Piatok, 31. marec, 2023 | Meniny má Benjamín

Nie každá lacná predajňa dodržuje zákon

Na tovar predaný od 1. apríla 2004 platí zákonná záručná doba 24 mesiacov. Za kvalitu predávaného tovaru, a teda za vady tovaru voči spotrebiteľovi, právne zodpovedá predávajúci. Ak má vec vady, o ktorých predávajúci vie, je povinný kupujúceho na ne upozo

rniť. Platné právne predpisy dávajú spotrebiteľovi právo na to, aby bol tovar bezvadný počas celej záručnej doby. (Podľa zákona č. 40/1964 Z. z. Občianskeho zákonníka vrátane poslednej novely č. 150/2004 Z. z., zákona č. 634/1992 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a zákona č. 455/1991 Z. z. o živnostenskom podnikaní – v znení neskorších predpisov.).

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Uplatniť práva spotrebiteľov v lacných predajniach textilu a obuvi i inak špecializovaných a cenovo náročnejších obchodoch, napríklad na reklamáciu tovaru býva často náročné. Prinášame vám základné právne informácie časti kúpno-predajných vzťahov.
Občianskym zákonníkom stanovené záručné doby (predávajúci ich za žiadnych okolností nemôže skrátiť)sú: 3 roky pri zhotovení stavby, 2 roky u predaného tovaru, 2 roky pri zhotovení veci na zákazku, 1 rok pri predaji použitých vecí, 8 mesiacov pri stavebných opravách a úpravách, 3 mesiace pri oprave a úprave veci.
Záručné doby začínajú plynúť od prevzatia veci kupujúcim. Záruka sa nevzťahuje na vadu, kvôli ktorej bola dojednaná nižšia cena.
Ak pri reklamácii dôjde k výmene tovaru alebo súčiastky, záručná doba začína plynúť znova od prevzatia novej veci.
Ak ide o vady, ktoré sa vyskytnú po kúpe, treba ich vytknúť bez zbytočného odkladu do 6 mesiacov od zistenia vady, najneskôr do uplynutia určenej záručnej doby. Vada, ktorá sa prejaví do 6 mesiacov odo dňa prevzatia, sa považuje za vadu, ktorá bola už v deň prevzatia, ak to neodporuje povahe veci, alebo ak sa nepreukáže opak. Vadu, ktorá sa prejaví v určenej záručnej dobe po 6 mesiacoch odo dňa prevzatia, môže spotrebiteľ reklamovať, ale rozhodnutie predávajúceho, či reklamáciu uzná, alebo zamietne, bude závisieť od dôkazov, ktorými spotrebiteľ preukáže, že vada nevznikla jeho zavinením ani bežným opotrebovaním výrobku.
Predávajúci je povinný spotrebiteľa riadne informovať o rozsahu, podmienkach, spôsobe a mieste uplatnenia reklamácie a vykonávaní záručných opráv. Je povinný prijať reklamáciu v ktorejkoľvek svojej prevádzkarni, prípadne na mieste, odkiaľ riadi svoj podnik alebo v určenej servisnej firme.
Na žiadosť kupujúceho je predávajúci povinný poskytnúť záruku písomnou formou, t. j. vydať záručný list. Ak to povaha veci umožňuje, postačí vydať doklad o kúpe.
Ak treba, aby sa pri užívaní veci zachovali osobitné pravidlá, napr. ak sa užívanie riadi návodom, predávajúci je povinný poskytnúť kupujúcemu návod na používanie v slovenskom jazyku, inak je povinný nahradiť prípadnú týmto spôsobenú škodu.
Predávajúci alebo ním poverený pracovník rozhodne o reklamácii ihneď, v zložitých prípadoch do troch pracovných dní. Vybavenie nesmie trvať dlhšie ako 30 dní. Do tejto lehoty sa nezapočítava čas potrebný na odborné posúdenie vady. V prípade, že predávajúci túto zákonnú lehotu nedodrží, má spotrebiteľ právo rozhodnúť sa, či bude požadovať výmenu tovaru alebo vrátenie peňazí (§ 623 OZ). Spotrebiteľ môže požadovať namiesto odstránenia vady (opravy) výmenu vadnej veci za bezvadnú.

SkryťVypnúť reklamu

Občiansky zákonník (OZ) rozlišuje:

ODSTRÁNITEĽNÉ VADY - Pri odstrániteľnej vade má spotrebiteľ právo, aby bola bezplatne, včas a riadne odstránená. O spôsobe odstránenia vady rozhoduje predávajúci. Ak vec ešte nebola použitá, môže spotrebiteľ požadovať namiesto opravy výmenu vadnej veci za bezvadnú. To isté sa týka aj súčasti veci.
NEODSTRÁNITEĽNÉ VADY (ktoré bránia užívaniu veci) - Pri výskyte neodstrániteľnej vady, ktorá bráni užívaniu veci na daný účel, má spotrebiteľ právo buď na výmenu veci alebo na odstúpenie od zmluvy (vrátenie peňazí). Záleží len na kupujúcom, či si uplatní právo na výmenu, alebo vrátenie peňazí. Ak si však zvolí jedno z týchto práv, nemôže už túto voľbu sám jednostranne meniť. Tie isté práva má užívateľ, ak má vec súčasne najmenej tri rôzne odstrániteľné vady, alebo ak vznikne rovnaká vada, aká bola najmenej dvakrát opravovaná.
INÉ NEODSTRÁNITEĽNÉ VADY (pri ktorých možno vec užívať) - Vady, ktoré sa síce odstrániť nedajú, ale nebránia riadnemu užívaniu veci (napr. funkčná, ale poškriabaná chladnička). Spotrebiteľ právo na primeranú zľavu z ceny. Výška zľavy je vecou dohody medzi kupujúcim a predávajúcim.

SkryťVypnúť reklamu

Práva a povinnosti spotrebiteľa

Spotrebiteľ musí uplatniť reklamáciu bezodkladne v záručnej dobe u predávajúceho alebo v určenom záručnom servise, vzhľadom na charakter výrobku odovzdať reklamovaný tovar pracovníkovi poverenému vybavovať reklamácie alebo požadovať odstránenie vady na mieste či dohodnúť spôsob prepravy výrobku. Kupujúci má právo na úhradu nevyhnutných nákladov, ktoré mu vznikli v súvislosti s uplatnením reklamácie (§ 598 OZ). Ak spolu so zakúpeným tovarom bol zaplatený i dovoz tovaru, má právo požadovať dovoz reklamovaného tovaru na náklady predávajúceho, alebo žiadať odstránenie chýb v byte. Zakúpenie reklamovaného tovaru, resp. služby preukázať dokladom o kúpe, u vybraných výrobkov záručným listom.
Spotrebiteľ nemá ďalej používať vec, na ktorej zistil vadu.
Spotrebiteľ je povinný prevziať si tovar po reklamácii v dohodnutej lehote, najneskôr do jedného mesiaca od uplynutia času, keď sa oprava mala vykonať.
Opotrebovanie charakteristické pre daný materiál alebo použitie sa nepovažuje za vadu.
Ak sa zruší prevádzkareň, spotrebiteľ sa môže obrátiť na príslušný obvodný úrad, kde dostane informáciu o tom, kde a kto je povinný vybaviť jeho reklamáciu.
Pre spotrebiteľov poskytuje telefonické, písomné i osobné poradenstvo na všetkých svojich pracoviskách a predajcov preveruje SOI (Slovenská obchodná inšpekcia).

SkryťVypnúť reklamu

Ako je to v Senici?

Ak chcete kompetentnú odpoveď na otázku, či môžete v prípade kazového textilného výrobku uplatniť reklamáciu, nie v každej predajni lacného textilu dostanete kladnú odpoveď. Predavačky zákon nepoznajú a vedúceho či majiteľa predajne sa tak ľahko nedovoláte, aby vám dal jasnú odpoveď.
„Čo by ste chceli? To by už bolo moc pri takých lacných veciach,” povedala nám predavačka v obchode s čínskym textilom na Námestí oslobodenia v Senici, podľa ktorej na zlacnené či posezónne tovary záručnú dobu predajňa nepriznáva. Dodala, že predajca má právo určiť dĺžku záruky pri zlacnených tovaroch.
V obchodnom dome Cieľ nám síce predavačka v predajni textilu a obuvi priznala dvojročnú záručnú dobu na obuv, no vzápätí pri pokladni odopreli uznať reklamáciu rozpadnutých lacných letných šľapiek. Ani v novej predajni textilu v budove starej pošty sme u predavačky nepochodili. Nepriznala záručnú dobu na žiadny druh predávaného tovaru.
Hoci neznalosť zákona neospravedlňuje, v predajni by mala byť aspoň jedna predavačka či vedúca predajne so zákonom uzrozumená. Na každý tovar, hoci stojí len korunu, sa vzťahuje záručná doba. Označenie LACNÝ TEXTIL, nie je dôvodom, že by sa na takýto textil záruka nevzťahovala. To, že je lacný, je vecou podnikateľa, ktorý si sám určuje jeho cenu! To sa týka aj obuvi. Ak vám teda predavačka povie, že reklamácie na tovar nepriznávajú, obráťte sa na vedúceho či majiteľa predajne. Ak aj on vám odmietne poskytnúť záruku, sami sa rozhodnite, či si v takom obchode tovar kúpite. Mali by ste však o takýchto predajniach upovedomiť SOI, ktorá je povinná spraviť kontrolu i uložiť opatrenia.
- bon -

Dvojročnú záručnú dobu a možnosť reklamácie tovaru v každej cenovej kategórii nám personál potvrdil v Megamarkete textilu a obuvi (2. poschodie rožného administratívno-obchodného centra v Senici), Čínsky obchod (zelené obchodné centrum - “kravíny” v Senici) a “39” (predajňa lacného tovaru vedľa budovy VÚB banky v Senici).

Najčítanejšie na My Záhorie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. Prihlás sa do programu She's Next na podporu žien-podnikateliek
  3. Dvanásť rokov v Amazone a práca ma stále baví
  4. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  5. Záhadné ženské cviky, ktoré pomôžu aj mužom. Dokážu zlepšiť erekciu
  6. Slováci si za 3 dni objednali dovolenku za 4,98 milióna eur.
  7. Cestujte cez májové sviatky a oddychujte dlhšie. Kam sa vybrať?
  8. Profesionálny šéfkuchár radí: Použitý olej nikdy nevylievajte
  1. MetLife prináša novinky v skupinovom poistení pre zamestnancov
  2. Prihlás sa do programu She's Next na podporu žien-podnikateliek
  3. Cestujte cez májové sviatky a oddychujte dlhšie. Kam sa vybrať?
  4. Slováci si za 3 dni objednali dovolenku za 4,98 milióna eur.
  5. Unilabs Slovensko otvára v Boroch najmodernejšie laboratórium
  6. Istota nízkeho úroku. Krásne bývanie s hypotékou za 1,49 %
  7. Profesionálny šéfkuchár radí: Použitý olej nikdy nevylievajte
  8. Vyberáme si najkrajšiu obnovenú pamiatku, hlasuje sa online
  1. Profesionálny šéfkuchár radí: Použitý olej nikdy nevylievajte 27 592
  2. Fellner je 6 týždňov bez internetu, ako reaguje BUBO? 22 047
  3. Záhadné ženské cviky, ktoré pomôžu mužom. Dokážu zlepšiť erekciu 10 857
  4. Slováci si za 3 dni objednali dovolenku za 4,98 milióna eur. 10 265
  5. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 6 789
  6. Kávový Indiana Jones. Slovák loví raritné kávy v pralesoch 5 677
  7. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá 3 966
  8. Má vaše dieťa nárok na 350 eur na kúpu počítača či tabletu? 3 827

Blogy SME

  1. Rudolfa Vallová: Ako na úspešných politikov a pritom sa nepomýliť
  2. Vladimír Krátky: Tak čo, opäť sme to pohnojili ?
  3. Miroslav Danko: Riešenie problému s parkovaním
  4. Věra Tepličková: Môj vstup do strany
  5. Peter Krivda Soliwarski: Túlačky XCVII - Zuberec, Múzeum oravskej dediny
  6. Tomáš Török: Zdá sa vám rok 2023 nestabilný? Využite to!
  7. Martin Javorček: Investujete do akcií a ETF fondov – pozor hrozí vám až 40% dedičská daň a nikto Vám to nepovie.
  8. Rasťo Boris: Večer moderného beatnika s pivom, zeleninou a trávou (Denník živého smrteľníka)
  1. Ján Šeďo: Ľudia, kupujte konzervy a borovičku, raketa pôjde do Bratislavy. 36 067
  2. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 26 738
  3. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 10 956
  4. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: Opäť doplatia CHUDOBNÍ na BOHATÝCH? Na stole je novelizácia novelizácie druhého piliera 8 614
  5. Ľudmila Križanovská: Ťažký život bratislavského taxikára. Aj takíto ľudia chodia na ,,mierové" pochody 5 770
  6. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 5 174
  7. Post Bellum SK: Ľudáci sa zbavili najprv židovských dievčat a mladých žien 4 109
  8. Ján Valchár: Začal som sa báť o výsledok vojny... 4 023
  1. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  3. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  4. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  8. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Záhorie - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Záhorie

Realizácia vrtu.

Napriek snahám o šetrenie obnoviteľných zdrojov by sme sa od neho nemali odkláňať.


1 h
Režisér Rudolf Biermann.

Tvorcovia hľadajú ľudí do filmu po celom východnom Slovensku.


24. mar
Otec Juraja Vyskočila, ktorý ho k motorkám priviedol už v detstve.

Na svete je len 500 kusov motorky Gnome-Rhône z roku 1928.


7 h
Utečenci na východnej hranici v marci 2022.

Prostriedky nie sú účelovo viazané.


7 h

Blogy SME

  1. Rudolfa Vallová: Ako na úspešných politikov a pritom sa nepomýliť
  2. Vladimír Krátky: Tak čo, opäť sme to pohnojili ?
  3. Miroslav Danko: Riešenie problému s parkovaním
  4. Věra Tepličková: Môj vstup do strany
  5. Peter Krivda Soliwarski: Túlačky XCVII - Zuberec, Múzeum oravskej dediny
  6. Tomáš Török: Zdá sa vám rok 2023 nestabilný? Využite to!
  7. Martin Javorček: Investujete do akcií a ETF fondov – pozor hrozí vám až 40% dedičská daň a nikto Vám to nepovie.
  8. Rasťo Boris: Večer moderného beatnika s pivom, zeleninou a trávou (Denník živého smrteľníka)
  1. Ján Šeďo: Ľudia, kupujte konzervy a borovičku, raketa pôjde do Bratislavy. 36 067
  2. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 26 738
  3. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 10 956
  4. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: Opäť doplatia CHUDOBNÍ na BOHATÝCH? Na stole je novelizácia novelizácie druhého piliera 8 614
  5. Ľudmila Križanovská: Ťažký život bratislavského taxikára. Aj takíto ľudia chodia na ,,mierové" pochody 5 770
  6. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 5 174
  7. Post Bellum SK: Ľudáci sa zbavili najprv židovských dievčat a mladých žien 4 109
  8. Ján Valchár: Začal som sa báť o výsledok vojny... 4 023
  1. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  3. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  4. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  8. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu