Štát chce zvýšiť poplatky pre železničných dopravcov, môže to mať fatálne následky

Odborári s návrhom nesúhlasia.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR)

ZÁHORIE. Ministerstvo dopravy predložilo návrh ktorý má obmedziť zľavy na železničnej trati pre nákladných dopravcov. Z doterajších 22,5 miliónov eur by sa zdroje znížili o 7,5 miliónov eur, teda o tretinu celkovej sumy. Niektoré druhy zliav plánujú zrušiť úplne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Stratégia ministerstva síce hovorí o navýšení investícií do opráv a údržby železníc, no rezort plánuje tieto prostriedky zobrať práve z vrecka železničných nákladných dopravcov, pre ktorých by tento krok mohol znamenať finančné problémy, stratu konkurencieschopnosti, pracovných miest, ale straty pre štát. Hrozí odklonenie cez okolité štáty, čo sa už aktuálne deje.

SkryťVypnúť reklamu

Návrh rezortu sa dotýka celého Slovenska, ale aj Trnavského kraja a Záhoria. Odborári riešia zvolanie tripartity.

Súvisiaci článok Prelomový grafikon je naozaj prelomový, ruší už zrušené zastávky, stále však prináša meškania Čítajte 

Fatálne následky

Dokument ministerstva dopravy s názvom Nastavenie udržateľnej stratégie poplatkov za železničnú dopravnú cestu sa podľa odborárov v podstate snaží o presný opak udržateľnosti.

Spoločnosti majú totiž plány investícií nastavené dlhodobo popredu a rýchlosť, ktorou by sa mala nová stratégia implementovať, by pre nich mohla byť doslova likvidačná. Priamym dôsledkom bude výrazné zdraženie nákladnej železničnej dopravy.

Patrik Benka, riaditeľ Asociácie železničných dopravcov (AROS), takýto krok ministerstva odmieta.

"Ako AROS odmietame, že by sme chceli krok, ktorý aktuálne navrhuje ministerstvo. My naopak požadujeme dlhodobú stabilitu a nezvyšovanie ceny za železničnú dopravnú cestu. To, že teraz chce ministerstvo drasticky zvýšiť cenu užívania železnice, nemožno obhajovať tým, že sa prostriedky presunú na údržbu. Slovenské železnice potrebujú investície vo výške desiatok miliónov eur a navýšenie o 7,5 milióna eur nič nerieši," vysvetlil.

SkryťVypnúť reklamu

Riaditeľ štátneho CARGA vysvetlil, že zvýšenie poplatku bude o 30 až 50 percent podľa druhu prepravy.

"Zvýšenie má platiť už od nového roku. Na to my ani ostatní slovenskí dopravcovia nemáme šancu reagovať. Slovenské železnice prestanú byť konkurencieschopné. Nákladná doprava sa presunie buď na kamióny alebo sa bude v prípade medzinárodnej prepravy voziť cez Poľsko a Maďarsko. Všade v okolitých štátoch bude doprava lacnejšia. Trendom v celej Európe je presúvať nákladnú dopravu práve na železnicu, pretože ide o najekologickejší a najbezpečnejší druh dopravy," vysvetlil Roman Gono, generálny riaditeľ ZSSK CARGO.

Slovensko sa podľa neho od tohto trendu začína výrazne vzďaľovať.

Súvisiaci článok Katastrofálny stav železníc spôsobuje meškania vlakov aj stratu zisku pre štát, hrozí štrajk Čítajte 

S rezortom nesúhlasí ani spolok Na Železnicu. Hovorkyňa Darina Željazkovová skonštatovala, že návrh by mohol mať pre slovenskú železnicu priam fatálne následky.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným MYregiony.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C9U5U na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Železnice Slovenskej republiky

Súvisiace témy: Vlaky
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Záhorie

Komerčné články

  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 557
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 7 980
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 5 255
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 643
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 3 313
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 729
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 416
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 167
  1. Štefan Šturdzík: Zadar.
  2. Janka Bittó Cigániková: Ak si chce minister Šaško zachovať aspoň zvyšky cti, mal by konať
  3. Viktor Pamula: Geopolitický hazard s krajinou.
  4. Marek Strapko: Možno ešte zomrú nejakí vaši drahí...
  5. Anna Miľanová: Naša hojdacia sieť, Zem, sa trhá. Príjemné pohojdávanie končí...
  6. Matúš Grznár: Matovič zistil ako to funguje, a preto je stále na scéne.
  7. Milan Buno: Zlyháva, zabúda, padá, rozbíja veci...napriek tomu sa nevzdáva! | 7 knižných tipov
  8. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 25 570
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 730
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 9 058
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 743
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 802
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 260
  7. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 5 512
  8. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 370
  1. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  2. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  3. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  4. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  5. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  7. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  8. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Štefan Šturdzík: Zadar.
  2. Janka Bittó Cigániková: Ak si chce minister Šaško zachovať aspoň zvyšky cti, mal by konať
  3. Viktor Pamula: Geopolitický hazard s krajinou.
  4. Marek Strapko: Možno ešte zomrú nejakí vaši drahí...
  5. Anna Miľanová: Naša hojdacia sieť, Zem, sa trhá. Príjemné pohojdávanie končí...
  6. Matúš Grznár: Matovič zistil ako to funguje, a preto je stále na scéne.
  7. Milan Buno: Zlyháva, zabúda, padá, rozbíja veci...napriek tomu sa nevzdáva! | 7 knižných tipov
  8. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 25 570
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 730
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 9 058
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 743
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 802
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 260
  7. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 5 512
  8. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 370
  1. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  2. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  3. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  4. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  5. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  7. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  8. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu