali stratu od 10 do 21 korún na kilometer.
TTSK, hoci mu tak zákon neukladá, oslovil všetkých 249 starostov obcí, aby predložili požiadavky na zmeny poriadkov, ozvali sa však iba traja starostovia. S ostatnými rokoval prepravca. Zákon ukladá samosprávnemu kraju, aby dotoval dopravu po hranicu oprávnených nákladov dopravcu, financií je však stále málo. V roku 2004 dotoval medzimestskú autobusovú dopravu sumou 109 miliónov korún, v tomto roku bola dotácia 132 miliónov korún a v budúcom roku je na dotácie plánovaná suma 150 miliónov korún. Skalický dopravca zrušil spoje o celkovej dĺžke 50 tisíc kilometrov.
Podobné opatrenia rozhodne nikoho zo zainteresovaných nepotešia a cestujúcich zvlášť. V prvom rade sme boli zvedaví na stanovisko riaditeľa SKAND Skalica Petra Samsona.
„Nakoľko autobusová doprava, ktorú realizujeme, vyprodukovala stratu okolo 500 tisíc korún, boli sme nútení redukovať nerentabilné spoje. Robili sme však všetko pre to, aby sme nepoškodili pracujúcich počas pracovných dní v jednotlivých obciach. Analyzovali sme obdobie medzi januárom a augustom roku 2005, ďalšie obdobie prehodnocujeme. Je možné, že niektoré rozhodnutia budeme korigovať a spoje na týchto linkách obnovíme. V súčasnej dobe totiž nie je možné realizovať sociálnu politiku a musíme sa prispôsobovať podmienkam, aké v tomto štáte sú. Starostovia obcí, ktoré naše nové opatrenia postihnú, mali možnosť vyjadriť sa vopred,“ uviedol P. Samson pre naše noviny.
Podľa riaditeľa SKAND šlo hlavne o zrušenie nevyužívaných spojov, o ktoré takmer nebol záujem. Ale – naozaj nebol? Dajme slovo zástupcom občanov obcí, ktorých sa uvedené opatrenia dotýkajú.
Jednou z nich je Mokrý Háj neďaleko Skalice. V pracovných dňoch je tam spojenie relatívne dobré, zato v sobotu a v nedeľu je to po súčasnej redukcii skrátka pod kritiku. Pracovníčka Obecného úradu v Mokrom Háji Eva Holubíková nám povedala, že teraz posledný autobus do Skalice odchádza o 16. hodine, čo rozhodne nestačí. V obci je Domov dôchodcov a návštevy, ktoré nie sú motorizované, majú problémy so spojením. Rovnako aj obyvatelia obce, ktorí pracujú v Skalici a ich povinnosti vyžadujú víkendové služby. Zatiaľ to riešia vlastnými autami, ale nie všetci ich majú a opatrenie SKAND ich zaskočilo.
Podobne smutní sú obyvatelia Unína. Starosta Štefan Andel je znechutený zo zrušenia spojov zo Skalice, ako aj diaľkového autobusu do Bratislavy. Nemal možnosť vyjadriť sa k týmto zmenám, bol postavený pred hotovú vec. Privítal by, keby zodpovední porozmýšľali o prehodnotení cestovného poriadku, pretože mladí ľudia cestujúci do škôl či do práce v Bratislave majú naozaj čo robiť, aby sa dostali na miesto určenia.
V Častkove to vyzerá tak, že starosta Štefan Juráš sa až od občanov dozvedá, ktoré spoje chýbajú. SKAND Skalica sa neobťažoval dodať im ani nový cestovný poriadok a zrušené spoje evidujú akurát občania, ktorí nimi dosiaľ cestovali. Podľa starostu tu zlyhala tá najelementárnejšia komunikácia. O tom, že by zaujali stanovisko k pripravovaným opatreniam, tu nemohlo byť ani reči. Takže – kde ostala proklamovaná informovanosť, možnosť vyjadriť sa k vhodnosti či nevhodnosti nového cestovného poriadku?
Vysvetlenie (či aspoň domnienka) zrušení spojov by bolo ešte jedno. Prevádzkovateľ ponúkne obnovenie liniek – za poplatok od obcí. Ak sa v rozpočte peniaze nenájdu, občania budú mať smolu. A tak pred nimi stojí ešte možnosť kúpiť si autá alebo odsťahovať sa do miest s pracovnými príležitosťami. Čo ako vieme, nebude vôbec jednoduché a pre niektoré obce to môže znamenať posledné klince do rakvy ich existencie a rozpočtu. AndreaEngelová