Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Polievanie ciest v meste, keď sú horúčavy: Naozaj to pomáha?

Teplota klesne, vlhkosť narastie.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Horúce, suché dni bez kvapky dažďa majú pre motoristov aspoň jednu výhodu - auto ostáva celé týždne čisté a nešpiní sa. Aspoň do chvíle, kedy sa neocitnete na ulici, ktorú práve kropí - alebo tesne predtým pokropilo - polievacie auto.

Prejazd po mokrej ceste zanechá auto zafŕkané, až sa má vodič chuť opýtať sa, komu - a či vôbec - to polievanie ciest prospieva. Pomaly idúce polievacie autá navyše osve často komplikujú dopravu, takže možno prinášajú viac škody ako úžitku.

Správcovia ciest argumentujú dvomi dôvodmi, prečo sa cesty polievajú - chladením (či už ciest, alebo celkovej mestskej mikroklímy) a znižovaním prašnosti.

Skryť Vypnúť reklamu

Niektoré zahraničné zdroje sa dokonca odvolávajú na to, že polievanie chodníkov či budov ako spôsob chladenia poznali Japonci už v 17. storočí a túto činnosť nazývajú Uchimizu.

Až tento rok sa objavil relevantný výskum zisťujúci, či polievanie ciest naozaj pomáha.

Prach potom lepšie drží

Kropenie ciest poznáme z Bratislavy aj z ďalších slovenských miest, no neexistuje univerzálne pravidlo, kedy, koľko a prečo treba polievať. "Moskva má čudný dôvod, pre ktorý všetko oblieva vodou," znie nadpis článku webu Business Insider, ktorý o polievaní hovorí.

Cesty sa kropia na rôznych miestach vrátane spomínanej Moskvy, Varšavy, Los Angeles, miest v Indii alebo Číne. V niektorých mestách sa cesty, naopak, nemusia kropiť vôbec.

"V prípade extrémnych horúčav mesto vo väčšej miere kropí rozpálené cesty v centre mesta. Zníži sa tak prašnosť v uliciach a o niekoľko stupňov sa schladí vozovka aj ovzdušie," vysvetľuje pre SME Zuzana Onufer, hovorkyňa mesta Bratislava.

Skryť Vypnúť reklamu

Cesty sa však polievajú len malým množstvom vody. Nie je jej dosť na to, aby z cesty naozaj spláchla všetku špinu a tá odtiekla do kanalizácie.

Len letmé pokropenie cesty však naozaj môže znížiť prašnosť. Keď sa prach namočí, jednotlivé zrniečka sa zlepia do väčších zhlukov, ktoré vánok ťažšie zdvihne z cesty.

Polievanie ciest teda dokáže znížiť prašnosť. Prach ostane tam, kde doteraz, no ťažšie sa rozvíri do vzduchu.

Je lepšie, keď je teplo nám, alebo asfaltu?

Na druhý dôvod - chladenie ciest - sme našli jediný relevantný vedecký výskum z júna tohto roku. Predtým sa k polievaniu ciest pristupovalo celkom intuitívne.

Prečítajte si tiež: Ako účinne bojovať s horúčavou v aute Čítajte 

Chladiť cesty vôbec nie je zlý nápad. V horúčavách asfalt zmäkne a rýchlejšie sa znehodnocuje, navyše od vyhriatych ciest sála nepríjemné teplo ešte dlho po zotmení. Mestá majú tendenciu sa v lete zohriať viac a vytvárať takzavné "ostrovy tepla" (heat islands), kde môže byť teplota vzduchu o 1 až 3 stupne vyššia ako v prírode pri meste.

Skryť Vypnúť reklamu

Bratislavský magistrát polieva každý meter štvorcový v priemere 700 mililitrami vody, čiže 0,7-milimetrovou vrstvou. Je to dosť na to, aby sa niečo zmenilo?

Áno, ale viac vody by prinieslo výraznejší efekt. Vyplýva to z experimentov Anny Solcerovej, výskumníčky na Technickej univerzite v holandskom meste Delft.

Ochladí sa, ale nemusí nám byť príjemnejšie

Solcerová skúšala polievať rozpálenú zem a zisťovala, o koľko ju voda schladí. Z niekoľkých pokusov vyšilo najlepšie vyliatie dvojmilimetrovej vrstvy (dva litre na meter štvorcový) vody o teplote 15 stupňov Celzia.

Prečítajte si tiež: Prečo vám palubný počítač v aute ukazuje nesprávnu teplotu Čítajte 

Pri tomto pokuse teplota tesne pri zemi klesla o osem stuňov. "Keď chodíte po pokropenej ploche, necítite horúčavu, pretože na vás tak nesála odspodu," vysvetľuje Anna Solcerová.

Čo je však dôležité - ochladenie je citeľné aj vo výške okolo 1,5 až 2 metrov, čiže ho môže cítiť aj človek na svojom trupe. V tej výške teplota klesla o 2 stupne celzia.

Výraznejší ochladzovací účinok mala technika Uchimizu v tieni a vtedy, keď zem ešte nebola najviac rozpálená.

Solcerová ale upozorňuje aj na riziko - polievanie ciest zvyšuje relatívnu vlhkosť vzduchu, hoci len zanedbateľne (podľa pokusov o dve percentá). Vlhký, horúci vzduch vyvoláva pocity dusna a telo sa musí ešte viac potiť, aby sa ochladilo.

Zdroj: doi.org/10.3390/w10060741

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  4. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  5. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  6. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  7. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  8. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  9. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  10. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 28 980
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 26 302
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 810
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 683
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 256
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 904
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 443
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 349
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 278
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 102
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Leto v aute

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Klimatizácia v aute

Hlavné správy z Správy Záhorie - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Záhorie

M. Klus: Na prechod cez hranice by sa mohol použiť covid certifikát

Obsahovať by mal buď výsledok negatívneho testu na ochorenie COVID-19, potvrdenie o prekonaní infekcie, alebo o zaočkovaní proti ochoreniu.

Štátny tajomník Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Martin Klus.

Očkovanie proti COVID-19 sa bude realizovať v 11 fázach

Ľudia starší ako 18 rokov sa môžu dať zaočkovať až v poslednej, jedenástej fáze.

Jednou z možností, ako zrýchliť očkovanie, je vakcinácia seniorov.

V Senici skríningové testovanie potrvá od štvrtka do pondelka

Na testovanie sa bude potrebné objednať, starší ľudia sa budú môcť dať otestovať aj bez potreby registrácie.

Ilustračné foto.

Nemocnica získala v minulom roku od darcov 568 litrov krvi

V uplynulom roku klesol počet dobrovoľníkov, ktorí do nemocnice prišli darovať krv.

Ilustračné fot

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Polícia pátra po Ľubošovi Blahovi

Policajti hľadajú Ľuboša Blahu z Hornej Vsi.

Frajeri jazdili autom po zamrznutej priehrade, prelomil sa ľad

Ľad si zmýlili s cestou. Mementom pre všetkých by mali byť tragédie, ktoré sa na Oravskej priehrade stali, no zdá sa, že ľudia sú nepoučiteľní.

Prehľad: Kde sa môžete dať otestovať

Ľudia môžu využiť aj testovacie miesta v blízkom okolí.

CELOPLOŠNÉ TESTOVANIE

Koronavírus: Odberné miesta na Kysuciach (celoplošné testovanie)

Na Slovensku prebieha celoplošné skríningové testovanie na koronavírus. Pozrite si zoznam odberných miest na Kysuciach. Už aj v meste Čadca

Už ste čítali?