Utorok, 15. jún, 2021 | Meniny má VítKrížovkyKrížovky

Psychologička: Drobné láskavosti môžu pozitívne ovplyvniť atmosféru v domácnosti

O tom ako zvládať strach, stres i ponorkovú chorobu sme sa rozprávali s psychoterapeutkou Elenou Hornyákovou.

Ilustračná fotoIlustračná foto (Zdroj: Nik Shuliahin/Unsplash)

Mnoho ľudí v dnešnej situácii vyhľadáva psychologickú pomoc, rady odborníkov. Dôvodom je strach z ochorenia, neistota či radikálna zmena v ich doterajšom spôsobe života. Aj preto sme oslovili psychologičku a psychoterapeutičku Elenu Hornyákovú a opýtali sme sa jej na to, ako zvládať psychicky neľahkú situáciu.

Dnešná situácia je pre mnohých ľudí ťažká, majú strach z toho, čo bude. Ako sa môže človek vyrovnať so strachom z neznámeho?

Mnohým ľuďom k vyrovnaniu sa so situáciou prispieva uvedomenie a predpoklady, že terajšia situácia v najbližších mesiacoch skončí, že sa v nej nachádzame ako kolektív a teda s ňou bojujeme spoločnými silami, a že aktuálne odporúčania slúžia k našej ochrane a sú výsledkom spolupráce odborníkov. Pre mnohých je ale tento strach ochromujúci. Vďaka strachu mozog dokáže poslať signál telu ako má zareagovať, aby sa človek ochránil pred nebezpečenstvom. V týchto dňoch ohrozenie máme možnosť vyhodnotiť len na základe informácií, ktoré prichádzajú z médií. V informačnom mediálnom chaose sa ťažko dá vyhodnotiť, ktorá informácia je relevantná, taktiež nie sme po nedávnom politickom dianí schopní úplne dôverovať autoritám, ktoré opatrenia zavádzajú. K neistote prispieva aj to, že zisťovanie nových poznatkov, odborné vyhodnotenie a nariadenia od kompetentných vyžadujú čas a prichádzajú v čiastkach. Má zmysel sledovať informácie z menšieho počtu zdrojov a 1-2x denne. Keďže nevieme ako sa máme zariadiť a pripraviť na ohrozenie, telo a psychika ostávajú v strehu a nasadení, vo vyčerpávajúcej pohotovosti. Takáto neistota môže byť stresujúca a vyvolávajúca úzkosť.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež Trnavská župa chystá linku psychologickej pomoci Čítajte 

V bežnej miere stresu sú ľudia schopní prispôsobiť sa situácii. Pokiaľ stres spôsobí príliš intenzívnu úzkosť alebo trvá príliš dlho, tá začína byť pre telo a psychiku záťažou. Môže priniesť znemožnenie využívať bežné mechanizmy zvládania stresu a taktiež človek reaguje intenzitou a škálou emócií, ktoré u seba bežne nepozoruje, ako napríklad plačlivosť, hnevlivosť, reaguje podráždene. Ďalej, nedokáže sa sústrediť a racionálne uvažovať. Taktiež sa nadmerný stres môže odrážať v telesnom fungovaní napr, nespavosťou, búšením srdca, zrýchleným plytkým dýchaním, pocitom na vracanie a závratmi, bolesťami na hrudníku a migrénou. Najviac si pomôžeme ak už preventívne a priebežne uľavujeme svojmu telu od napätia. Tým udržíme svoje telo a psychiku v kondícii aj pre potenciálne záťažové dni. V tejto prevencii sú najdôležitejšie priebežné primerané ventilovanie emócií a úľava od telesného napätia najmä príjemnými telesnými aktivitami napríklad masáž rúk od partnera, škrabkanie, ale aj počúvanie hudby, prezeranie fotografií atď. Pokiaľ je vnútorné napätie príliš veľké, v psychologickej praxi sa odporúča cvičiť vedené relaxácie, relaxujeme vždy v kľudnom prostredí, eliminujeme všetky rušivé podnety. Najčastejšie techniky sú autogénny tréning a progresívna svalová relaxácia. Obe sú dostupné na internete.
Rýchlou pomocou pre uvoľnenie napätia je zatlačenie prstov do dlaní na 10 sekúnd, uvoľníme a uvoľnený stav s rukách si uvedomujeme po 20 sekúnd, cvik opakujeme. Podobnou verziou je zatlačenie chodidiel do zeme, taktiež zaťatie sánky s rovnakým intervalom napnutia a uvoľnenia ako pri dlaniach.
Technika motýlieho objatia (butterfly hug) spočíva v prekrížení rúk v zápästí, dlane smerujú k telu. Dlane priložíme na ruky pod ramená, v prirodzenej polohe ako by sme sa objímali, pomaličky zdvíhame prsty a striedame ruky, ako jemný pohyb motýlích krídiel, prípadne, môžeme jemne na miesto dopadu prstov poklepnúť.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C6RQY na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M6RQY na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa mení dynamika firiem?
  2. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  3. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  4. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  5. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  6. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  7. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  8. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  9. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  10. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  1. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  2. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  3. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  4. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  5. Behind every successful business lies a set of skilled people
  6. Klimatická zmena rozkývala štatistiky škôd na domoch a bytoch
  7. Ako sa mení dynamika firiem?
  8. Hudbou proti holorubom.
  9. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  10. Pečeň je priamo zodpovedná za stav vášho imunitného systému
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 20 041
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 12 504
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 11 364
  4. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 9 737
  5. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 9 621
  6. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 8 630
  7. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 314
  8. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 6 266
  9. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 5 625
  10. Slovensko v operácii Barbarossa 4 368
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Záhorie - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Záhorie

Pozrite si MY športujeme.


2 h

To, čo bolo voľakedy bežné, už dnes v dedinách veľmi nevídame. V minulosti sa kosili hrádze, keďže seno bolo vzácne, v súčasnosti tam už iba leží.


TASR 18 h
Vietor zhodil strom priamo na kaplnku.

Obcou sa prehnala búrka so silným vetrom.


20 h
Ilustračné foto

Predstavuje potenciálne nebezpečenstvo pre teplomilné rastliny.


23 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Bol by to prvý prípad na Slovensku, kedy medveď zabil človeka.


18 h

Jozef Morgoš taký úspech nečakal.


14. jún

Polícia považuje križovatku za neuralgický bod. Župan nepodpísal kolaudačné rozhodnutie.


14. jún

Sprievodný program má trvať štyri hodiny. Ľudia si budú môcť vlastnoručne vyrobiť odznak s logom.


13. jún

Už ste čítali?