Romantickí podvodníci útočia najmä na ženy v strednom veku, muži sa často stretávajú s vydieraním po jednorazových sexuálnych zážitkoch. Na pozore by mali byť aj rodičia tínedžerov. V online priestore totiž útočia aj sexuálni predátori.
ZUZANA JURÁNEKOVÁ je odbornou poradkyňou v občianskom združení IPčko, ktoré poskytuje anonymnú, bezplatnú a nonstop dostupnú psychologickú pomoc. Venuje sa tiež témam, ktoré sa týkajú online prostredia a poskytovaniu podpory a pomoci ľuďom, ktorí zažili online podvody. Vysvetľuje, aké varovné signály si na internete treba všímať.
Ako ste sa dostali k pomoci obetiam online podvodov?
V rámci služieb IPčka je naším cieľom byť blízko ľuďom, ktorí v živote zažívajú niečo ťažké. Obracajú sa na nás ľudia s rôznymi problémami, takže nie sme špecifikovaní na konkrétnu tému, ale najviac nás kontaktujú ľudia v krízových situáciách.

Všimli sme si trend v období pandémie, že čoraz častejšie sa na nás obracali muži aj ženy, ktorí sa stretli s online podvodníkmi, ale aj mladí ľudia, ktorých obťažoval a vydieral kybergroomer – sexuálny predátor. Ten s mladým človekom nadviaže dôverný vzťah, na konci ktorého je sexuálne zneužívanie, vydieranie a zastrašovanie.
Ženy v strednom veku sa častejšie stretli s online romantickými podvodníkmi a prichádzali o peniaze. Boli to však aj muži, ktorí mali skôr jednorazové sexuálne zážitky so ženami na internete, z ktorých vznikli videá a cez ne ich neskôr vydierali.
V článku sa dozviete:
- Akú techniku využívajú online podvodníci a sexuálni predátori,
- či romantickým podvodníkom častejšie naletia muži alebo ženy,
- kedy sa treba obrátiť na políciu a čo robiť, ak sme podvodníkovi naleteli.
Obete nespája len to, že prišli o peniaze, ale cítili hanbu, stratu dôvery, vlastné zlyhanie a sklamanie. S podvodníkmi mali ženy alebo mladí ľudia čistý a úprimný vzťah, verili im.
Ide tu o stratu dôvery, zlomené srdce a pocit hanby pred rodinnými príslušníkmi či priateľmi. S tým súvisí aj pocit neistoty z finančnej straty. Chceli to dať zo seba von a nemali nikoho, komu by sa mohli zdôveriť, pretože sa báli nepochopenia a súdenia. U nás mohli zostať v anonymite.
Majú podvodníci vytypovaný nejaký konkrétny typ človeka, na ktorého útočia?
Väčšinou platí, že podvodníci si vyberaj cielene ľudí s príjmom a tých, ktorí majú možnosť zobrať si prípadne pôžičku z banky. Online romantickí podvodníci si zväčša vyberajú ženy, prichádzajú vám napríklad povestné žiadosti o priateľstvo na sociálnej sieti od mužov s uniformami.
Podvody sú dnes už o mnoho sofistikovanejšie, funguje aj umelá inteligencia, generujú falošné profily. Ich cieľom je získať peniaze, ktoré mladí ľudia nemajú. Na tých sú zameraní skôr sexuálni predátori.
Podvedení boli častejšie muži alebo ženy?
Minulý rok sme zaznamenali až 220-percentný nárast (v porovnaní s rokom 2022) v téme, ktorá sa týka fenoménov internetu. Mali sme sedemtisíc rozhovorov ohľadom všetkého, čo sa týkalo internetu. V 54-percentách šlo o ženy.
Najdominantnejšou vekovou skupinou boli mladí ľudia do 30 rokov. Stretávajú sa s kyberšikanou, kybergroomingom, nenávistnými prejavmi, hoaxami alebo radikalizáciou.
Okolo 430 rozhovorov sa týkalo romantických podvodov, asi 225 vydierania, okolo 200 kontaktov bolo spojených s phishingovými podvodmi. Za prvý polrok 2024 sme mali už päťtisíc rozhovorov v online témach.
Aké sú varovné signály?
Hnacím motorom je emócia. Začínajú teda milými správami. Chcú nadviazať komunikáciu, ktorú zintenzívňujú. Postupne vás sťahujú na osobnejší komunikačný kanál. Píšu denne a intenzívne. V prípade online romantických podvodov nedochádza k videorozhovorom, pretože ide o falošné profily a nemajú vám čo ukázať.
Vystupujú napríklad ako lekári a vojaci na misiách, so silným životným príbehom a majú veľkú databázu výhovoriek, prečo nemôžu telefonovať. Na všetko majú pripravený nejaký krok alebo odpoveď. Tak veľmi napĺňajú prirodzené ľudské potreby, že viac konáme emocionálne ako racionálne.
V celom tomto mechanizme online romantických podvodov funguje aj dezinhibičný efekt, teda znižovanie zábran a opatrnosti ľudí v online priestore v dôsledku pocitu anonymity.
Čo to znamená?
Sme anonymní, čiže môžeme mať akúkoľvek identitu, sme „neviditeľní“, môžeme písať odkiaľ chceme. Komunikácia online je odlišná ako komunikacia tvárou v tvár. Správu si môžeme prečítať kedy chceme. Odpovede si môžeme premyslieť, prepísať, odoslať. Využívame emotikony a giphy. Do slov, ktoré si čítame, vkladáme naše vlastné predpoklady, očakávania, sny a túžby, dokonca si tieto napísané slová vie náš mozog aj „ozvučiť“.
Správy, ktoré čítame, vidíme tak, ako ich chceme vidieť. Je to premyslený proces manipulácie. Ak ste zažili sklamanie vo vzťahoch, boli ste možno nejaký čas osamelí a zrazu vám do života vstúpi niekto, kto vám začne tieto potreby napĺňať intenzívne, je pomerne ľahké tomu uveriť. A tie ženy do toho vzťahu idú tak naozaj, úprimne a veria tomu, že ten vzťah je úprimný a skutočný.