SKALICA. Už nejakú dobu je Baťov kanál veľmi obľúbeným a vyhľadávaným miestom pre oddych, zábavu. Dôsledkom toho je aj nárast návštevníkov – turistov, ktorí majú záujem o plavby a spoznávanie prírody a krás prihraničného regiónu.
1. mája sa do vôd Baťovho kanála už po 11.-krát ponoril veľký kľúč, a tak slávnostne otvoril plavebnú sezónu tejto unikátnej vodnej cesty, ktorá spája slovenské Pomoravie s moravskými regiónmi.
Plánovaná rekonštrukcia
Predtým však, než Baťov kanál slávnostne otvoril, bola na pláne rekonštrukcia. I keď si podaktorí mysleli, že rekonštrukcia sa do otvorenia sezóny nestihne, mýlili sa a všetko sa podarilo.
„Pred začatím 11. roka plavebnej sezóny skalického prístavu na Baťovom kanáli rozhodlo mesto o širokej rekonštrukcii prístavu. Počas týchto prác boli kompletne vymenené všetky tri drevené schodiská cez protipovodňovú hrádzu, kompletne vymenené prístavné mólo s prechodom na ostrovček, poopravované všetky drevené časti vyhliadkovej veže a takmer celá budova dostala niekoľko nových lakových náterov. Práce boli tak nastavené, aby prístav bol opravený a funkčný k 1. máju, keď bolo naplánované otvorenie plavebnej sezóny,“ prezradil zástupca primátora mesta Skalica Peter Pagáč.
Opravy za 4000 eur
O tom, že Baťov kanál nutne potreboval opraviť, nebudeme ani hovoriť. Svedčia o tom fotografie, že napríklad mólo bolo v dezolátnom stave.
„Rekonštrukcia bola zverená Správe mestského majetku Skalica, a cena spomínanej rekonštrukcie bola cca 4000 eur,“ povedal Pagáč, podľa ktorého slov mesto Skalica pri rokovaniach s Prvou plavebnou, s. r. o, ktorá má spomínaný prístav v prenájme, túto spoločnosť upovedomilo, aby sa zvýšila kvalita občerstvovacích služieb, poskytovaných v skalickom prístave.
Rovnako ponúklo pomoc pri realizácii programov, ktorými má záujem vniesť do tohto prístaviska vyšší kultúrno-spoločenský život, a to nielen pre vodných turistov, ale i pre množstvo iných návštevníkov i obyvateľov Skalice, ktorí hľadajú mimo mesta kus krásnej prírody, oddychu a relaxu.
Informácie o Baťovom kanáli
Baťov kanál je umelá vnútrozemská vodná cesta z 30. rokov minulého storočia. Pôvodne vznikol ako projekt na zavlažovanie územia. Kanál je dlhý 55 kilometrov a nachádza sa na ňom osem prístavov. Do posledného z nich, Otrokovíc na Morave, sa zo Skalice dá doplaviť za štyri dni. Skalica je na slovenskej strane jediným prístavom.
Povolená rýchlosť v Baťovom kanáli je maximálne 5 kilometrov za hodinu. Medzi návštevníkmi sú však obľúbené plavby na kratšie vzdialenosti, najčastejšie do blízkych Sudoměříc.
Na trase Skalica – Otrokovice je na kanáli 13 plavebných komôr. S plavebným využitím kanála jeho budovatelia pôvodne vôbec nerátali. Firma Baťa však vlastnila lignitovú baňu v Ratiškoviciach a presadila návrh, aby sa úsek zo Sudoměříc do Otrokovíc stal súčasťou plavebnej cesty, ktorú používali na prepravu paliva. Na tieto účely slúžila až do roku 1960. Plavebná hĺbka kanála je 1,5 metra.