Blíži sa 2. apríl - Svetový deň povedomia o autizme. Ľudia môžu modrým oblečením vyjadriť podporu osobám s autizmom.
Ide o najvýraznejšie vývinové ochorenie, ktoré v súčasnosti ovplyvňuje viac ako desiatky miliónov ľudí na celom svete.
Špeciálna pedagogička Eva Gelányiová sa pomoci deťom s autizmom venuje už vyše 35 rokov. Tvrdí, že sú pre ňu veľkým obohatením.
Pri hodnotení detí s PAS (porucha autistického spektra) treba podľa nej dať do popredia to, čo je na nich výnimočné, prijať ich a postupne pracovať s ich oslabeniami.
Ľudia majú o autizme často skreslené informácie, majú nejakú vizuálnu a teoretickú predstavu, ktorú ak autista nespĺňa, nepovažujú ho za autistu. Ako to vlastne je?
Ani by som nešpecifikovala, čo to autizmus je, ale skôr jeho prejavy. Ide o pervazívnu vývinovú poruchu (PVP), ktorá preniká do komunikácie, hry a najviac do sociálnych interakcií. Niekedy je spojená s mentálnym postihnutím, inokedy nie.
Často posudzujeme dieťa podľa informácií z Google, čo je veľmi nesprávne. Stretávam sa s tým hlavne u rodičov detí, ktoré do troch rokov nerozprávajú, pričom to nemajú overené odborníkmi.

Ako sa teda autizmus u detí najčastejšie prejavuje?
Najčastejšie v oblasti sociálnych interakcií. Napríklad nepotrebuje do hry deti, iba ich pozoruje, ale nehrá sa s nimi, hrá sa veľmi často sám.
Obvyklá je výberavosť v jedle, preferuje napríklad štyri jedlá, je hypersenzitívny na hluk, svetlo, vône. Vo svojej vlastnej hre chce najmä svoje pravidlá. Môže mať špecifické záujmy ako napríklad vesmír či dinosaury. Výrazné sú oslabenia v nástupe reči, ale napríklad u detí s Aspergerovým syndrómom je nástup reč rýchly.
Môže sa stať, že sa autizmus u dieťaťa má len jeden príznak z troch, ktoré ste spomenuli?
Príznaky sa väčšinou prelínajú a nemusia sa v určitom období prejavovať naraz. Najmä Aspergeri mávajú často komunikáciu na veľmi dobrej úrovni, ale nie sú schopní dialógu. Čo sa týka oslabenia v sociálnej oblasti, to sa zvykne prejavovať u všetkých.
Ak si rodičia už v skorom veku dieťaťa všimnú príznaky, kedy je najlepšie začať sa venovať diagnostike?
Keď sú prítomné všetky tri výrazné oslabenia, ktoré sme spomínali, odborníci odporúčajú diagnostiku už v dvoch rokoch.
Ak sa však deti neprejavujú výrazne vo všetkých troch zložkách, môže sa to ukázať až po nástupe do škôlky, pretože tam už prichádzajú do kontaktu so sociálnymi interakciami.
Najvýraznejšie sa autizmus dokáže prejaviť po nástupe do základnej školy, kedy je potrebné pracovať určitými metodickými postupmi a formami práce či komunikovať so spolužiakmi a pedagógmi.
V článku sa dozviete:
- Aké sú najčastejšie prejavy autizmu,
- prečo nie sú všetci autisti rovnakí,
- ako sa s nimi dá najlepšie pracovať,
- aké vzdelávanie je pre deti s autizmom vhodné,
- prečo si mnohí myslia, že sú iba nevychovaní.
Môže sa stať, že sa autizmus prejaví až v puberte, na strednej škole či v dospelosti?
Stretávam sa s tým, že v sebe celý život cítia inakosť, ale prídu na to až na strednej škole. Zistia, že nepotrebujú byť súčasťou kolektívu triedy. Sami sa vypýtajú na diagnostiku.
Aktuálne ich mám šesť, predtým sa to nestávalo. Tým, že mali vysoké IQ, zvládali vzdelávanie a nebolo potrebné to riešiť. Stáva sa aj to, že rodič, ktorý chodí ku mne s dieťaťom, si ide dať urobiť diagnostiku.
Čo sa týka škôl, rodičia sa často stretávajú s odmietaním a argumentáciou, že školy na takéto deti nie sú prispôsobené. Aká škola je pre autistické deti najvhodnejšia?
Vychádzam z dlhoročnej praxe, ak ide o mentálne postihnutie, jednoznačne je to špeciálna škola. Ak je intelekt v norme, často aj nadpriemerný, som za inklúziu, za vzdelávanie v bežnej základnej škole za prítomnosti pedagogického asistenta.
Moja dlhoročná prax potvrdzuje, že vzdelávanie v bežnej základnej škole je prínosom. Samozrejme, že pedagógovia potrebujú metodické vedenie a podporu odborníkov. Po skončení základnej školy majú veľmi dobré predpoklady na zvládnutie strednej školy s maturitou či vysokej školy.

Od čoho ich úspech v škole závisí?
Všetko závisí na príprave na základnú školu. Keď sú zaradení do špecializovaného centra alebo do centra poradenstva a prevencie, je potrebné všetko predpripraviť. Dokonca sa osvedčilo, že rodič s dieťaťom navštevuje školu už rok vopred počas jednej vyučovacej hodiny týždenne, aby vôbec dieťa pochopilo, ako vyučovanie prebieha.