ZÁHORIE. Na Záhorí niektoré samosprávy už celé desaťročia bojujú za vybudovanie obchvatov na cestách I. triedy. Trnavský samosprávny kraj nedávno apeloval na Ministerstvo dopravy, aby do svojho zoznamu strategických investícií zahrnulo viaceré projekty.
Ide o obchvaty Senice, Jablonice, obchvat Hlohovca vrátane nového mosta ponad rieku Váh a vybudovanie cesty I. triedy Galanta – Medveďov.
Aj keď viaceré z projektov nebudú v blízkej dobe realizované, možnosti, ako ich vybudovať, opísal dopravný analytik Jozef Drahovský. Za príklad dáva Bratislavský samosprávny kraj, ktorý obchvaty buduje na etapy, a to z vlastných financií.
Obchvaty sú už nutnosťou
Intenzita cestnej dopravy v Trnavskom kraji (TSK) neustále narastá. Obchvaty v Senici a v Jablonici by odklonili najmä tranzitnú dopravu z prieťahov dotknutých sídiel.
Z analýzy Útvaru hodnoty za peniaze vyplýva, že má zmysel ho zaradiť aj do harmonogramu prípravy a výstavby projektov cestnej infraštruktúry.
Podľa župana Trnavského kraja Jozefa Viskupiča je nutné vybudovať aj obchvat Hlohovca vrátane nového mosta ponad Váh.
Potrebné je aj vybudovanie dopravného prepojenia Galanta – Medveďov novou cestou I. triedy. Tým by sa vyriešil problém s narastajúcou tranzitnou dopravou smerujúcou z hraničného priechodu Medveďov na sever po cestách II. triedy, ktoré nie sú stavané na zvyšujúcu sa intenzitu nákladnej tranzitnej dopravy.
Spomínané cesty II. triedy prechádzajú cez viaceré obce v dunajskostredskom a galantskom okrese, ktorých obyvatelia pociťujú dôsledky vzniknutej dopravnej situácie prostredníctvom zvýšeného hluku, vibrácií a znečistenia životného prostredia.
V článku sa dozviete:
- Či je výstavba obchvatov v Senici a Jablonici podľa rezortu dopravy reálna,
- ktoré úseky ciest chce župa prerábať a stavať v Trnavskom kraji,
- ako sa so situáciou popasovali v Bratislavskom kraji,
- kedy by mohli začať s výstavbou obchvatov v Svätom Jure a Pezinku,
- čo na celú situáciu hovorí dopravný analytik a aké majú župy možnosti.
Podľa Viskupiča je však najdôležitejšie vybudovanie obchvatu Senice a Jablonice, a tiež novej cesty I. triedy, ktorá by vytvorila priame spojenie Dunajskej Stredy a Galanty.

Spomenul aj rekonštrukciu mosta cez rieku Váh v Hlohovci a južný obchvat Trnavy. „Ukázalo sa, že tento most má nadregionálny význam. Vybudovanie druhého mosta cez Váh v tejto oblasti je nutnosťou," vysvetlil.

Tak skoro sa nedočkajú
Senická radnica snahu župy oceňuje.
„Ako mesto nevynecháme žiadnu príležitosť a neustále pripomíname a lobujeme za potrebu vybudovania obchvatu mesta. Aktívne komunikujeme s ministerstvom životného prostredia, primátor mesta nedávno absolvoval osobné stretnutie s ministrom dopravy. V spolupráci so Slovenskou technickou univerzitou v Bratislave (STU) pracujeme na kompletizácii odborných podkladov, aby sme mohli preukázať naliehavú potrebu odľahčenia intenzity dopravy v Senici, ktorá najmä počas špičky takmer kolabuje," zhrnula hovorkyňa Senice, Tatiana Moravcová,
Mesto sa podľa nej snaží vo svojej kompetencii implementovať opatrenia ako je bikesharing alebo smart križovatka, ktoré majú podiel na zlepšení dopravnej situácie.
„Podľa našich údajov získaných z inteligentnej hlavnej križovatky – celkový počet áut prechádzajúcich cez túto križovatku sa za posledné mesiace dokonca zvýšil o cca dvetisíc denne," dodala.
Obchvat Senice je síce zaradený medzi prioritné úseky dopravnej infraštruktúry, je však až na 30. mieste.
Druhou stavbou by mal byť priamo obchvat Jablonice.