HOLÍČ. Mesto Holíč navrhuje zmeny územného plánu. Má umožniť vo viacerých nových lokalitách individuálnu alebo hromadnú bytovú výstavbu. Zo strategického materiálu predloženého samosprávou do zisťovacieho konania v rámci posudzovania vplyvov na životné prostredie (SEA) vyplývajú aj mnohé ďalšie činnosti. Zisťovali sme, aké.
Rozvoj a nadnárodná spolupráca
Primátor Zdenko Čambal potvrdil, že mesto Holíč aktuálne rieši zmeny a doplnky územného plánu obce Holíč. Primátor predložil 9. augusta Okresnému úradu Skalica, odboru starostlivosti o životné prostredie, oznámenie o strategickom dokumente.
Podľa materiálu je hlavným cieľom zosúladiť navrhovanú zmenu s komplexným riešením a funkčným využitím územia a premietnuť ich do záväznej časti a územného plánu mesta. Radnici však predovšetkým ide o rozvoj polohového potenciálu a nadnárodnej spolupráce.
Spomínajú rozvoj bývania, práce, rekreácie v mestskom prostredí, verejnú občiansku vybavenosť celomestského a regionálneho významu, rozvoj úradného či sociálneho a zdravotníckeho charakteru, ale aj dopravu a iné.
V článku sa dozviete:
- Čo prinesú zmeny územného plánu ľuďom,
- ako rozvinie dopravu, turizmus či obchod,
- čo sa udeje v historicky významných lokalitách.
Územný plán by mohol okrem iného po novom umožňovať individuálnu bytovú výstavbu na ploche 7196 štvorcových metrov v oblasti Chalupy či na ploche s výmerou 8530 štvorcových metrov v oblasti Konopniská.

Na ploche 308 576 štvorcových metrov v lokalite Pod Šibenicou sa v návrhu počíta okrem individuálnej bytovej výstavby a ďalších činností už aj s možnosťou hromadnej bytovej výstavby. Na niektorých parcelách v lokalite Kaštieľ by mohla byť zrušená stavebná uzávera.
Rozvoj by sa podľa lokality dotkol aj Radošoviec, Gbiel či Šaštína-Stráží.
Podpora turizmu
Nadväzne na Podunajskú cykloturistickú trasu sa uvažuje s využitím vodných hrádzí pozdĺž rieky Moravy pre vytvorenie cykloturistickej trasy na Záhorí. Táto trasa uvažuje s priechodmi do Českej republiky v miestach Holíč-Hodonín.
V hre je vybudovanie cyklochodníka medzi Holíčom a Skalicou mimo motoristickej dopravy.
Dominantným komunikačným prvkom bude Veľkomoravská cesta, ktorá vstupuje do územia pamiatkovej zóny od Holíča a od Kopčian, spája sa pred prechodom cez Kačí kanál, pokračuje na západ smerom ku Kačenárni, pred ktorou sa mierne odkláňa juhozápadným smerom ku kostolu svätej Margity Antiochijskej. Z východnej strany obchádza kostol s cintorínom a archeologickú lokalitu. Rátajú s rekonštrukciou tejto trasy v plnom rozsahu.
Veľkomoravská trasa bude slúžiť výlučne pre peší pohyb, no pre vytvorenie historického dojmu nebude mať pevné ohraničenie obrubníkmi, bude mať rozdielnu šírku v rámci svojho profilu a vrchná vrstva bude pozvoľna prechádzať do voľného terénu, bude vyhotovená z prírodného sypaného materiálu, napríklad z piesku.
V prvej etape je možné z dôvodu nedoriešených vlastníckych vzťahov umiestniť cestu v časti medzi riekou Morava a Novou struhou z južnej strany Starej struhy.
Po vybudovaní komunikácie zo severu Starej struhy bude južná slúžiť len pre cyklistickú dopravu, zatiaľ čo cesta južne od Starej struhy bude dočasne slúžiť pre peších aj pre cyklistov. Miesto nástupu z veľkomoravskej trasy ku kostolu s cintorínom bude na rozhraní veľkomoravského sídliska, umiestneného juhozápadne od kostola a pohrebiska. Jeho presnú trasu určí archeológ.
Za dôležitý považujú aj rozvoj agroturistiky, konkrétne - podporiť systémové riešenie v spolupráci s obcou Kopčany. Teda využiť starý bytový fond na rekreačné využitie, čiže už spomínanú štvrť Majírky, štvrť Chalupy, štvrť Konopniská a ich prestavba na penzión.
S tým súvisia aj nové športové plochy na tenis, hokej či univerzálne ihriská.