Pandémia posilnila online nakupovanie, oslabila nákupné centrá

Nastala zmena nákupných zvykov spotrebiteľov.

Ľudia vstupujú do obchodu v Bardejove 24. októbra.Ľudia vstupujú do obchodu v Bardejove 24. októbra. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Pandémia nového koronavírusu a s ňou spojená zmena nákupných zvykov spotrebiteľov spôsobili ich výraznejší prechod na nové formy nakupovania - on-line obchody s donáškou alebo výdajným miestom.

Prečítajte si tiež Pribudlo viac ako dve tisíc pozitívnych osôb Čítajte 

Platby v slovenských e-shopoch tak v roku 2020 medziročne vzrástli o 80 %. Vyplýva to z dát Slovenskej sporiteľne.

Zároveň v celom regióne strednej a východnej Európy klesla návštevnosť v obchodných centrách o 20 až 45 %. Svedčia o tom údaje spoločnosti Colliers International z polovice roka 2020.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa analytika Slovenskej sporiteľne Mateja Horňáka sa rastúci význam elektronických obchodov prejavil už aj počas prvých týždňov pandémie a veľkonočného lockdownu v apríli minulého roka, keď v nich klienti banky zaplatili o 145 % viac než v apríli 2019.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Veľmi výrazné medziročné nárasty sme však pre slovenské e-shopy zaznamenávali počas celého roka, v priemere to bolo až +83 % za mesiac," vyčíslil.

Vianočné online nákupy

Elektronické obchody využili Slováci vo zvýšenej miere ako v roku 2019 aj na vianočné nákupy. "V novembri a decembri bol objem platieb smerujúcich do domácich e-shopov až o tri štvrtiny vyšší než v rovnakom období 2019, do zahraničia sme zaplatili asi o jednu tretinu viac," dodal Horňák.

Slováci stále viac míňajú v zahraničných e-shopoch ako v slovenských, pandémia však tento pomer vylepšila v prospech tých slovenských. Kým v roku 2019 išli z každých 100 eur zaplatených v internetových obchodoch dve tretiny do tých zahraničných, minulý rok to bolo už len 57 %. "Tento pomer bol výrazne narušený iba v čase najprudšieho aprílového lockdownu, kedy boli spotrebitelia nútení nakupovať na internete aj také druhy tovarov, pre ktoré predtým chodili do lokálnych kamenných obchodov," dodal analytik s tým, že vtedy slovenské internetové obchody stúpli viac ako tie zahraničné, a ich pomer tak bol takmer 1:1.

SkryťVypnúť reklamu

Ako pripomenul ekonóm, trend rozmachu internetových obchodov tu bol aj pred pandémiou, avšak práve opatrenia pre obmedzenie šírenia nového koronavírusu prinútili firmy, aby svoje procesy zoptimalizovali a pripravili ich na fungovanie bez osobného kontaktu.

"Dobre nastavené postupy budú motivovať zákazníkov aj po odznení pandémie, aby vynechali návštevu kamennej prevádzky a nechali si tovar doručiť na vyhovujúcejšie miesto či v želanom čase," uzavrel Horňák.

Podiel on-line predaja sa vlani zvýšil v celom regióne SVE. "Pozorujeme prudký nárast spotrebiteľskej aktivity v e-commerce, ktorý sa stal základným prvkom prebiehajúcej transformácie maloobchodu v súvislosti s vývojom technológií a zmenami v spotrebiteľskom správaní," priblížila riaditeľka pre prieskum a konzultačné služby spoločnosti Colliers International v Poľsku Dominika Jędrak.

SkryťVypnúť reklamu

Výrazné bolo aj zvýšenie percentuálneho podielu ľudí starších ako 55 rokov, ktorí v súčasnosti prechádzajú z nakupovania v kamenných prevádzkach do internetových obchodov.

Rýchlym tempom

Podľa poradenskej spoločnosti podiel e-commerce na trhu krajín SVE rastie historicky najrýchlejším tempom, avšak stále zostáva 80 % predaja na iných kanáloch.

Aby sa mohlo on-line obchodovanie rozšíriť viac, treba podľa spoločnosti vyriešiť napríklad maloobchodníkov, ktorí fungujú ako franšízoví partneri. Tí často nemajú kontrolu ani práva na platformu elektronického obchodu materskej značky, čo obmedzuje ich schopnosť predávať online.

Popularita elektronického nakupovania a pandémia však zapríčinili aj pokles návštevnosti obchodných centier. V krajinách SVE tak dochádzalo k poklesu od 20 do 45 %.

Podľa riaditeľa spoločnosti Richarda Urvaya budú slovenskí konzumenti naďalej vo väčšej miere požadovať rôznorodosť distribúcie tovaru, čím budú slovenských maloobchodníkov prirodzene navádzať do hybridných riešení na rozhraní maloobchodu a logistiky.

Popri e-shopoch tak budú podľa odborníkov v centre pozornosti maloobchodné investície do malých centier či parkov.

#MyVasPotrebujeme

Ekonomické dôsledky pandémie ohrozujú aj posledné nezávislé printové médiá v našich mestách a obciach. Patrí medzi ne aj sieť regionálnych týždenníkov MY, ktorá pod touto hlavičkou prevádzkuje 23 platených týždenníkov, 27 spravodajských regionálnych webov a viac ako 50 FB stránok.

Toto všetko už môže byť čoskoro minulosťou, pretože ekonomický útlm nám spôsobil masívny prepad predaja a príjmov. Ak chcete, aby aj vo vašom meste alebo v regióne zostali zachované kritické a nezávislé médiá (noviny a web) a ak chcete, aby vás o práci mesta a života v ňom neinformovali iba mestom financované média, podporte nás. Už aj sumou 4€ mesačne prispievate k tomu, aby sme mohli aj naďalej prinášať aktuálne a pravdivé informácie o živote vo vašom regióne, meste a obci. Vašu podporu teraz potrebujeme viac ako inokedy predtým. Ďakujeme!

Chcem podporiť →

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Záhorie

Komerčné články

  1. Praskajú vám steny? Nie vždy ide len o chybu omietky
  2. Taký obrovský úver ich mohol úplne položiť
  3. Skládky sa plnia odpadmi, koľko času nám ešte ostáva?
  4. Signature vône podľa osobnosti
  5. Objavuj, cestuj, zaži – tu a TEAZZ!
  6. Pridaj sa do komunity, ktorá ťa posunie
  7. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne
  8. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s
  1. Pridaj sa do komunity, ktorá ťa posunie
  2. Taký obrovský úver ich mohol úplne položiť
  3. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s
  4. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne
  5. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov
  6. Budvar stavia na tradícii a darí sa mu lepšie ako kedykoľvek
  7. Signature vône podľa osobnosti
  8. Prečo milionári nevypínajú ani na vrchole?
  1. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026 14 041
  2. Slováci vytvorili mlieko, ktoré nemá obdobu v celej Európe 11 637
  3. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne 6 516
  4. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“ 6 055
  5. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 4 196
  6. Z akcie pre kolegov spravil známy moderátor úspešný biznis 3 590
  7. Od dnes len 3 dni – exotika s BUBO s 55% zľavou 3 579
  8. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 3 383
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Záhorie - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Záhorie

Zľava Jozef Mozol, moderátor diskusie a Roland Kyška, riaditeľ pre marketing a komunikáciu vo SWAN-e.

Pred štvrťstoročím bol internet na Slovensku luxusom.


1

Ľubica Karvašová je bývalá diplomatka a expertka na európsku politiku.


Mikuláš Černák.

Černák si odpykáva doživotný trest.


SITA
Na D2 pri Stupave došlo k nehode, premávka je obmedzená.

Vodiči musia rátať so zdržaním.


Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu