Spackaný tender komplikuje modernizáciu trate na Záhorí

Slovensku hrozí, že príde o peniaze

foto: ilustračnéfoto: ilustračné (Zdroj: vlaky.net)

BRATISLAVA. Tender na modernizáciu železničnej trate Bratislava, Devínska Nová Ves - Kúty - štátna hranica SR/ČR trvá už dva a pol roka. Železnice Slovenskej republiky opäť vyhodnocujú ponuky na základe rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO), ktoré potvrdila Rada ako odvolací orgán úradu. Ponuky piatich uchádzačov vyhodnotili už pred rokom, no pre námietky a neuzavretie súťaže stále nemôžu uzatvoriť zmluvu o dielo.

Na realizáciu projektu v trvaní 38 mesiacov, vrátane projektovej dokumentácie, inžinierskej činnosti a stavebných prác, plánovali železničiari vynaložiť vyše 305 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Na spolufinancovanie investície chceli využiť aj peniaze Európskej únie cez Nástroj na prepájanie Európy (CEF), no tie môžu byť ohrozené, keďže projekt ešte stále nezačali realizovať.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Prečítajte si tiež Poslanci schválili cyklomost medzi Vysokou pri Morave a Marcheggom Čítajte 

Ohrozené milióny

Dopravný analytik Ján Kovalčík z inštitútu INEKO podľa portálu NasaDoprava.sk upozornil, že Slovensko môže prísť o stovky miliónov eur. Projekt mal byť hotový do roku 2020, železnice však stále nemajú zhotoviteľa. Podľa analytika tento nepripravený projekt z nepochopiteľných dôvodov zaradili medzi projekty, ktoré boli v roku 2015 v pokročilej fáze prípravy a dali sa realizovať do konca roku 2020. Podľa portálu už vtedy odborníci pochybovali o tom, že by sa stavba mohla do konca budúceho roku pripraviť aj zrealizovať, čo sa následne potvrdilo. Kompetentní mali pripravenú iba štúdiu realizovateľnosti a projekt bol na začiatku projektovej prípravy.

"Je zodpovednosťou každej krajiny, že žiadam financovanie na taký projekt, ktorý mám pripravený a viem ho zvládnuť. Tým, že to zodpovední neurobili, tak máme priklepnuté peniaze na projekt, na ktorý ich reálne nebudeme vedieť vyčerpať. A je pravdepodobné, že Slovensko o tieto stovky miliónov eur príde," povedal Kovalčík.

SkryťVypnúť reklamu

Nepripravené tendre

Ak by Európska komisia podľa portálu NasaDoprava.sk trvala na pôvodnej podmienke dokončenia projektov z výzvy do roku 2020, Slovensko by o peniaze prišlo. Pri omeškaní projektu však pravdepodobne podmienky zjemní. "V prípade tohto najväčšieho slovenského projektu je meškanie také obrovské, že ani roky navyše nemusia stačiť. Stavba sa doteraz ani nezačala projektovať, keďže zle vypísaný tender sa ťahá už dva a pol roka. Keby sa skončil aj hneď o mesiac, projektovanie, povoľovanie a výstavba potrvá viac rokov," uviedol Kovalčík.

ŽSR vyhlásili verejnú súťaž ešte vo februári 2017. Po opätovnom vyhodnotení ponúk pred rokom predbežne prijali najlacnejšiu ponuku kazašsko-talianskeho združenia firiem Integra Construction KZ (predtým Zhol Zhondeushi) a Todini Costruzioni Generali vo výške 216,77 mil. eur bez DPH. Ponuky ďalších štyroch uchádzačov boli v rozsahu od takmer 275 mil. eur (taliansko-slovenská skupina ICM - Váhostav - SK) do 392,4 mil. eur bez DPH (Subterra). Jeden z uchádzačov v závere minulého roka podal námietky proti novému vyhodnoteniu ponúk, ale aj podmienkam súťaže. Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) následne rozhodol, že ŽSR musia ponuky vyhodnotiť nanovo. Rada ÚVO následne na základe odvolania vo februári tohto roka potvrdila rozhodnutie úradu o opätovnom vyhodnotení súťaže.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež Skalické dni obmedzia dopravu, rátajte s uzávierkami ulíc Čítajte 

Opäť nadlho

Hovorca ŽSR Michal Lukáč pre portál NasaDoprava.sk potvrdil, že v súčasnosti znovu vyhodnocujú ponuky podľa rozhodnutia Rady ÚVO a majú záujem čo najskôr začať s realizáciou projektu po uzavretí zmluvy so zhotoviteľom. Alternatívou financovania projektu je podľa Ministerstva dopravy a výstavby SR súčasný Operačný program Integrovaná infraštruktúra 2014 - 2020 s možnosťou využitia peňazí EÚ do konca roka 2023. Ďalšia možnosť realizácie projektu je až v nasledujúcom programovom období 2021 - 2027.

Železnice Slovenskej republiky

Ilustračné foto

Sieť by mala spojiť najdôležitejšie európske mestá.


TASR 5
ZSSK Zelené pleso

Výlet k Zelenému plesu je tutovka. Dobrý tip, ktorý môžete absolvovať v zime či v lete a bude patriť k nezabudnuteľným.


SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Záhorie

Komerčné články

  1. Zariskoval a poslal k vode Wolt. Prešiel testom lojality
  2. FameL GmbH: Náhrada škody bez rizika nákladov
  3. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  4. Objav prírodný ionťák, ktorý stojí za výkonom J. Slafkovského
  5. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  6. Farba ju nezachráni. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina
  7. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame
  8. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  1. Sú prípravky na imunitu len vyhodené peniaze?
  2. Zariskoval a poslal k vode Wolt. Prešiel testom lojality
  3. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  4. FameL GmbH: Náhrada škody bez rizika nákladov
  5. Nové átrium aj učebňa. V Pečovskej Novej Vsi investujú do školy
  6. Objav prírodný ionťák, ktorý stojí za výkonom J. Slafkovského
  7. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  8. Farba ju nezachráni. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 19 049
  2. Farba ju nezachráni. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina 6 495
  3. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame 4 922
  4. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne? 4 629
  5. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 4 399
  6. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú 3 673
  7. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh 3 407
  8. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky? 3 292
  1. Vladimír Krátky: PHM za Bratislavou vs. - za Prahou .
  2. Vladimír Bojničan: Náboženské spôsobilosti, zvyklosti, tradície ako súčasť osvieteneckého sveta??? Pán Havran, to je ale urážka racionálneho rozumu!
  3. Martin Fronk: Jazierko, kde sa čas zastavil – Bacúrovské zrkadlo neba
  4. Radoslav Medzihradský: Moravský kras vs Slovenký kras
  5. Ján Valchár: Štvrtý Aljoša I. (prekopaná verzia)
  6. Štefan Šturdzík: Dve lokomotívy sa zrazia v Oktagone.
  7. Martina Bittnerová: Zabudnutý dar Božene Němcovej: Kde skončila jej lampa?
  8. Júlia Piraňa Mikolášiková: Tiger sa vyhol súdu za úplatky pre Káľavského
  1. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS 15 317
  2. Dušan Koniar: Puč na Slovensku 15 189
  3. Ivan Mlynár: Zábava Roberta Fica s riskovaním našich životov neberie konca. 15 164
  4. Ján Šeďo: To dopravní inžinieri všetko posr**i ! 11 766
  5. Blanka Ulaherová: Návrat po 46 rokoch 9 524
  6. Ján Valchár: Zaujímavé fakty okolo ruskej ropy. 9 163
  7. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém. 8 179
  8. Elena Antalová: Nehorekujme. Všetko je inak. 6 899
  1. Radko Mačuha: Hory majú oči.
  2. Marcel Rebro: Fico v Pekingu: Európsky exot na Putinovej prehliadke
  3. Radko Mačuha: Podať si ruku s Putinom, nieje žiadne umenie.
  4. Marian Nanias: Jachtavý brat Lacko.
  5. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS
  6. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee II. - jedno z možných objasnení
  7. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee
  8. Jiří Ščobák: Ako prísť o peniaze ľahko a rýchlo
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu