MALACKY. Obrovské reklamné plochy veľakrát bránia vo výhľade nielen vodičom, ale dokonca zakrývajú aj historické pamiatky. Tento problém majú mnohé mestá. V Malackách si ale s niektorými reklamami poradili.
Nelegálna reklama
Primátor Malaciek nevidel problém len v obrovských bilbordoch, ktoré kazili celkový dojem v meste. Výhrady mal aj voči nelegálnej reklame.
„Názov vizuálny smog považujem za presný, pretože z času na čas sa v meste objavili aj nelegálne reklamy. A to vo forme napríklad jednoduchých tabuliek zapichnutých do zeme alebo do trávnika,“ vysvetlil Říha.
Zaujímalo nás, koľko bilbordov sa nachádza celkovo v Malackách. „Ak nerátame iba bilbordy, ale reklamné plochy celkovo, je ich približne 110,“ dodal.
Rázne STOP reklamám
Primátor voči reklame bojoval tak, ako mu to umožňoval aj zákon. „To znamená, že sme odstránili všetku reklamu z našich pozemkov a budov. Zmluvné vzťahy sme ukončili tým, že nájmy na dobu sme nechali „dobehnúť,“ alebo sme ich predčasne vypovedali. Ak to zmluva umožňovala,“ povedal.
Ďalšie kontrakty primátor už vraj nepodpisuje. Mesto ale v súčasnosti vedie dva súdne spory voči reklamným spoločnostiam, ktoré neodstránili z mestského majetku reklamné nosiče.
Říhovi sa z mesta podarilo odstrániť 11 bilbordov, 80 reklamných tabúľ zo stĺpov mestského verejného osvetlenia a zabránil vzniku štrnástim novým reklamným plochám.
Nie je to jednoduchý boj
Primátor na mestských pozemkoch či budovách nepovoľuje žiadny reklamný pútač. Tvrdí ale, že niekedy má aj on ruky zviazané.
„Na mestskom pozemku neďaleko obchodného reťazca stojí veľký bilbord jednej spoločnosti, no aj napriek tomu, že pozemok je náš, nemôžeme ho iba tak vypratať. Samotný reklamný nosič je súkromným majetkom. Spoločnosť nás opakovane zavádzala v termínoch vypratania a robí si bez nájomnej zmluvy svoj vlastný biznis na úkor mesta,“ povedal Říha.
Mesto teda muselo pristúpiť k neštandardnému riešeniu. Bilbord oplotili a prekryli.
„V téme vizuálneho smogu sme urobili ešte jeden zásadný strategický krok. Mestský úrad inicioval zmenu územného plánu mesta Malacky, v ktorom navrhujeme úplne vylúčiť reklamné zariadenia,“ dodal.
Nepotrebujeme príjem z reklamy
Primátor tvrdí, že mesto môže mať príjem aj z iných zdrojov ako z reklám. Príjem 20-tisíc eur teda mesto vykrýva inak.
„Hospodárenie mesta za vlaňajší rok sme skončili s prebytkom milión eur. To znamená, že výpadok 20-tisíc eur sme vykryli rozumným gazdovaním,“ dodal na záver.