Pondelok, 8. august, 2022 | Meniny má Oskar

Spackaný tender komplikuje modernizáciu trate na Záhorí

Slovensku hrozí, že príde o peniaze

foto: ilustračnéfoto: ilustračné (Zdroj: vlaky.net)

BRATISLAVA. Tender na modernizáciu železničnej trate Bratislava, Devínska Nová Ves - Kúty - štátna hranica SR/ČR trvá už dva a pol roka. Železnice Slovenskej republiky opäť vyhodnocujú ponuky na základe rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO), ktoré potvrdila Rada ako odvolací orgán úradu. Ponuky piatich uchádzačov vyhodnotili už pred rokom, no pre námietky a neuzavretie súťaže stále nemôžu uzatvoriť zmluvu o dielo.

Na realizáciu projektu v trvaní 38 mesiacov, vrátane projektovej dokumentácie, inžinierskej činnosti a stavebných prác, plánovali železničiari vynaložiť vyše 305 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Na spolufinancovanie investície chceli využiť aj peniaze Európskej únie cez Nástroj na prepájanie Európy (CEF), no tie môžu byť ohrozené, keďže projekt ešte stále nezačali realizovať.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež Poslanci schválili cyklomost medzi Vysokou pri Morave a Marcheggom Čítajte 

Ohrozené milióny

Dopravný analytik Ján Kovalčík z inštitútu INEKO podľa portálu NasaDoprava.sk upozornil, že Slovensko môže prísť o stovky miliónov eur. Projekt mal byť hotový do roku 2020, železnice však stále nemajú zhotoviteľa. Podľa analytika tento nepripravený projekt z nepochopiteľných dôvodov zaradili medzi projekty, ktoré boli v roku 2015 v pokročilej fáze prípravy a dali sa realizovať do konca roku 2020. Podľa portálu už vtedy odborníci pochybovali o tom, že by sa stavba mohla do konca budúceho roku pripraviť aj zrealizovať, čo sa následne potvrdilo. Kompetentní mali pripravenú iba štúdiu realizovateľnosti a projekt bol na začiatku projektovej prípravy.

"Je zodpovednosťou každej krajiny, že žiadam financovanie na taký projekt, ktorý mám pripravený a viem ho zvládnuť. Tým, že to zodpovední neurobili, tak máme priklepnuté peniaze na projekt, na ktorý ich reálne nebudeme vedieť vyčerpať. A je pravdepodobné, že Slovensko o tieto stovky miliónov eur príde," povedal Kovalčík.

SkryťVypnúť reklamu

Nepripravené tendre

Ak by Európska komisia podľa portálu NasaDoprava.sk trvala na pôvodnej podmienke dokončenia projektov z výzvy do roku 2020, Slovensko by o peniaze prišlo. Pri omeškaní projektu však pravdepodobne podmienky zjemní. "V prípade tohto najväčšieho slovenského projektu je meškanie také obrovské, že ani roky navyše nemusia stačiť. Stavba sa doteraz ani nezačala projektovať, keďže zle vypísaný tender sa ťahá už dva a pol roka. Keby sa skončil aj hneď o mesiac, projektovanie, povoľovanie a výstavba potrvá viac rokov," uviedol Kovalčík.

ŽSR vyhlásili verejnú súťaž ešte vo februári 2017. Po opätovnom vyhodnotení ponúk pred rokom predbežne prijali najlacnejšiu ponuku kazašsko-talianskeho združenia firiem Integra Construction KZ (predtým Zhol Zhondeushi) a Todini Costruzioni Generali vo výške 216,77 mil. eur bez DPH. Ponuky ďalších štyroch uchádzačov boli v rozsahu od takmer 275 mil. eur (taliansko-slovenská skupina ICM - Váhostav - SK) do 392,4 mil. eur bez DPH (Subterra). Jeden z uchádzačov v závere minulého roka podal námietky proti novému vyhodnoteniu ponúk, ale aj podmienkam súťaže. Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) následne rozhodol, že ŽSR musia ponuky vyhodnotiť nanovo. Rada ÚVO následne na základe odvolania vo februári tohto roka potvrdila rozhodnutie úradu o opätovnom vyhodnotení súťaže.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež Skalické dni obmedzia dopravu, rátajte s uzávierkami ulíc Čítajte 

Opäť nadlho

Hovorca ŽSR Michal Lukáč pre portál NasaDoprava.sk potvrdil, že v súčasnosti znovu vyhodnocujú ponuky podľa rozhodnutia Rady ÚVO a majú záujem čo najskôr začať s realizáciou projektu po uzavretí zmluvy so zhotoviteľom. Alternatívou financovania projektu je podľa Ministerstva dopravy a výstavby SR súčasný Operačný program Integrovaná infraštruktúra 2014 - 2020 s možnosťou využitia peňazí EÚ do konca roka 2023. Ďalšia možnosť realizácie projektu je až v nasledujúcom programovom období 2021 - 2027.

Najčítanejšie na My Záhorie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za vysokou spotrebou sa často skrýva zlá kondícia motora
  2. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  3. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  4. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  5. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  6. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha
  8. Pozrite si, kedy hrá futbalové zápasy vaše mesto či dedina
  1. Čo robiť, aby dieťa neskončilo v nemocnici s črevnou virózou?
  2. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  3. Goralské folklórne slávnosti po prvýkrát priamo v horách
  4. Za vysokou spotrebou sa často skrýva zlá kondícia motora
  5. Ktoré regionálne projekty podporí Nadácia COOP Jednota?
  6. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  7. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  8. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  1. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 9 630
  2. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 7 053
  3. Pozrite si, kedy hrá futbalové zápasy vaše mesto či dedina 6 299
  4. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 5 905
  5. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 5 441
  6. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články 2 796
  7. Kde u nás kúpite domácke potraviny 2 591
  8. Dobrá správa pre pacientov s cukrovkou 2 490

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Politický hnus a zvratky
  2. Erik Kriššák: O mlčanlivosti istej dámy
  3. Michael Achberger: VIDEO: beach towel workout - tréning na uteráku na pláži
  4. Vladimir Skala: Z učiteľov kriminálnici: Rok po regulačnej búrke v Číne.
  5. Jaroslav Polaček: Cesty a chodníky rekonštruujeme s jasným cieľom – máme plán pre budúcnosť dopravy v Košiciach
  6. Ľubomír Maretta: Riadenie
  7. Věra Tepličková: Chcete osviežiť váš imunitný systém? Prihláste sa na 4. dávku
  8. Viera Spišáková: Trapas technický
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 85 800
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 26 163
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 10 308
  4. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 7 137
  5. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 6 908
  6. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 4 347
  7. Vladimir Skala: Padá bankový sektor v Číne? 4 094
  8. Jana Žilková: Výchova detí v Mongolsku 4 015
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  2. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  3. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  4. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Záhorie - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Záhorie

Aktuálne vydanie je už v predaji.


2 h

Spolupráca štátu s UNIPHARMOU sa osvedčila a počas pandémie ukázala ako spoľahlivá. Napriek tomu zákonodarcovia uvažujú o zmene, nad ktorou visí množstvo otáznikov, vládnu pochybnosti.


2 h
Momentka zo zápasu Moravský Svätý Ján - Sobotište

Zloženie ani model najvyššej oblastnej ligy sa mužstvám nepozdáva.


13 h
Futbalisti FK Senica.

Sezóna 2021/22 bola pre FK Senica posledná fortunaligová sezóna. Klub nedostal licenciu pre III. ligu a mužský futbal na Záhorí skončil. Mesto Senica chce založiť nový mestský futbalový klub. Poďme sa spolu pozrieť, kde pôsobia hráči FK Senica.


Juraj Hertel 18 h

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Politický hnus a zvratky
  2. Erik Kriššák: O mlčanlivosti istej dámy
  3. Michael Achberger: VIDEO: beach towel workout - tréning na uteráku na pláži
  4. Vladimir Skala: Z učiteľov kriminálnici: Rok po regulačnej búrke v Číne.
  5. Jaroslav Polaček: Cesty a chodníky rekonštruujeme s jasným cieľom – máme plán pre budúcnosť dopravy v Košiciach
  6. Ľubomír Maretta: Riadenie
  7. Věra Tepličková: Chcete osviežiť váš imunitný systém? Prihláste sa na 4. dávku
  8. Viera Spišáková: Trapas technický
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 85 800
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 26 163
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 10 308
  4. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 7 137
  5. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 6 908
  6. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 4 347
  7. Vladimir Skala: Padá bankový sektor v Číne? 4 094
  8. Jana Žilková: Výchova detí v Mongolsku 4 015
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  2. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  3. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  4. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu