Aktivisti chcú zmenu k lepšiemu v železničnom sektore, urobili prieskum medzi politickými stranami

Nie všetky strany sľúbili pomoc železniciam, ktorých stav je katastrofálny.

Členovia spolku Na železnicu rozdávali letáky v Trnave, Bratislave a Malackách. Spolok tak chcel zoznámiť verejnosť s výsledkami veľkého predvolebného prieskumu, ktoré boli prvýkrát oznámené na pondelňajšej tlačovej konferencii. Členovia spolku Na železnicu rozdávali letáky v Trnave, Bratislave a Malackách. Spolok tak chcel zoznámiť verejnosť s výsledkami veľkého predvolebného prieskumu, ktoré boli prvýkrát oznámené na pondelňajšej tlačovej konferencii. (Zdroj: Na železnicu)

MALACKY. Stav železničného sektora na Slovensku je podľa ľudí i odborárov katastrofálny. Rok 2023 bol pre železnice náročný. Slovensko dlhuje na údržbe železníc stámilióny eur.

Stratégia ministerstva dopravy síce hovorí o navýšení investícií do opráv a údržby železníc, no v priebehu posledných mesiacov dokonca odborári riešili zvolanie tripartity a usilovne rokovali priamo s ministerstvom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Blížia sa voľby a ľudia v železničnom sektore chcú, aby sa do popredia medzi politikmi dostala aj táto téma. Pretože vývoj situácie bude po voľbách záležať práve od politických strán, ktoré sa do vlády dostanú. O prieskume informoval spolok Na Železnicu, ktorý sa dlhodobo téme venuje. Urobil prieskum medzi kandidujúcimi politickými stranami.

SkryťVypnúť reklamu
Písali sme Majú nové umelecké dielo. Takmer trojmetrový Macek konečne prišiel do Malaciek Čítajte 

Aktivisti urobili prieskum

Výsledky následne odovzdali verejnosti. „Chceme, aby podpora železnice bola skutočnou predvolebnou témou. Podpora železnice môže podstatne zvýšiť kvalitu života. Obmedzia sa kolóny aj znečisťovanie životného prostredia. Kamiónová doprava sa musí presunúť na koľaje,“ uviedla hovorkyňa hnutia Darina Željazkovová.

Matej Ferencei z Odborovej asociácie výpravcov a dispečerov (OAVD) vidí v železničnej doprave množstvo problémov, ktoré dokazuje aj dlh na údržbe železníc vo výške takmer 900 miliónov eur.

Za túto situáciu podľa neho môžu všetky doterajšie vlády, ktoré sa o železnice nezaujímajú a tiež nedostatočné financovanie. Politikom podľa neho ide len o hlasovacie lístky, nie o železnice. Aj preto sa spolok pokúša na túto situáciu upozorniť.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem iného chce predchádzať dopravným kolapsom na Slovensku. Preto dlhodobo navrhuje presúvať prepravu tovaru z kamiónovej dopravy na železničnú nákladnú dopravu. Spolok upozorňuje na to, že železničná doprava na Slovensku dlhodobo stagnuje a v súčasnej dobe sa po koľajniciach prepraví menej ako 19 percent z celkového objemu dopravy. Tým Slovensko výrazne zaostáva za okolitými krajinami aj za celou Európou.

Ministerstvo vysvetlilo, že chcú odborárom vyjsť v ústrety. Jaroslav Kmeť, tajomník rezortu avizoval, že dopravcovia sa v ďalšom roku nemusia obávať žiadnych zmien. Garantoval, že ministerstvo chce železničnému sektoru pomôcť. Chcú nájsť konsenzus medzi ministerstvom, dopravcami a odborármi. Podľa jeho slov to však bude záležať najmä od budúcej vlády.

SkryťVypnúť reklamu

Členovia hnutia v priebehu tohto týždňa rozdávali letáky s výsledkami prieskumu a debatovali s ľuďmi na ulici hneď v niekoľkých mestách. Jednalo sa o Trnavu, Bratislavu a Malacky.

Spolok tak chcel zoznámiť verejnosť s výsledkami veľkého predvolebného prieskumu, ktoré boli prvýkrát oznámené na pondelňajšej tlačovej konferencii. V rámci výskumu pýtali kandidujúcich strán na podporu železničnej dopravy, skúšal plnenie predvolebných sľubov v doprave a analyzoval vyjadrenia straníckych expertov.

Kandidujúce strany dostali obsiahly dotazník stýkajúci sa podpora železničnej dopravy. Najväčšiu váhu mali odpovede týkajúce sa výstavby dopravnej infraštruktúry, ceny za železničnú dopravnú cestu, podpory jednotlivých vozňových zásielok a investícií do vozového parku.

Aký je záujem o pomoc železniciam?

Všetky strany sa zaviazali, že budú podporovať železničnú dopravu pomocou dvoch kľúčových nástrojov. Stabilizáciou ceny za železničnú dopravnú cestu a zavedením podpory jednotlivých vozňových zásielok. Nech vznikne akákoľvek vláda, tieto kľúčové nástroje musia zaviesť, aby naplnila predvolebné sľuby voličom," povedala hovorkyňa spolku Željazkovová.

Prínosu pre železnicu nesľúbili všetky strany. Prieskum ukázal, že do programu železnice zasadili len SMER-SD, KDH, Republika a Sme rodina. Nejednoznačný bol výsledok u strany HLAS-SD, Progresívneho Slovenska a SaS. V prípade hnutia OĽANO, bol záujem o železnice najmenší.

Nie tak jednoznačná zhoda panuje ohľadom nutnosti investícií do nových lokomotív a vagónov. Hoci aj s tým bodom väčšina strán súhlasí, niektoré to podmieňujú napríklad dokončenosťou infraštruktúry alebo transformáciou ZSSK CARGO.

„Tu musíme byť kritickí. Nie je možné zastaviť investície do nových lokomotív a vagónov. Sú na to naviazané služby pre zákazníkov aj čerpanie dotácií. Manažment štátnych firiem musí mať ohľadom investícií voľnú ruku. Pokiaľ štátny cargo získa zákazku, musí mať napríklad možnosť kúpiť si na to nové lokomotívy,“ uviedol železničný expert Rudolf Jurík.

Čítajte Projekt veterných elektrární na Záhorí sa stále nehýbe, nezmenil sa ani odmietavý postoj obcí Čítajte 

Za najprogresívnejšiu predvolebnú tému možno považovať privatizáciu ZSSK CARGO. „Privatizácia štátneho nákladného dopravcu môže byť do budúcnosti veľmi zaujímavý krok," uzavrel Jurík.

Spoločnosť by tak získala súkromný kapitál a nový potenciál rastu, ktorý je trendom západnej Európy.

Železnice Slovenskej republiky

Súvisiace témy: Vlaky
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Záhorie

Komerčné články

  1. Ako rozoznať dobrú kávu? Poradí pražiarka
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  7. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  1. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  3. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  6. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  7. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  8. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 20 430
  2. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 6 120
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 5 420
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 4 107
  5. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 3 352
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 536
  7. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 306
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 268
  1. Martin Horanský: Equity Crowdfunding - zábava s portfóliom 1 - Fintech
  2. Rado Surovka: Titanic z Devína mieri do Banskej Bystrice
  3. Martin Turčan: Slovenský štát Róberta Tisa
  4. Rastislav Puchala: Ficovo devínske šialenstvo
  5. Daniel Bíro: Zrúcaninu hradu Čeklís nájdeme v Bernolákove. Aké sú ďalšie zaujímavosti, súvislosti a história tohto hradu?
  6. Andrea Podešvová: Keď slávik slovenský nevie, či lepšie je mlčať
  7. Ján Šeďo: Súdruh Blanár, svet patrí nevedomým, vládnete oprávnene...
  8. Patrik Zimáni: Cestovné poistenie AXA
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 25 791
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 15 922
  3. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 11 434
  4. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 10 395
  5. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 10 007
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 993
  7. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 183
  8. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 6 680
  1. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  2. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
  3. Roman Kebísek: Básnik Byron vraj „miloval len jednu“ – Chaworthovú
  4. Věra Tepličková: O Cintuloch a Ficoch alebo Otázky bez odpovedí
  5. Marcel Rebro: Ruský oligarcha: Keď máš všetko, len nie istotu, že sa dožiješ večere
  6. Marian Nanias: Pokus odvolať predsedníčku Európskej komisie (EK) Ursulu von der Leyen.
  7. Radko Mačuha: Pozor ! Cyril a Metod. Vstup len na povolenie.
  8. Marcel Rebro: Ako chutí ruský mier? Po obuškoch.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Záhorie - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Záhorie

Kvalita, rozmanitosť a dostupnosť na jednom mieste.


Ocenenia odovzdával aj futbalista Sebastián Kóša.

Heslom podujatia je Zober loptu, nie mobil.


Cestovanie s deťmi po Slovensku býva samo o sebe výzvou. Keď si s rodinou naplánujete výlet vlakom a akurát sa v tom čase pritrafí výluka na trati, môže to vyzerať ako recept na zmarené plány.


2
Marek Ryban (vpravo) zo spoločnosti Obnova budov

Čo treba vedieť, ak sa rozhodujete, či ísť do obnovy domu?


Najčítanejšie články MyRegiony.sk

  1. Martin Horanský: Equity Crowdfunding - zábava s portfóliom 1 - Fintech
  2. Rado Surovka: Titanic z Devína mieri do Banskej Bystrice
  3. Martin Turčan: Slovenský štát Róberta Tisa
  4. Rastislav Puchala: Ficovo devínske šialenstvo
  5. Daniel Bíro: Zrúcaninu hradu Čeklís nájdeme v Bernolákove. Aké sú ďalšie zaujímavosti, súvislosti a história tohto hradu?
  6. Andrea Podešvová: Keď slávik slovenský nevie, či lepšie je mlčať
  7. Ján Šeďo: Súdruh Blanár, svet patrí nevedomým, vládnete oprávnene...
  8. Patrik Zimáni: Cestovné poistenie AXA
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 25 791
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 15 922
  3. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 11 434
  4. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 10 395
  5. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 10 007
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 993
  7. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 183
  8. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 6 680
  1. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  2. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
  3. Roman Kebísek: Básnik Byron vraj „miloval len jednu“ – Chaworthovú
  4. Věra Tepličková: O Cintuloch a Ficoch alebo Otázky bez odpovedí
  5. Marcel Rebro: Ruský oligarcha: Keď máš všetko, len nie istotu, že sa dožiješ večere
  6. Marian Nanias: Pokus odvolať predsedníčku Európskej komisie (EK) Ursulu von der Leyen.
  7. Radko Mačuha: Pozor ! Cyril a Metod. Vstup len na povolenie.
  8. Marcel Rebro: Ako chutí ruský mier? Po obuškoch.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu