Zostavu Johny Štefeček (spev, gitara) a Paul Ortiz (bicie) doplnil exkluzívny hosť z Nórska – hlava kapely Shining a ex-člen Jaga Jazzist, Jorgen Munkeby.

Celkovo ide o tretie EP projektu a okrem nových piesní tu nájdete aj video/singel Stargazing, ktorý mal premiéru v lete. Za konceptom POETRY IN TELEGRAMS stojí slovenský hudobník a textár Johny Štefeček. Základnou črtou všetkých doterajších nahrávok je minimalizmus: ide o akési krátke hudobné telegramy nahraté so sedemstrunovou gitarou a bicími. Debut Songs for Desperate Lovers, na ktorom hosťoval slávny bubeník Thomas Lang (AUT/USA), ale aj druhé EP The Phases s Paulom Ortizom (UK), zožali pozitívne recenzie v rôznych rockových časopisoch i na internetových portáloch. Mixáž a mastering všetkých nahrávok je v réžii Rolanda Grapowa (GER), bývalého člena Helloween. Obálka a webová stránka je dielom Pavla Trubena (Truben Studio).
Kedy prišlo prvýkrát vnuknutie na projekt POETRY IN TELEGRAMS?
– Prvotná idea prišla ešte v čase rozpadu mojej prvej kapely Diadem v r. 2003. Chcel som vyskúšať, ako by moje pesničky vyzerali v minimalistickom duchu. Projekt Poetry in Telegrams sa však začal rodiť až neskôr – v priebehu r. 2013. Webová stránka a prvý singel prišli na svet v apríli 2014, prvý klip v júli 2014.

Ako vlastne prebieha nahrávanie, resp. koncertovanie?
– Obyčajne najskôr pripravím gitarové demosnímky, ktoré potom odošlem bubeníkovi. Ten následne nahrá bicie vo svojom štúdiu. V ďalšom štúdiu potom dohrám gitary a spev. Od začiatku som chcel mať kvalitné nahrávky a chcel som robiť s najlepšími. Všetky doterajšie piesne, resp. všetky moje party som nahrával v štúdiu Rolanda Grapowa, ktorého asi väčšina rockových fanúšikov pozná z pôsobenia v skupine Helloween. Čo sa týka koncertov, Poetry in Telegrams je zatiaľ štúdiový projekt, ale nie je vylúčené, že raz príde aj k živému hraniu. Nechávam veciam voľný priebeh.
S kým všetkým si doteraz spolupracoval?
– Ako som už spomenul, nechcel som mať len tak hocijaký hudobný projekt, ale zaumienil som si spolupracovať so svetovou špičkou. Všetci štyria páni, ktorí robili na mojich nahrávkach, sú kapacity vo svojom žánri. Prvé EP mi nahrával Thomas Lang (AUT/USA), slávny bubeník, ktorého workshopy a školy sú známe po celom svete. Momentálne je na európskom turné s virtuózom Paulom Gilbertom. Na ďalšie dva mini-albumy mi bicie dodal Paul Antonio Ortiz (UK), rešpektovaný prog-metalový multiinštrumentalista. No a na novinke mám aj saxofónové intro, o ktoré sa postaral Nór Jørgen Munkeby, ktorý sa preslávil s kapelou Shining, známou v jazzových i metalových kruhoch. Nahrávanie, mix a mastering bol vždy v réžii spomínaného Rolanda Grapowa (GER).

Ako by si čitateľom predstavil najnovšie CD Melancholy?
– Aj tentoraz je na mojom EP štvorica nových piesní a bonus v podobe videoklipu Stargazing. Úvodná Breathing je zároveň prvým singlom, ktorý mal premiéru v relácii Headbanger_FM u Rudiho Rusa. Druhý song je moja prvá inštrumentálna skladba v rámci Poetry in Telegrams, ale nejde o nejaké nekonečné gitarové sóla, má skôr pesničkovú formu. Tretia, If, je zrejme najstaršia pieseň, je to jedna z prvých tém, čo som vôbec zložil na sedemstrunovej gitare. Záver tvorí asi najhitovejšia skladba – Bulgakov, ktorá tematicky nadväzuje na singel Juliet and Romeo. Čo sa týka textov, leitmotívom Melancholy sú vzťahy a láska, pričom všetky texty sú – tak ako vždy –, v anglickom jazyku. Predsa len ide o medzinárodný projekt a rovnako celá komunikácia s hosťujúcimi hudobníkmi prebieha v angličtine.
Čo považuješ v oblasti hudby za svoj doteraz najväčší úspech?
– Ak vravíme o Poetry in Telegrams, tak na také krátke fungovanie je tých úspechov pomerne veľa, čo ma úprimne teší. Od pozitívnych recenzií v rôznych časopisoch a magazínoch, cez kladné hodnotenia ľudí zo svetového šoubiznisu až po záujem zahraničných webstránok o moju muziku. Konečne sa rozbieha aj hranie piesní Poetry in Telegrams v rádiách, z čoho mám tiež radosť.
Tvoj projekt má okrem profesionálneho zvuku i prepracovanú vizuálnu stránku a videá...
– Ani v tejto oblasti som nechcel nechať nič na náhodu. Od prvého CD na tvorbe obálok spolupracujem s Pavlom Trubenom, oceňovaným slovenským grafikom. Aj motív novinky Melancholy vznikol v jeho grafickom štúdiu. Mám rád, keď je umenie dotiahnuté do detailov. To sa týka aj videoklipov. Nemajú síce miliónový rozpočet, ale točíme ich s tímom profesionálov, ktorí vedia preniesť zaujímavý príbeh do krátkeho hudobného filmu. Za všetkých spomeniem aspoň dve mená – Jakub Šteinecker je hlavný kameraman, scenárista i režisér v jednej osobe a Gregor Hološka je ústredná postava všetkých troch klipov. Ide o celú sériu. Jednotlivé časti na seba síce priamo nenadväzujú, ale spolu tvoria jeden celok. Dúfam, že po Juliet and Romeo, Miracles a Stargazing sa nám podarí natočiť aj štvrtý diel. Ku ktorej piesni z CD Melancholy to bude, však zatiaľ neprezradím.
Súčasťou oficiálnej web-stránky Poetry in Telegrams je aj tvoj blog o hudbe...
– Už od začiatku som chcel udržať kontakt s fanúšikmi aj touto formou. Minimálne raz za týždeň uverejním nejaký príspevok súvisiaci buď s mojím projektom, alebo s hudbou všeobecne. Píšem recenzie koncertov a festivalov, občas prinesiem interview s niektorým zo spolupracovníkov, uverejňujem fotografie z rôznych zaujímavých stretnutí so svetoznámymi hudobníkmi a pod. Raz za čas pripravím i nejaké súťaže. Najpopulárnejšou bola zatiaľ séria rozhovorov s hercami z jednotlivých klipov Poetry in Telegrams, predovšetkým z videoklipu Miracles.
Čo ťa ešte, okrem hudby, baví a teší?
– Bavia ma knihy, ale práve kvôli hudbe na ne momentálne nemám veľa času. Mám rád teologickú i filozofickú literatúru, poéziu i beletriu. V r. 2011 mi dokonca vyšla vlastná kniha Etické mosty (University of Toronto), kde som napísal časť o dánskom filozofovi a teológovi Sørenovi Kierkegaardovi. Milujem tiež umenie v jeho rôznych formách a som aj filmovým fanúšikom, no takisto už nie je možnosť ísť na každú premiéru ako za mojich univerzitných čias.
Vyštudoval si teológiu, pedagogiku a filozofiu a pracuješ ako učiteľ...
– Áno, sme v podstate učiteľská rodina a dokonca od malička som sa hrával na učiteľa. Učenie má v sebe niečo povznášajúce, hoci v súčasnosti to nie je ľahké povolanie. Práca s ľuďmi ma však vždy bavila a asi by som nevedel robiť niekde pri stroji. Okrem toho v rámci hudobného krúžku môžem svojich žiakov motivovať k láske k hudbe a naučiť ich hrať na hudobných nástrojoch. Najpopulárnejším z nástrojov asi stále zostáva gitara a aj ja mám k nej, samozrejme, najbližšie. Teší ma tiež, že viacerí absolventi mojich hodín sa aj naďalej aktívne venujú hudbe.
Čo by si na záver odkázal čitateľom?
– Ak ste ešte nepočuli môj medzinárodný projekt Poetry in Telegrams a zaujal vás rozhovor, navštívte našu webovú stránku www.poetryintelegrams.com. Nájdete tam pravidelný blog o hudbe, biografiu, diskografiu, fotky i videá. Niekedy stojí za pokus dať šancu slovenskej muzike.