Senica - Rekonštrukcia hlavnej senickej svetelnej križovatky sa dostala do finálneho štádia a od 28. októbra slúži svojmu účelu. Horšie je, že motoristi čakajú na zelenú dlhšie, ako boli zvyknutí počas fungovania starej signalizácie. Dôsledkom sú nepríjemné dopravné zápchy a v špičke sa vytvárajú dlhé rady áut. Nie je zriedkavosťou vidieť, ako autá prichádzajúce v smere od Holíča zastavujú už pred odbočkou na Mudrochovu ulicu.
Zmätení sú aj chodci, ktorí postávajú pred prechodom a čakajú, kedy pre nich naskočí zelená. Nevedia totiž, že ak chcú prejsť cez križovatku z Hviezdoslavovej ulice na Štefánikovu na zelenú, musia najskôr stlačiť dotykové tlačidlo na stĺpe svetelnej signalizácie. Na týchto stĺpoch však chýba upozornenie a nie každý chodec vie, na čo malá žltá skrinka slúži.
Od primátora mesta Ľubomíra Parízka sme sa dozvedeli, že dodávateľská firma Elsig stále „dolaďuje“ naprogramovanie koordinácie svetelných signálov podľa aktuálnej frekvencie dopravy a chodcov. Nakoľko súčasný systém bol nastavovaný odhadom, časy prepúšťania áut zo všetkých smerov zatiaľ celkom nekorešpondujú s požiadavkami. V priebehu jedného až dvoch mesiacov špecialisti firmy Elsig preprogramujú spínanie signálov tak, aby čakacie doby boli čo najoptimálnejšie.
Inak to však vidia dispečeri autobusovej dopravy v Senici a tvrdia, že žiadny monitoring sa nerobí. Vedenie SAD bolo totiž informované, že na preprogramovanie časov priepustnosti treba podať osobitnú písomnú požiadavku na mesto, ktoré si následný monitoring musí u firmy Elsig objednať. Dispečeri nie sú so súčasným stavom na svetelnej križovatke spokojní, pretože dlhé kolóny áut častokrát zasahujú až po vjazd k Lidlu a znemožňujú výjazd autobusov zo stanice.
Nová svetelná signalizácia urobila križovatku bezpečnejšou. Kompetentní pracovníci by však mali pouvažovať nielen na zlepšenie jej priepustnosti v ranných a popoludňajších hodinách, ale aj nad informovanosťou chodcov a pri dotykových spínačoch umiestniť zrozumiteľnú inštrukciu na ich používanie.
Andrea Engelová