
Na letisku v Piešťanoch sa po 20-ich rokoch opäť pretekalo
Hoci má Slovensko bohatú motoristickú minulosť i prítomnosť, chýba mu klasický okruh, kde by sa mohli organizovať súťaže áut na okruhu. V Piešťanoch sa uplynulý týždeň rozhodli po dvadsiatich rokoch oživiť tradíciu motoristických pretekov na okruhu, ktorých sa zúčastnili popredné domáce tímy. Medzi pretekármi nechýbal ani Skaličan Miroslav Horňák, ktorého, pre spomínanú absenciu okruhu, skôr poznajú fanúšikovia motoristického športu v zahraničí. Keďže v súčasnosti Miro preteká na Porsche za rakúsky tím Renauer Motorsport, aby sa mohol zúčastniť čisto slovenských pretekov, musel „prestúpiť“ do tímu Autoracing Club Bratislava skúseného pretekára Miroslava Konôpku. Spolu s ním i s prezidentom Slovenskej asociácie motorového športu Dušanom Koblížkom, vytvorili nebezpečnú konkurenciu ostatným v kategórii pretekov s kubatúrou nad dva litre.
Nedokončené preteky
V Piešťanoch Miro Horňák jazdil na Porsche 911 Carrera, Dušan Koblížek na BMW M3 a Miro Konôpka na Dodge Vipper. Jedinými konkurentmi v kategórii im boli Rudolf Machánek na Mercedese a István Racz na Porsche. V piatkových tréningových jazdách si Miro Horňák vybojoval piate miesto, takže v sobotu jazdil až z tretej rady. V prvom závode skončil na 5. mieste, druhý nedokončil. „Nemohol som radiť rýchlosti,“ povedal nám tesne po zájdení do depa sklamaný Miro. Druhý pretek, ktorý mal byť aj akousi exhibíciou pre divákov, nedokončil ani Miro Konôpka. Ten na svojom Vipperi najskôr viedol, potom prepustil vedenie na niekoľko kôl najväčším konkurentom a keď sa chcel vrátiť opäť do „hry“ vybehol z trate a stratil prednú kapotu. Aj napriek tomu, že zmenou aerodynamiky auto stratilo stabilitu, rozhodol sa v pretekoch pokračovať. Po dvoch kolách však havaroval opäť.
Politici za volantom
V pretekárskom aute zn. Seat si v tejto triede pretek vyskúšal aj podpredseda vlády SR Viliam Veteška. Hoci nepatril medzi favoritov, rýchle auto vedel skrotiť a preteky so cťou dokončil. Nesúťažne si do pretekárskeho auta sadol i jeho kolega z poslaneckej lavice Tibor Mikuš, ktorý prišiel podporiť „nový“ tím Mira Horňáka. K sponzorom tímu patrili aj súrodenci Zdenko a Karol Čambalovci z Holíča, ktorých otec patril k elite slovenských motoristických pretekárov. „Preteky a ich organizácia ma utvrdili v názore, že podobné motoristické podujatie k kalendári pretekov na Slovensku chýba. Je dobré, ak sa oživí tradícia, no lepšie je, ak sa v nej pokračuje. Preto už dnes môžem povedať, že sa ako vyšší územný celok budeme snažiť v čo najväčšej miere podporiť organizáciu pretekov na piešťanskom okruhu v budúcom roku,“ prezradil nám Zdenko Čambal, ktorý je inak poslancom TTSK.
Miro Horňák túži
jazdiť FIA GT
Hoci Miro Horňák neskrýval sklamanie z nedokončeného preteku, v podstate bol spokojný. „Auto, na ktorom som jazdil, nemohlo konkurovať silnejším strojom. Pre mňa bolo skôr dôležité, aby sme Slovákom ukázali, že majú špičkových jazdcov aj v tomto druhu motoristického športu. Keďže na Slovensku nie je vybudovaný okruh, Majstrovstvá Slovenska sa jazdia v zahraničí. V Čechách, Poľsku, Maďarsku. A tam, okrem niekoľkých zanietených, nikto nechodí. Pritom slovenskí jazdci patria k stredoeurópskej špičke.“
Ako sme už spomínali, Miro Horňák tento rok jazdí za rakúsky tím. „Spolu s Clausom Schmunkom sme vytvorili dvojicu, ktorá v Porsche 911 GT3 RS jazdí otvorené medzinárodné Majstrovstvá ČR na okruhu. V priebežnom hodnotení sme na treťom mieste. V budúcom roku by sme s Clausom chceli jazdiť súťaž FIA GT, čo sú vlastne Majstrovstvá sveta v tejto triede.“
Na okruhu v Moste sa Miro s Clausom naposledy predstavili 12. až 14. augusta. „Naše auto v preteku viedlo, no o dobrú pozíciu nás pripravila nešťastná kolízia s jazdcom o kolo pozadu, ktorý do mňa pri predbiehaní zboku narazil a poškodil koleso. Musel som zájsť do boxu a napokon sme skončili štvrtí.“ Miro posledné kolo Majstrovstiev ČR odštartuje v septembri v Moste a posledný pretek , tzv. epilóg, 8. októbra na Masarykovom okruhu v Brne. Želáme mu, aby ich posádka náročný záver zvládla a vždy stála na stupni víťazov.
Výsledky
Na štarte MSR automobilov na okruhu, ktoré sa po 14 rokoch cez víkend opäť uskutočnili na piešťanskom letisku, sa zišlo 43 jazdcov v troch kategóriách – do 2000 cm3, nad 2000 cm3 a veteráni. Do 2000 cm3 sa z víťazstva tešil v oboch jazdách Jaroslav Homola na Citroene, nad 2000 cm3 Miroslav Konôpka na automobile Dodge Vipper GTS a Rudolf Machánek na Porsche 911. V kategórii veteránov bol najrýchlejší Ľubomír Valko na Škode 130 RS.
Matador Cena Slovenska:
nad 2000 cm3: 1. jazda: 1. Miroslav Konôpka (Autoracing Klub Bratislava/Dodge Vipper GTS), 2. Rudolf Machánek (Machánek Racing/Mercedes-Benz CLKDT), 3. Viliam Liedl (AST Presskam/Audi).
2. jazda: 1. Rudolf Machánek, 2. István Racz (Machánek Racing/Porsche 911 GT3 RS), 3. Viliam Liedl.
do 2000 cm: 1. jazda: 1. Jaroslav Homola (Team Citroen/Citroen C2 S1600), 2. Vladimír Rolík (V.R. Bico Racing/Honda Civic), 3. Peter Szilágyi (Fiat Punto 18).
2. jazda: 1. Jaroslav Homola, 2. Vladimír Rolík, 3. Peter Szilágyi, veteráni: 1. Ľubomír Valko (Valko Lubomír/Škoda 130 RS), 2. Miroslav Ščibravý (Ščibravý Miroslav/Škoda 130 RS), 3. Jozef Šorman (Racing Team Šorman/Škoda 130 RS)
- gak -