Skaličanov nahnevalo zdražovanie parkovaného. Návrh poslanci neschválili, ľudia podpisujú petíciu

Prišli desiatky pripomienok od občanov.

Parkovacie miesta v Skalici.Parkovacie miesta v Skalici. (Zdroj: MsÚ Skalica´, Beáta Tokošová)

SKALICA. Skalickí poslanci neschválili návrh zdraženia parkovného, ktoré sa malo ročne vyšplhať do výšky 500 eur.

Návrh všeobecne záväzného nariadenia (VZN), ktorý mal zásadným spôsobom zmeniť náhľad na parkovanie áut v meste, mohli ľudia pripomienkovať do 12. februára.

Mnohí nesúhlasili, pričom pár z nich prišlo svoj názor vyjadriť 21. februára na zasadnutie mestského zastupiteľstva.

Písali sme Využijú štátne peniaze aj eurofondy. V Senici sa opäť pustili do miliónových projektov Čítajte 
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Malo ísť o zvýhodnenie Skaličanov

Radnica tvrdí, že v prvom rade malo ísť o zvýhodnenie domácich rezidentov parkovacou kartou v hodnote 40 eur pred majiteľmi áut, ktorí nemajú v meste trvalý pobyt.

SkryťVypnúť reklamu

Navrhuje, aby parkovacia karta abonenta - fyzickú osobu stála 500 eur.

"Hlavným dôvodom je, aby sme už konečne začali riešiť problém obyvateľov, ktorí tu žijú, ale nemajú trvalý pobyt. Takých je približne dvetisíc, využívajú všetky služby. Neplatia dane ani poplatok za komunálny odpad a mestská kasa tým prichádza o milión eur z podielových eur. Na toto sa im skladáme my," povedala Katarína Chovancová, zástupkyňa primátorky.

Od regulácie si sľubovali vyššiu obrátkovosť parkovania v centrálnej mestskej zóne, odstránenie dlhodobo parkujúcich vozidiel z parkovacích miest a zamedzenie prisvojovania si verejných priestorov motoristami.

Týmto opatrením tiež chceli prilákať obyvateľov k využívaniu mestskej autobusovej dopravy a alternatívnych spôsobov dopravy.

SkryťVypnúť reklamu

Dagmar Olajošová z ekonomickej komisie skonštatovala, že Skalica v týchto dňoch zažíva prvé verejné rozhorčenie nad tým, ako sa mesto spravuje.

K novej parkovacej politike mesta sa vyjadrila, že ide o situáciu, v ktorej aj ten občan, čo sa nikdy nezaujíma o veci verejné zrazu precitá, keď mu niekto siahne na auto.

"Auto je sloboda. Je to dennodenný prostriedok , ktorý sa využíva na zvládnutie rýchlosti života. Odnášajú sa deti do škôlok, škôl, jazdí za do zamestnania, nákupy, vybavovanie a je potrebné aj vo voľnom čase. A tak nepreháňam keď poviem, že ho potrebuje každý, deň čo deň. Áut je všade veľa, ale v Skalici, div sa, je rýchloobrátkové parkovanie výborne nastavené, prakticky každý deň si dokáže občan zaparkovať. Nie je v meste taká doprava, že by sme nevedeli plynulo prechádzať, či už na bicykli alebo pešo. Žiadne bezpečnostné riziko tu nehrozí," povedala.

SkryťVypnúť reklamu
Čítajte Na západe hrozí výpadok železničnej dopravy, chýbajú zamestnanci Čítajte 

Podľa nej ide len o to, aby sa peniazmi občanov zalepila diera v rozpočte.

"Mesto nie je súkromná firma a ani rodinná firma. Mesto je povinné počúvať ľudí a reflektovať na ich potreby. A ľudia sa búria petíciou, i keď možno nebude právne relevantná, ale politicky, občiansky je viac ako vypovedajúca. Pre poslancov by to mal byť jasný signál," dodala.

Opísala rokovanie finančnej komisie zo 14. februára 2024 o spomínanom novom VZN o parkovaní.

"Nikto nevedel presné zapracované sumy, a len tak sme sa o tom porozprávali. Ja som bola pri hlasovaní proti. To isté bolo ráno na Mestskej rade, kde tiež ešte neboli zapracované pripomienky od občana. A tak stále čakám, aká je tá posledná verzia VZN o parkovaní," vysvetlila.

Skonštatovala, že podľa nej nie je problémom v Skalici len parkovanie, ale spôsob, zavádzania nových záležitostí, čo tomu predchádza a koľko poplatkov sa už v meste navýšilo.

"Problémom je absolútna absencia komunikácie s verejnosťou. A verte či nie, príde deň, kedy práve ten občan vystaví vysvedčenie svojmu poslancovi, primátorovi, prednostovi a práve ten, teraz nepotrebný občan rozhodne o ich ďalšej budúcnosti," dodala.

Na stredajšom (21. 2.) zasadnutí dokonca verejne vystúpila a prejavila nesúhlas, rovnako, ako množstvo ďalších občanov.

Vyhlásili petíciu

Ľudí návrh nového VZN nahneval. Prudké debaty sa spustili aj na sociálnych sieťach mesta. Nespokojnosť viedla k vyhláseniu petície, o ktorej hovorila aj Olajošová.

Radnica informovala, že rešpektuje vôľu občanov vyjadriť svoj názor prostredníctvom petície.

"Medzičasom mesto obdržalo viacero dobrých podnetov v rámci pripomienkovacieho konania a keďže sa zapracovala veľká časť z nich, vrátane poníženia sadzieb, predložilo mesto zastupiteľstvu na schválenie tento upravený kompromisný návrh VZN," vysvetlil Juraj Chovanec, hovorca mesta.

Súvisiaci článok Učia deti technickej zručnosti, na Záhorí funguje už niekoľko takýchto škôlok Čítajte 

V petícii sa písalo, že vedenie mesta nespolupracovalo s občanmi.

"Toto tvrdenie sa nezakladá na pravde. Parkovacia politika sa v meste aktívne rieši od roku 2017, teda ešte od pána primátora Baráta. V tom čase bola pre mesto Žilinskou univerzitou vypracovaná štúdia, na základe ktorej boli prijaté prvé dôležité kroky. Boli zjednosmernené niektoré ulice v centre mesta, bol predložený návrh na vybudovanie záchytných parkovísk a taktiež kostra cyklogenerolov v intraviláne mesta," povedal Chovanec.

Vysvetlil, že o zvyšovaní parkovného sa jednalo aj vo volebnom období bývalej primátorky Anny Miernej.

"Súčasné vedenie mesta tak nadviazalo na prácu z predošlých dvoch volebných období, a aj na základe predmetnej štúdie a už uskutočneného verejného stretnutia pristúpilo k vytvoreniu samotného návrhu VZN. Príprava VZN o spoplatnenom parkovaní začala definitívne po tom, keď tento spoločný zámer odobril aj poslanecký zbor, ktorý na jeho základe aj následne schválil zapracovanie príjmov z parkovacej politiky do rozpočtu mesta na rok 2024," dodal.

Anna Mierna však neskrývala rozhorčenie zo súčasného návrhu. Mestu adresovala hneď niekoľko otázok.

"Ako vyhodnotili pripomienky občanov, písala som pripomienku tiež, že sparkovanie verejne neprerokovali a žiadame materiál stiahnuť z rokovania? Tieto pripomienky ich opäť nezaujímajú," skonštatovala pár dní pred zasadnutím mestských poslancov.

Návrh neprešiel, ľudia tlieskali

Primátorka Oľga Luptáková uviedla, že tohtoročný rozpočet mesta už s príjmom za parkovné počíta. "Sme posledné okresné mesto v regióne, ktoré nemá parkovanie spoplatnené," uviedla.

Radnica síce tvrdí, že všetky prostriedky, ktoré by boli v rámci plateného parkovania vyzbierané, by išli späť do opravy dopravnej infraštruktúry v meste. Mesto k tomu zaväzuje samotné VZN. Ľudí a zrejme aj poslancov to však nepresvedčilo.

K navýšeniu daní a poplatkov muselo podľa Chovanca mesto opakovane pristúpiť z dôvodu, že mu štát zobral na podielových daniach značné príjmy.

"Pre lepšiu predstavu môžeme uviesť, že tento rok prišla Skalica na podielových daniach o vyše 1 500 000 eur," vysvetlil Chovanec.

Tvrdí, že za všetkým stojí rodičovský bonus, ktorého schválenie položilo na kolená drvivú väčšinu samospráv na Slovensku.

Od občanov prišlo 85 pripomienok.

"Tie, ktoré spĺňali zákonom dané náležitosti a mohli byť posudzované, sa väčšinou týkali upravenia sadzieb, prípadne rozdelenia zón a časových intervalov," informoval Chovanec.

Vlnu nenávisti, ktorá vznikla vo verejnom priestore rešpektujú.

"Rešpektujeme názor občanov, ktorí so spoplatneným parkovaním nesúhlasia. V Skalici však žije vyše 15-tisíc ľudí a princípom zastupiteľskej demokracie je, že tak vedenie mesta, ako aj poslanci mestského zastupiteľstva zastupujú všetkých občanov Skalice. Teda aj tých, ktorí s plateným parkovaním súhlasia alebo sa k nemu nevyjadrili," dodal.

Mesto sa bude problematikou regulácie parkovania naďalej zaoberať. Oznámilo, že podaná petícia v elektronickej forme, ktorú doručili jej organizátori na mestský úrad, nie je v súlade so zákonom, keďže neobsahuje všetky náležitosti.

Podpísalo ju viac ako 2800 občanov, ďalších približne 300 podpísalo petičné hárky.

Skalica

Vďaka karte získajú občania lacnejšie vstupy na viaceré podujatia či lacnejšie služby na kúpalisku.


TASR
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Záhorie

Komerčné články

  1. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie
  2. Nie je zlato ako zlato, nájdete ho pri bežnom nákupe potravín
  3. Oliver Oswald prezradil, po čom túžil už celé roky
  4. Ako zvládnuť krádež či stratu dokladov na dovolenke bez stresu
  5. Dubaj: Viac než letovisko – priestor pre život a investície
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory
  8. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  1. Nie je zlato ako zlato, nájdete ho pri bežnom nákupe potravín
  2. Oliver Oswald prezradil, po čom túžil už celé roky
  3. Dajte zabrať vášmu mozgu, preverí ho Tréning pamäti
  4. Dubaj: Viac než letovisko – priestor pre život a investície
  5. Ako zvládnuť krádež či stratu dokladov na dovolenke bez stresu
  6. Prečo les potrebuje aj výrub, nie len ochranu
  7. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  8. Letná háčkovaná móda a kúsok mora u vás doma
  1. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory 14 467
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 5 480
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 3 940
  4. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku? 3 493
  5. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie 3 162
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 415
  7. Dajte zabrať vášmu mozgu, preverí ho Tréning pamäti 2 193
  8. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 2 009
  1. Ľuboš Vodička: Orient Expres na Slovensku, príbeh železnice
  2. Jan Pražák: Zralá plnoštíhlá dáma ve dvoudílných plavkách
  3. Dušan Király: Japonská Okinawa: exotika za ľudové ceny
  4. Marcel Rebro: Deti z Nikopola túžia po tábore. Autobusy však nejdú, vodiči majú strach z dronov
  5. Jozef Maťaše: Ako dobre bolo za socializmu!
  6. Jaroslav Liptak: Fico nie je Slovensko: Prečo premiér blokuje sankcie, ktoré sme ako krajina nikdy neodmietli
  7. Michal Porubän: Kamoši s RuZZkým režimom na Slovensku - Matúš Zataj Rusko
  8. Martin Fronk: Kráľ maďarského pera zo Sklabinej: Kálmán Mikszáth, na ktorého sme doma skoro zabudli
  1. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 22 631
  2. Věra Tepličková: Vážený pán premiér 8 449
  3. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii 6 157
  4. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene 5 304
  5. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny! 5 089
  6. Daniel Guľaš: Hlina preberá štafetu opozičného lídra. PS stagnuje a stráca momentum 4 960
  7. Dávid Polák: Pohoda je v pohode, nebláznite. 4 574
  8. Radovan Čipka: Skutok sa stal 4 549
  1. Marcel Rebro: Deti z Nikopola túžia po tábore. Autobusy však nejdú, vodiči majú strach z dronov
  2. Marcel Rebro: Majú dvadsaťštyri. Namiesto vysokej školy žijú v diere na fronte a eliminujú Rusov.
  3. Roman Kebísek: Po vyše sto rokoch preložili z francúzštiny životopis Štúra od Turcerovej
  4. Marcel Rebro: "Nas mnogo": Od Stalingradu po Bachmut — 80 rokov tej istej ruskej taktiky
  5. Monika Nagyova: Ako ma rozplakala umelá inteligencia
  6. Marcel Rebro: Fico pomáha Putinovi. Slováci pomáhajú Ukrajine.
  7. Věra Tepličková: Trenčín alebo Stará Bystrica? Kde by ste radšej strávili sobotný večer... ?
  8. Věra Tepličková: Vážený pán premiér
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Záhorie - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Záhorie

O klimatizovaní a chladení auta koluje viacero mýtov. Čoho sa netreba báť a čoho naopak vyvarovať radia experti z AAA Auto.


Radoslav Valko, generálny riaditeľ SOPHISTIC Pro finance.

Známa finančno-poradenská firma končí, no sú rozhodnutí aj naďalej pokračovať v pomoci druhým, hovorí Radoslav Valko, generálny riaditeľ SOPHISTIC Pro finance.


Zažite nabitý víkend na Liptove!


Tréner Michal Ščasný počas zápasu 1. predkola Európskej ligy Spartak Trnava - BK Häcken.

Aké sú šance Spartaka v odvete?


3
  1. Ľuboš Vodička: Orient Expres na Slovensku, príbeh železnice
  2. Jan Pražák: Zralá plnoštíhlá dáma ve dvoudílných plavkách
  3. Dušan Király: Japonská Okinawa: exotika za ľudové ceny
  4. Marcel Rebro: Deti z Nikopola túžia po tábore. Autobusy však nejdú, vodiči majú strach z dronov
  5. Jozef Maťaše: Ako dobre bolo za socializmu!
  6. Jaroslav Liptak: Fico nie je Slovensko: Prečo premiér blokuje sankcie, ktoré sme ako krajina nikdy neodmietli
  7. Michal Porubän: Kamoši s RuZZkým režimom na Slovensku - Matúš Zataj Rusko
  8. Martin Fronk: Kráľ maďarského pera zo Sklabinej: Kálmán Mikszáth, na ktorého sme doma skoro zabudli
  1. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 22 631
  2. Věra Tepličková: Vážený pán premiér 8 449
  3. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii 6 157
  4. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene 5 304
  5. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny! 5 089
  6. Daniel Guľaš: Hlina preberá štafetu opozičného lídra. PS stagnuje a stráca momentum 4 960
  7. Dávid Polák: Pohoda je v pohode, nebláznite. 4 574
  8. Radovan Čipka: Skutok sa stal 4 549
  1. Marcel Rebro: Deti z Nikopola túžia po tábore. Autobusy však nejdú, vodiči majú strach z dronov
  2. Marcel Rebro: Majú dvadsaťštyri. Namiesto vysokej školy žijú v diere na fronte a eliminujú Rusov.
  3. Roman Kebísek: Po vyše sto rokoch preložili z francúzštiny životopis Štúra od Turcerovej
  4. Marcel Rebro: "Nas mnogo": Od Stalingradu po Bachmut — 80 rokov tej istej ruskej taktiky
  5. Monika Nagyova: Ako ma rozplakala umelá inteligencia
  6. Marcel Rebro: Fico pomáha Putinovi. Slováci pomáhajú Ukrajine.
  7. Věra Tepličková: Trenčín alebo Stará Bystrica? Kde by ste radšej strávili sobotný večer... ?
  8. Věra Tepličková: Vážený pán premiér

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu