Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Spackaný tender komplikuje modernizáciu trate na Záhorí

Slovensku hrozí, že príde o peniaze

foto: ilustračnéfoto: ilustračné (Zdroj: vlaky.net)

BRATISLAVA. Tender na modernizáciu železničnej trate Bratislava, Devínska Nová Ves - Kúty - štátna hranica SR/ČR trvá už dva a pol roka. Železnice Slovenskej republiky opäť vyhodnocujú ponuky na základe rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO), ktoré potvrdila Rada ako odvolací orgán úradu. Ponuky piatich uchádzačov vyhodnotili už pred rokom, no pre námietky a neuzavretie súťaže stále nemôžu uzatvoriť zmluvu o dielo.

Na realizáciu projektu v trvaní 38 mesiacov, vrátane projektovej dokumentácie, inžinierskej činnosti a stavebných prác, plánovali železničiari vynaložiť vyše 305 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Na spolufinancovanie investície chceli využiť aj peniaze Európskej únie cez Nástroj na prepájanie Európy (CEF), no tie môžu byť ohrozené, keďže projekt ešte stále nezačali realizovať.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež Poslanci schválili cyklomost medzi Vysokou pri Morave a Marcheggom Čítajte 

Ohrozené milióny

Dopravný analytik Ján Kovalčík z inštitútu INEKO podľa portálu NasaDoprava.sk upozornil, že Slovensko môže prísť o stovky miliónov eur. Projekt mal byť hotový do roku 2020, železnice však stále nemajú zhotoviteľa. Podľa analytika tento nepripravený projekt z nepochopiteľných dôvodov zaradili medzi projekty, ktoré boli v roku 2015 v pokročilej fáze prípravy a dali sa realizovať do konca roku 2020. Podľa portálu už vtedy odborníci pochybovali o tom, že by sa stavba mohla do konca budúceho roku pripraviť aj zrealizovať, čo sa následne potvrdilo. Kompetentní mali pripravenú iba štúdiu realizovateľnosti a projekt bol na začiatku projektovej prípravy.

"Je zodpovednosťou každej krajiny, že žiadam financovanie na taký projekt, ktorý mám pripravený a viem ho zvládnuť. Tým, že to zodpovední neurobili, tak máme priklepnuté peniaze na projekt, na ktorý ich reálne nebudeme vedieť vyčerpať. A je pravdepodobné, že Slovensko o tieto stovky miliónov eur príde," povedal Kovalčík.

Skryť Vypnúť reklamu

Nepripravené tendre

Ak by Európska komisia podľa portálu NasaDoprava.sk trvala na pôvodnej podmienke dokončenia projektov z výzvy do roku 2020, Slovensko by o peniaze prišlo. Pri omeškaní projektu však pravdepodobne podmienky zjemní. "V prípade tohto najväčšieho slovenského projektu je meškanie také obrovské, že ani roky navyše nemusia stačiť. Stavba sa doteraz ani nezačala projektovať, keďže zle vypísaný tender sa ťahá už dva a pol roka. Keby sa skončil aj hneď o mesiac, projektovanie, povoľovanie a výstavba potrvá viac rokov," uviedol Kovalčík.

ŽSR vyhlásili verejnú súťaž ešte vo februári 2017. Po opätovnom vyhodnotení ponúk pred rokom predbežne prijali najlacnejšiu ponuku kazašsko-talianskeho združenia firiem Integra Construction KZ (predtým Zhol Zhondeushi) a Todini Costruzioni Generali vo výške 216,77 mil. eur bez DPH. Ponuky ďalších štyroch uchádzačov boli v rozsahu od takmer 275 mil. eur (taliansko-slovenská skupina ICM - Váhostav - SK) do 392,4 mil. eur bez DPH (Subterra). Jeden z uchádzačov v závere minulého roka podal námietky proti novému vyhodnoteniu ponúk, ale aj podmienkam súťaže. Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) následne rozhodol, že ŽSR musia ponuky vyhodnotiť nanovo. Rada ÚVO následne na základe odvolania vo februári tohto roka potvrdila rozhodnutie úradu o opätovnom vyhodnotení súťaže.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež Skalické dni obmedzia dopravu, rátajte s uzávierkami ulíc Čítajte 

Opäť nadlho

Hovorca ŽSR Michal Lukáč pre portál NasaDoprava.sk potvrdil, že v súčasnosti znovu vyhodnocujú ponuky podľa rozhodnutia Rady ÚVO a majú záujem čo najskôr začať s realizáciou projektu po uzavretí zmluvy so zhotoviteľom. Alternatívou financovania projektu je podľa Ministerstva dopravy a výstavby SR súčasný Operačný program Integrovaná infraštruktúra 2014 - 2020 s možnosťou využitia peňazí EÚ do konca roka 2023. Ďalšia možnosť realizácie projektu je až v nasledujúcom programovom období 2021 - 2027.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  4. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  5. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  6. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  7. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  8. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  9. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  10. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  1. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  2. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  3. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  4. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  5. Aplikácia, kde z pohodlia domova zlikvidujete škodovú udalosť?
  6. Škola môže vyzerať aj inak!
  7. UNIQA preberá na Slovensku aj dôchodkové fondy AXA
  8. Využite dovoz tovaru do 24 hodín a zadarmo
  9. Dopad krízy na firmu zmierni strednodobý prenájom vozidla
  10. V Košickom kraji máme more aj neviditeľnú izbu: Objavte ich!
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 34 181
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 539
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 22 721
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 510
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 160
  6. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 11 969
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 11 868
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 432
  9. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 585
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 565
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Železnice Slovenskej republiky, Vlaky

Hlavné správy z Správy Záhorie - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Záhorie

Komora vyzýva vládu, aby zvážila celoplošné testovanie

Za legitímne považuje rozhodnutie lekárov, ktorí sa rozhodnú nepridať sa k pomoci.

V noci boli protidrogové razie na viacerých miestach

Bližšie informácie polícia poskytne neskôr.

Virológ Klempa: Najbližšie týždne budú pre nás veľmi ťažké

Boris Klempa tvrdí, že celoplošné testovanie je teoreticky skvelá vec. Treba však brať do úvahy všetky okolnosti či riziká.

Rezort práce plánuje postaviť dva domy pre detský domov

Vyplýva to zo zverejnených informácií vo vestníku Úradu pre verejné obstarávanie.

Ilustračné foto

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na štyroch miestach v Trenčíne budú testovať z auta. Odberné miesto je aj na futbalovom štadióne

Na celoplošné testovanie bude Trenčanom k dispozícii počas dvoch najbližších víkendov 50 odberných miest. Pozrite si, kde ich nájdete.

Pacientov a pokút v Trnave pribúda

Celoplošné testovanie čaká Trnavu už tento víkend.

Virológ Klempa: Najbližšie týždne budú pre nás veľmi ťažké

Boris Klempa tvrdí, že celoplošné testovanie je teoreticky skvelá vec. Treba však brať do úvahy všetky okolnosti či riziká.

Už ste čítali?