Slovensko podľa odborárov nesplní svoj záväzok Únii. Hrozí viac kamiónov a kolaps cestnej dopravy

Železničný sektor sa už tri dekády borí v problémoch.

V pondelok 17. júla sa uskutočnilo rokovanie odborárov a predstaviteľov ministerstva dopravy. V pondelok 17. júla sa uskutočnilo rokovanie odborárov a predstaviteľov ministerstva dopravy. (Zdroj: Kristýna Peštová)

BRATISLAVA/ ZÁHORIE. V pondelok 17. júla rokovali odborári na ministerstve dopravy s vedením rezortu. Debata bola podľa ich slov drsná. Aktuálne riešia cenu poplatkov za železničnú dopravnú cestu. Ministerstvo dopravy predstavilo návrh, pre ktorý malo dôjsť k zníženiu zliav.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Návrh rezortu sa dotýka celého Slovenska, vrátane Trnavského kraja.

Podľa železničnej expertky Dariny Željazkovovej by to znamenalo by to navýšenie počtu kamiónov na cestách a diaľniciach a zníženie objemu železničnej nákladnej dopravy by mohlo viesť k prepúšťaniu. Bude mať dopad aj na ekológiu a bezpečnosť ciest.

SkryťVypnúť reklamu

Vďaka tlaku odborárov ministerstvo ustúpilo a nebude presadzovať, aby zmeny prebehli od budúceho roku, chcú nájsť spoločnú cestu. Jaroslav Kmeť, tajomník rezortu avizoval, že dopravcovia sa v ďalšom roku nemusia obávať žiadnych zmien. Garantoval, že ministerstvo chce železničnému sektoru pomôcť.

Súvisiaci článok Ministerstvo dopravy navrhuje zvýšenie poplatkov pre nákladných dopravcov, odborári sú proti Čítajte 

Katastrofa na Slovensku?

Iniciátorom pondelkového stretnutia zástupcov ministerstva a dopravného sektora bola Asociácia priemyselných zväzov a dopravy (APZD) spolu s Asociáciou železničných dopravcov Slovenska (AROS). Ich cieľom bolo zachovať súčasnú zľavu z poplatku za dopravnú cestu, ako základný pilier podpory nákladnej železničnej dopravy na Slovensku.

Podľa APZD a AROS je potrebná komplexná reforma systému poplatkov za dopravnú cestu a do tej doby, je nevyhnutné ponechať zľavu, ktorú dopravcovia využívajú. Ďalej tvrdia, že práve oprava a údržba ciest je kľúčová, no nesmie ísť na úkor železničných dopravcov. Počas najbližšieho stretnutia sa zástupcovia ministerstva, železničiari a odbory stretnú, aby diskutovali o možnostiach opráv dopravnej infraštruktúry z Plánu obnovy na roky 2021 až 2027.

SkryťVypnúť reklamu

Akýkoľvek návrh na zrušenie zľavy bez adekvátnej náhrady by bol podľa APZD a AROS kontraproduktívny a spôsobí presunutie tovaru späť na cesty.

Andrej Lasz, generálny sekretár APZD upozornil na fakt, že cestná doprava v súčasnosti neplatí adekvátne poplatky za využívanie ciest a za emisie, ktoré produkuje. Zrušenie zľavy by mohlo viesť k presunu odhadom až piatich miliónov ton tovaru na cesty.

"Znamenalo dodatočných 250-tisíc jázd kamiónov, čo by značne zhoršilo stav cestnej infraštruktúry a priechodnosť ciest," dodal.

Patrik Benka, výkonný riaditeľ AROS tvrdí, že bez zľavy z poplatku stratí nákladná železničná doprava svoju konkurencieschopnosť a udržateľnosť.

"Spôsobí to zvýšenie cestnej dopravy a emisií, čo je v rozpore s cieľmi Európskej únie v rámci programu Fit for 55," zhrnul.

SkryťVypnúť reklamu

Spomínaná zľava z poplatku za dopravnú cestu predstavuje 50 percent z poplatku a je limitovaná na 22,5 milióna eur ročne. Už niekoľko rokov v praxi funguje tak, že za každé euro, ktoré zaplatí nákladný dopravca, prispeje štát ďalším eurom do výšky maximálne 22,5 milióna eur. Tieto peniaze slúžia na financovanie opráv opotrebených železničných tratí. APZD a AROS preto vyzývajú k podpore nákladnej železničnej dopravy, ktorá predstavuje najefektívnejší a najekologickejší dopravný systém na Slovensku.

Výkonný riaditeľ AROS Patrik Benka skonštatoval, že ak sa so železnicami nezačne nič robiť, železničná nákladná doprava skončí.

Drsná debata priniesla ovocie

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným MYregiony.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C9V7X na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Záhorie

Komerčné články

  1. Ako rozoznať dobrú kávu? Poradí pražiarka
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  7. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  1. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  3. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  6. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  7. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  8. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 20 421
  2. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 6 120
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 5 430
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 4 106
  5. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 3 332
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 540
  7. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 307
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 268
  1. Martin Horanský: Equity Crowdfunding - zábava s portfóliom 1 - Fintech
  2. Rado Surovka: Titanic z Devína mieri do Banskej Bystrice
  3. Martin Turčan: Slovenský štát Róberta Tisa
  4. Rastislav Puchala: Ficovo devínske šialenstvo
  5. Daniel Bíro: Zrúcaninu hradu Čeklís nájdeme v Bernolákove. Aké sú ďalšie zaujímavosti, súvislosti a história tohto hradu?
  6. Andrea Podešvová: Keď slávik slovenský nevie, či lepšie je mlčať
  7. Ján Šeďo: Súdruh Blanár, svet patrí nevedomým, vládnete oprávnene...
  8. Patrik Zimáni: Cestovné poistenie AXA
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 25 788
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 15 921
  3. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 11 434
  4. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 10 391
  5. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 10 020
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 993
  7. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 179
  8. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 6 691
  1. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  2. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
  3. Roman Kebísek: Básnik Byron vraj „miloval len jednu“ – Chaworthovú
  4. Věra Tepličková: O Cintuloch a Ficoch alebo Otázky bez odpovedí
  5. Marcel Rebro: Ruský oligarcha: Keď máš všetko, len nie istotu, že sa dožiješ večere
  6. Marian Nanias: Pokus odvolať predsedníčku Európskej komisie (EK) Ursulu von der Leyen.
  7. Radko Mačuha: Pozor ! Cyril a Metod. Vstup len na povolenie.
  8. Marcel Rebro: Ako chutí ruský mier? Po obuškoch.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Záhorie - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Záhorie

Kvalita, rozmanitosť a dostupnosť na jednom mieste.


Ocenenia odovzdával aj futbalista Sebastián Kóša.

Heslom podujatia je Zober loptu, nie mobil.


Cestovanie s deťmi po Slovensku býva samo o sebe výzvou. Keď si s rodinou naplánujete výlet vlakom a akurát sa v tom čase pritrafí výluka na trati, môže to vyzerať ako recept na zmarené plány.


2
Marek Ryban (vpravo) zo spoločnosti Obnova budov

Čo treba vedieť, ak sa rozhodujete, či ísť do obnovy domu?


Najčítanejšie články MyRegiony.sk

  1. Martin Horanský: Equity Crowdfunding - zábava s portfóliom 1 - Fintech
  2. Rado Surovka: Titanic z Devína mieri do Banskej Bystrice
  3. Martin Turčan: Slovenský štát Róberta Tisa
  4. Rastislav Puchala: Ficovo devínske šialenstvo
  5. Daniel Bíro: Zrúcaninu hradu Čeklís nájdeme v Bernolákove. Aké sú ďalšie zaujímavosti, súvislosti a história tohto hradu?
  6. Andrea Podešvová: Keď slávik slovenský nevie, či lepšie je mlčať
  7. Ján Šeďo: Súdruh Blanár, svet patrí nevedomým, vládnete oprávnene...
  8. Patrik Zimáni: Cestovné poistenie AXA
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 25 788
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 15 921
  3. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 11 434
  4. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 10 391
  5. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 10 020
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 993
  7. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 179
  8. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 6 691
  1. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  2. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
  3. Roman Kebísek: Básnik Byron vraj „miloval len jednu“ – Chaworthovú
  4. Věra Tepličková: O Cintuloch a Ficoch alebo Otázky bez odpovedí
  5. Marcel Rebro: Ruský oligarcha: Keď máš všetko, len nie istotu, že sa dožiješ večere
  6. Marian Nanias: Pokus odvolať predsedníčku Európskej komisie (EK) Ursulu von der Leyen.
  7. Radko Mačuha: Pozor ! Cyril a Metod. Vstup len na povolenie.
  8. Marcel Rebro: Ako chutí ruský mier? Po obuškoch.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu