ZÁHORIE. Hrozivé zrážky s mnohotonovým vlakom si vyžiadali tri ľudské životy, piati ľudia sa zranili ťažko. V dvoch prípadoch prišli o život chodci, v jednom vodič auta. ŽSR vyzývajú všetkých chodcov, cyklistov, vodičov aj motocyklistov, aby si pri prejazde cez železničné priecestia dávali veľký pozor, rešpektovali pravidlá cestnej premávky a zbytočne neriskovali.
Všetky nehody sa stali z viny vodičov či chodcov, ktorí, bohužiaľ, vedome riskovali svoje životy, zbytočne sa ponáhľali, či podcenili nebezpečenstvo svojho nezodpovedného správania sa pri prejazde cez železničné priecestie. K vysokému počtu nehôd v prvých týždňoch nového roka nepochybne prispelo aj pretrvávajúce studené počasie a s ním spojené nebezpečenstvo šmyku, či dlhšia brzdná dráha áut, hoci maximálna povolená rýchlosť pri prejazde cez priecestie je 30km/hod.
,,Bezpečnosť železničných priecestí je dlhodobo jednou z priorít ŽSR. Robíme, čo môžeme, zvyšujeme stupeň zabezpečenia priecestí, úplne rušíme priecestia na modernizovaných tratiach pre rýchlosť vlakov do 160 km/hod. Je zarážajúce, že až v 12 prípadoch sa nehody stali na zabezpečených priecestiach, ktoré mali výstražnú zvukovú a svetelnú signalizáciu, alebo dokonca aj závory. ŽSR sú v tomto prípade bezmocné. Je to o správaní sa vodičov, o výchove a dodržiavaní pravidiel. Aj z mojej pozície prosím a vyzývam všetkých občanov, aby si dávali na priecestiach pozor. Ak sa budú správať zodpovedne, nemusíme mať žiadne nehody a s nimi spojené tragédie´´ uviedol generálny riaditeľ ŽSR Martin Erdössy.
Okrem nehôd na železničných priecestiach došlo za prvé tri mesiace roku 2017 aj k 21 prípadom zrážky vlaku s osobou v koľajisku, mimo železničných priecestí. V 18 prípadoch išlo o smrteľné zranenie a v 3 prípadoch o ťažké zranenie. V rovnakom období minulého roka ŽSR evidovali v tejto kategórii až 24 nehôd, čo je o tri viac ako tento rok. Z týchto 24 prípadov došlo v 15 k smrteľným zranenia a vo zvyšných deviatich k ťažkým zraneniam.
V prípade, že sa už stane na železničnom priecestí nehoda, alebo je niekto svedkom akejkoľvek ohrozujúcej situácie v blízkosti, či priamo na železničnom priecestí, stačí okamžite zavolať na linku integrovaného záchranného systému 112 a nadiktovať jedinečné identifikačné číslo priecestia (JIČ). Tak môžu záchranné zložky a železničiari okamžite zistiť miesto nehody, rýchlo zasiahnuť a v prípade bezprostredného ohrozenia až zastaviť železničnú dopravu.
JIČ je pridelené ku každému železničnému priecestiu (zabezpečenému aj nezabezpečenému), ktoré je v správe ŽSR. Pod každým číslom sú v centrálnom systéme k dispozícii ďalšie dôležité údaje: telefónne číslo výpravcu a dispečera, názov traťového úseku, železničná aj cestná kilometrická poloha priecestia údaje o elektrifikácii, triede a čísle cesty, miestny názov prejazdu, zemepisná dĺžka a šírka, nadmorská výška atď. Tieto údaje, ktoré majú k dispozícii tak Integrovaný záchranný systém ako aj polícia, sú týždenne aktualizované.
JIČ je vyhotovené zo samolepiacej fólie z retroreflexného materiálu, takže je dobre viditeľné aj v noci. Číslo sa nalepuje na zadnú stranu (t.j. strana od železničnej trate) výstražného kríža (t.j. dopravné značky A 30a, A 30b). V prípade poškodenej dopravnej značky je možné fóliu nalepiť na skriňu výstražníka zo strany od železničnej trate.
Informovala Martina Pavliková, hovorkyňa ŽSR.