ený, našiel si čas na náš rozhovor.
Pán primátor, ako hodnotíte súčasné dianie v meste?
„Mnohé sa počas mojej neprítomnosti udialo, predovšetkým sa pokračovalo v investíciách do škôl, na tie kladieme veľký dôraz. V ďalšom období nás čaká prehodnotenie rozpočtu, ktorý má isté finančné rezervy. Na najbližšom zasadnutí mestského zastupiteľstva predložím návrh na využitie voľných rezerv. Ak mám byť konkrétny – v niektorých častiach Malaciek chceme vybudovať parkoviská a rozšíriť parkovacie miesta. Týka sa to Ulice 1.mája a sídliska Juh, ktoré sú kritickými miestami. Budem sa snažiť získať podporu zastupiteľstva pre ďalší zámer - rekonštrukciu Záhoráckej ulice. Je to veľká investícia a navrhujem, aby sme ju rozložili na niekoľko rokov. Pravdepodobne začiatkom budúceho roka by bola rekonštruovaná jedna strana ulice, od križovatky po Pribinovu. Odhad investičných nákladov je na úrovni 10 miliónov korún. Koncom tohto alebo začiatkom budúceho roka otvoríme na mestskom úrade klientské centrum, ktoré občanom výrazne uľahčí vybavovanie úradných záležitostí. Projekt klientského centra realizujeme s prispením Európskeho sociálneho fondu. Pripravujeme aj zavedenie kamerového systému v uliciach mesta. Naň sme získali prostriedky zo štátneho rozpočtu.“
Ako to vyzerá s projektom rekonštrukcie čistiarne odpadových vôd?
„Projekt, ktorý vypracovalo mesto, bol úspešný a na 2. etapu rekonštrukcie ČOV sme získali 25 miliónov korún. V priebehu budúceho roka by sa rekonštrukcia ČOV mala dokončiť. Je to dôležitý krok pre rozvoj mesta, za ktorým môže nasledovať dobudovanie kanalizácie.“
Pán primátor, občania sa sťažujú na služby MHD v Malackách.
„Áno, o tomto probléme viem. Mám na služby správcu MHD, ktorým je spoločnosť SAD Bratislava, názor veľmi kritický. Po transformácii spoločnosti som očakával zlepšenie služieb. Vnímam to tak, že len z politických dôvodov - keďže onedlho budú voľby do samosprávnych krajov – sa umelo udržiava stav agónie. No po voľbách, možno po novom roku, sa budú radikálne spoje rušiť, alebo obmedzovať služby mestskej hromadnej dopravy v Malackách. Skutočne tomu nerozumiem: ak príde podnikateľský subjekt, a SAD Bratislava už je obchodnou spoločnosťou, nemal by povedať: „však nám dajte na to nejaké milióny, my vám MHD zachováme.“ Ja mám na to iný názor: nech nám oni dajú to, čo sprivatizovali vrátane autobusov a mesto si bude robiť MHD samo. Mnohí Malačania ani nevedia, akých zástupcov majú v poslaneckom zbore Bratislavského samosprávneho kraja. Podľa mňa presadili veľmi málo vecí pre náš okres a mesto. K ich práci som veľmi kritický a dúfam, že ľudia pri terajších voľbách budú dobre zvažovať, koho si vyberú.“
V čom konkrétne nie ste spokojný s prácou poslancov za malacký okres?
„Určite mohli viac zabojovať za investície do dopravnej infraštruktúry, mám na mysli vybudovanie obchvatov miest. V Malackách sa nemôžeme výraznejšie pohnúť v oblasti rozvoja kvôli chýbajúcemu obchvatu. A práve toto je parketa, kde mohli poslanci BSK veci dotiahnuť a získať na to peniaze. Očakávam od poslancov, aby presadili vybudovanie obchvatu Malaciek, čo by výrazne pomohlo doprave v meste.“
Vraj ste nespokojný aj s dôsledkami fiškálnej decentralizácie. Dopadli pri nej Malacky naozaj tak zle?
„Nechcem, aby to vyzeralo, že sa iba sťažujeme, ale som veľmi kritický k pôsobeniu súčasnej vládnej garnitúry. Tým však nechcem obhajovať nejakú inú. Keď však vláda deklaruje, že je pravicová, tak v prípade decentralizácie to vôbec nevnímam ako pravicové riešenie. Chýba v ňom totiž akákoľvek motivácia. Nakoniec to prebehlo tak, že okres Malacky je okresom, ktorý dostal menej peňazí, ako minulý rok. A mesto Malacky suverénne najviac zo všetkých miest doplatilo na fiškálnu decentralizáciu, potvrdzuje to zoznam miest s uvedením výšky príspevku.“
Marek Brna