TRNAVA. V Trnavskom kraji je 387 mostov, z ktorých je až 44 v zlom stave, desať vo veľmi zlom a jeden dokonca v havarijnom stave.
Zavedenie monitorovacích systémov na mosty by umožnilo priebežne zisťovať v akom stave dané mosty sú, či je bezpečné cez ne prechádzať, ale i predchádzať možným nešťastiam.
Ako fungujú takéto zariadenia nám povedal Rastislav Cenký, riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo.
Ako fungujú monitorovacie systémy na mosty?
- Monitorovací systém na zistenie technického stavu mostu funguje tak, že po moste je rozmiestnených niekoľko senzorov, ktoré zaznamenávajú odchýlky od žiadaného stavu.
Tie potom posielajú senzory do centra alebo ich vyhodnocujú. Na základe toho sa dá určiť, či na moste dochádza k prílišným preťaženiam alebo opotrebeniam, ktoré by mohli viesť k zhoršeniu situácie na moste.
Existujú takéto systémy aj pre cesty?
- Áno existujú, dokonca sú aj systémy cestných váh a senzorov, ktoré sa zabudujú do vozovky a vyhodnocujú parametre. Z nich sa dá potom určiť opotrebenie alebo technický stav danej cesty.

Akým spôsobom ďalej prebieha spolupráca, vy to ponúkate obciam či mestám?
- My to neponúkame, my sme len navrhovali po tragickej udalosti v Taliansku, že by niektoré kľúčové mosty na Slovensku mali byť vybavené takýmito monitorovacími zariadeniami, aby sme vedeli zistiť ich skutočný stav. My v tejto oblasti neponúkame žiadne služby, my len hovoríme, že na Slovensku by sme sa nad týmto mali zamyslieť. Na Slovensku alebo vo svete je viacero firiem, ktoré sa týmto zaoberajú. My sme s tým prišli preto, lebo mosty a cesty máme vo veľmi zlom stave a mali by sme sa zamýšľať nad ich bezpečnosťou, aby sa nestalo niečo také ako v Taliansku.
V čom spočíva vaša práca?
- Našou úlohou je poukazovať z hľadiska dopravy na to, kde máme v krajine rezervy. Snažíme sa nájsť riešenia, ktoré by pomohli veciam, ktoré dnes nemáme dostatočne pokryté. Jednou z tých vecí je to, že na Slovensku nemáme dostatočne monitorovaný stav cestnej infraštruktúry a hlavne mostov. Tie však môžu byť potenciálne kritické z hľadiska ich stavu najmä k motoristom, ktorí po nich prechádzajú.
Ktoré mosty sú teda v najhoršom stave v Trnavskom kraji?