BRATISLAVA. Ocenenie udelili v dvoch kategóriách - Riešenie podnetov a Komunikácia, samosprávy sa pritom rozdelili na tie s počtom obyvateľov nad 20 000 a pod 20 000.
Dve ocenenia
V kategórii Riešenie podnetov z miest nad 20 000 obyvateľov dosiahlo najlepšie výsledky mesto Trnava, ktoré malo na starosti 917 podnetov a 67,83 percent z nich už vyriešilo. Ako druhé sa umiestnili Levice a na treťom mieste skončili dve samosprávy - mesto Prievidza a bratislavská mestská časť Rača.
V skupine miest s menej ako 20 000 obyvateľmi sa na prvej priečke umiestnili Malacky, ktoré zo svojich 244 podnetov stihli vyriešiť 73,36 percent. Na druhom mieste skončil Senec, tretie miesto obsadil Púchov.
Víťazom komunikačnej kategórie v skupine miest nad 20 000 obyvateľov sa stalo opäť mesto Trnava. Na druhé miesto sa dostalo mesto Prievidza, tretie miesto obsadili Levice.
Z miest do 20 000 obyvateľov zvíťazili Malacky, ktoré až v 100 percentách prípadov poskytli odpoveď na podnety. Ako druhý sa umiestnil Púchov a tretie miesto obsadil Senec.
Dominujú poruchy
V roku 2017 portál Odkazprestarostu.sk zaznamenal 9 398 podnetov, z nich sa do dnešného dňa podarilo vyriešiť 4 339 a 2 531 ďalších je v stave riešenia. Najväčšia časť podnetov, celkom 2 293, sa týka porúch na miestnych komunikáciách.
Hneď po tejto kategórii nasledujú podnety týkajúce sa mestskej zelene a životného prostredia, konkrétne 2 148 podnetov. Okrem nich používatelia nahlasovali čierne stavby, problémy s dopravným značením, reklamovali verejné služby, upozorňovali na opustené a nepojazdné vozidlá či zlé parkovanie a mnohé iné problémy vo verejnom priestore.
„Zvyšovanie čitateľskej gramotnosti najmä u detí a mládeže je vysoko aktuálne hlavne Odkaz pre starostu považujem za veľmi významný projekt Inštitútu SGI. V rámci neho sme totiž neskončili len pri identifikovaní problémov a odporúčaní, ale pristúpili sme aj k zavedeniu nástroja na ich riešenie. Portál umožňuje obyvateľom mesta dávať samospráve rýchlo a jednoducho svoje podnety a ona má možnosť na ne primerane reagovať,“ vysvetľuje riaditeľka Inštitútu Veronika Prachárová.
Postrehy a názory
Portál Odkaz pre starostu, ktorý slúži na nahlasovanie problémov v obciach a mestách, ponúka ďalšie možnosti komunikácie medzi samosprávami a ich obyvateľmi. Občania sa cez portál môžu rýchlo dozvedieť dôležité informácie, napríklad o termínoch zasadnutí orgánov obce, plánovanej rozkopávke či o blížiacej sa kultúrnej udalosti. Vedenie obce môže portál využiť na to, aby získalo rôzne postrehy a názory, napríklad pri tvorbe revitalizačných projektov.