však spresniť nevedela. „Ešte stále nie je dokončené preberacie konanie a ďalšie administratívne úkony, sprejazdnenie mostu závisí práve od nich,“ skonštatovala Kmeťová. Isté však je, že slávnostné otvorenie mosta, aj za účasti ministra dopravy Pavla Prokopoviča, bude 7. júla.
Kmeťová spresnila, že most, ktorý začali stavať začiatkom tohto roku, je z väčšej časti postavený, úplne dokončený bude do septembra. „Budú sa robiť ešte drobné stavebné a dokončovacie práce, úpravy zelene v okolí a podobne,“ dodala. Súčasťou stavby bola aj rekonštrukcia približne 7-kilometrového úseku cesty od mosta po obec Moravský Svätý Ján. Náklady na celú stavbu sú podľa nej približne 90 miliónov korún, väčšia časť išla z grantu programu Európskej únie PHARE, zvyšok išiel zo štátneho rozpočtu.
V polovici júna sa prednosta Krajského úradu pre cestnú dopravu a komunikácie v Trnave Jozef Klokner zúčastnil kontrolného dňa na stavbe premostenia rieky Morava, pričom na základe žiadosti Slovenskej správy ciest prerokoval s investorom, dodávateľom stavby a zástupcami štátnych inštitúcií možnosť vydania súhlasu na predčasné užívanie stavby. „Na to, aby sme povolenie vydali, sme od investora i dodávateľa požadovali splnenie viacerých podmienok. Prvou z nich je súhlas Štátnej plavebnej správy a Povodia Moravy na predčasné užívanie stavby po vykonaní skúšky zdvíhacieho mostu, druhou je vydanie povolenia na užívanie svetelnej signalizácie. Ďalšími požiadavkami sú dokončenie umiestnenia zvislých dopravných značiek v zmysle platného povolenia, pričom tou najdôležitejšou je dokončenie príjazdovej komunikácie z rakúskej strany,“ informoval nás Jozef Klokner. Práve dokončenie príjazdovej komunikácie na rakúskom území zatiaľ najviac brzdí spusteniu premávky cez nový hraničný most. Práce na nej však finišujú, takže by sa termín slávnostného otvorenia stihnúť mal.
Autá cez hraničný priechod Moravský Svätý Ján – Hohenau chodia od roku 1994 cez provizórny pontónový most. Pri nepriaznivých poveternostných podmienkach, vysokej hladine rieky Moravy a v noci však nie je v prevádzke. Takisto po ňom nemôžu jazdiť autá ťažšie ako 3,5 tony. Podľa našich informácií Jozef Klokner už navrhol predstaviteľom slovenskej diplomacie rokovať s rakúskymi partnermi o nepretržitej prevádzke na tomto dôležitom regionálnom hraničnom priechode. Návrh vyplynul zo žiadostí starostov okolitých obcí, ktorých občania najčastejšie priechod využívajú. Jeho súčasné otvorenie o 6. hodine ráno však považujú za nedostatočné. „Ak by sa nepodarilo dohodnúť sa s rakúskou stranou na nepretržitej prevádzke, chceli by sme jeho otvorenie posunúť aspoň na štvrtú či piatu hodinu. Z našej strany by to nemal byť problém, musia s tým však súhlasiť Rakúšania,“ dodal Jozef Klokner.
- sita, gak -