MALACKY. Sú veselí, bezprostrední a majú svoje typické nárečie. Záhoráci majú špecifický slovník, podľa ktorého ich ľahko rozoznáte.
Namiesto slovného spojenia – ja jem, povedia – ja ím. Blato vyslovujú buato, mlieko – mléko, diera – dzíra, kôň - kúň a kapustu nazývajú zelé.
Malacky sú okresným mestom a centrom Dolného Záhoria. Európska štúdia z roku 2009 vyhodnotila región mesta ako najvhodnejšia lokalita pre investície v Európe z hľadiska infraštruktúry, vzdelanostnej úrovne či ceny pracovnej sily.
„Žije sa nám tu celkom dobre. Je tu výborná občianska vybavenosť. Dostatok škôlok, škôl, úradov. Je tu aj nemocnica s poliklinikou,“ vraví Eva, ktorá žije v Malackách osemnásť rokov.
Výhodou je blízkosť hraníc či nemocnica
Malacky sú v tesnej blízkosti hraníc s Českou republikou, Maďarskom i Rakúskom. Cez mesto prechádza diaľnica D2 aj medzinárodná železničná trať Praha – Bratislava.
„Veľkou výhodou je blízkosť Bratislavy, prípadne Čiech a Rakúska, kde mnohí ľudia pracujú a nakupujú,“ prezrádza Eva.
Hoci sú Malacky menším okresným mestom, jej obyvatelia podobne ako v Pezinku a v Senci majú k dispozícii viaceré služby a úrady. A tiež nemocnicu, ktorá v Pezinku a v Senci chýba.
Šťastné bývanie
Sieť regionálnych novín MY spustila špeciálny projekt - mapuje Šťastné bývanie Slovákov. Ktoré lokality prinášajú dostupné bývanie, ktoré spájajú dobré pracovné príležitosti i občiansku vybavenosť? Kde naopak nájdeme pokoj od mestského hluku a rýchleho života?
Počas mesiacov máj a jún sa bližšie pozrieme na Šťastné bývanie pri Bratislave. Hlavné mesto láka najmä pracovnými príležitosťami ľudí z celého Slovenska.
Kde sa však s rodinou usadiť v okolí hlavného mesta? V rýchlo rastúcich satelitoch alebo v blízkych okresných mestách?
My vám prinesieme informácie, výber necháme už na vás.
„Nemocnica s poliklinikou funguje dobre, bola však zrušená pohotovostná služba, nakoľko nebola finančne dostatočne krytá a pohotovosť sa presunula do Nemocnice Bory,“ naznačila Eva.
S kvalitou občianskej vybavenosti, stúpajú v meste aj ceny nehnuteľností. Stále sú však o čosi lacnejšie ako v neďalekom Pezinku.
„Nevýhodou sú aj vysoké dane, neupravené cesty, chodníky a dlhé rozkopávky,“ vymenúva Eva.
Pozitívom sú aj cyklotrasy
V Malackách je veľký Zámocký park s kaštieľom, ktorý podľa viacerých obyvateľov mesta nie je dostatočne využívaný.
„Stále sa dáva malý dôraz na rozvoj kultúrno-spoločenských aktivít. Je to lepšie ako v minulosti, ale Zámocký park a kaštieľ si zaslúžia renováciu,“ tvrdí Roman z Malaciek.
Podľa neho mestu chýba rozvinutejší park či pešia sezóna, kde by si s rodinou či kamarátmi mohli posedieť pri káve a porozprávať sa.

„Privítali by sme aj viac priestorov pre deti a tínedžerov na športovanie alebo záujmové krúžky a činnosti pre dospelých,“ dodal.
V meste sa v poslednom období postavila nová športová hala a budujú sa aj nové cyklotrasy.
„Cyklotrasy sú výborné, dá sa po nich prejsť plynulo do Česka i Rakúska,“ uviedol Roman.
Podľa jeho manželky Evy sú však často vytvorené na úkor parkovacích miest a chodníkov.
Dochádzanie do Bratislavy je zdĺhavé
Tradičným problémom okolitých miest pri Bratislave je doprava. Dopravný analytik Jozef Drahovský tvrdí, že doprava sa komplikuje najmä počas rannej špičky, keď sa tisícky šoférov presúvajú za prácou do hlavného mesta.
„Ak hustota dopravy narastie a nájde sa vozidlo, ktoré spomalí dopravu, tak tam dôjde k nahromadeniu dopravy, ktorej rozpustenie trvá veľmi dlho. Takéto deje nastávajú na viacerých miestach, ťažko určiť, ktoré z nich je najväčšie,“ reagoval Drahovský na otázku, čo patrí medzi najväčšie ťažkosti príjazdu do Bratislavy z okolia.
Dostupnosť z Malaciek je vďaka diaľnici D2 na prvý pohľad zaujímavá, je tam však viacero premenných. Záleží od času počas dňa, objemu dopravy na diaľnici a či sa neudeje pred Bratislavou niečo mimoriadne. Niekedy je to plynulé podľa analytika, inokedy zasa môžete rátať aj s viachodinovým zdržaním.
„Dochádzanie v čase špičky je veľmi negatívna skúsenosť. Najmä preto, že sa doprava lievikovito zbieha od diaľnice D2,“ vysvetľuje Roman.
Záhoráčtina je vtipná, nie však v škole
V čase dopravnej špičky mu z Malaciek do bratislavského obchodného centra pri Dunaji trvá aj hodinu a trištvrte. Tú istú trasu pritom dokáže zvládnuť aj za necelú polhodinu.
Keďže veľké množstvo áut prechádza medzi diaľnicami D2 a D1, podľa neho by mohlo byť riešením prepojenie diaľnice D1 cez Pezinskú babu na diaľnicu D2.

Dopravné zápchy sa vytvárajú aj priamo v Malackách pri prechádzaní cez centrum mesta. Podľa Evy by to mohlo vyriešiť otvorenie ďalšieho prejazdu cez koľajnice na Rádku.
Celkovo však život v Malackách považujú manželia za príjemný.
„Nevadí nám ani Záhoráčtina, ktorá je často vtipná, pokiaľ ňou nerozprávajú učiteľky v škole,“ zhodujú sa.